اهداف کنترل بیولوژیکی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۰۸ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۱۸

در ادامه به مبحث اهداف کنترل بیولوژیکی میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اهداف کنترل بیولوژیکی

بسیاری از باغداران نگران اثرات زیست محیطی و بهداشتی استفاده از آفت کش های شیمیایی در چشم انداز هستند. با این حال آفات معمولاً به سطوح مخرب می رسند که نیاز به کنترل دارند. کنترل بیولوژیکی یک شکل ایمن، موثر و سازگار با محیط زیست از مدیریت آفات است که می تواند به راحتی در منظره خانه اعمال شود. زمانی که به عنوان بخشی از یک برنامه مدیریت یکپارچه آفات (IPM) چند وجهی انجام شود، بسیار مؤثر است. این برگه اطلاعات به تشریح اهداف کنترل بیولوژیکی و نحوه اعمال این استراتژی در چشم انداز خانه می پردازد.

کنترل بیولوژیکی به عنوان سرکوب یا جلوگیری از شیوع آفت از طریق دستکاری هدفمند دشمنان طبیعی تعریف می شود. همه موجودات دارای دشمنان طبیعی هستند که جمعیت آنها را از طریق شکار، انگلی یا بیماری محدود می کنند. در یک برنامه کنترل بیولوژیکی، باغبان برای به حداکثر رساندن تأثیر شکارچیان، انگل ها (پارازیتوئیدها) و عوامل بیماری برای مدیریت آفات تلاش می کنند. از کنترل بیولوژیکی می توان برای مدیریت حشرات، بیماری ها و آفات علف های هرز در چشم انداز استفاده کرد.

کنترل بیولوژیکی را می توان به عنوان سه مجموعه از سه اصل توصیف کرد.

اینها هستند:

  1. اهداف : پیشگیری، کاهش یا تاخیر در جمعیت آفت
  2. دشمنان طبیعی : شکارچیان، پارازیتوئیدها و پاتوژن ها
  3. استراتژی ها : حفاظت، افزایش و واردات دشمنان طبیعی

اهداف کنترل بیولوژیکی

داشتن اهداف و انتظارات واقع بینانه هنگام مدیریت آفات در چشم انداز مهم است. هدف از مبارزه بیولوژیکی سرکوب آفات است نه حذف. کنترل بیولوژیکی برای حفظ جمعیت آفات در زیر سطحی که خسارت قابل توجهی رخ می دهد کار می کند. خسارت ممکن است از نظر عملکرد محصول اندازه گیری شود یا ممکن است ظاهر زیبایی برای گیاهان زینتی باشد. هر باغبانی سطح متفاوتی از تحمل آسیب به گیاه را دارد. به همین ترتیب، تحمل خسارت از گیاهی به گیاه دیگر، و اهداف مدیریت آفات، به طور قابل توجهی متفاوت است.

پیشگیری از آفت

یکی از اهداف کنترل بیولوژیکی، مدیریت آفات برای جلوگیری از رسیدن جمعیت به وضعیت آفت است. این معمولاً در مورد گیاهان زینتی اعمال می شود که تحمل آنها در برابر آسیب بینایی بسیار پایین است. پیشگیری موفق از آفات مستلزم مداخله زمانی است که تعداد آفات بسیار کم باشد. این امر مستلزم تشخیص زودهنگام از طریق اقدامات نظارتی است. عوامل کنترل بیولوژیکی برای ایجاد مرگ و میر در اوایل چرخه آفت برای جلوگیری از شیوع استفاده می شود. پیشگیری مستلزم درک کامل چرخه زندگی آفت است و در برابر آفات معمولی و قابل پیش بینی موفق ترین است.

کاهش آفت

مشابه آفت‌کش‌های شیمیایی، که اغلب برای کاهش سریع شیوع آفات استفاده می‌شوند، می‌توان از کنترل بیولوژیکی برای ایجاد یک اثر درمانی و کاهش‌دهنده استفاده کرد. در این شرایط درمان پس از رسیدن آفت به سطح آسیب رسان انجام می شود. هدف کاهش سریع جمعیت به سطوح غیر مخرب و حفظ تراکم آفت کم است.

تاخیر آفت

در برخی شرایط، هدف از کنترل بیولوژیکی به تعویق انداختن یک آفت تا پس از یک مرحله بحرانی از رشد گیاه، مانند ترکیدن جوانه یا گلدهی است. این روش در همه شرایط قابل اجرا نیست، اما میتواند برای محصولات با دوره های بحرانی توسعه مفید باشد. به تعویق انداختن آفت نیاز به مداخله زودهنگام دارد – زمانی که تعداد آفت هنوز کم است. در نهایت، آفت ممکن است به سطوح بالایی برسد، اما تا زمانی که پنجره بحرانی سپری نشده باشد.

دشمنان طبیعی

در یک برنامه کنترل بیولوژیکی، دشمنان طبیعی ما شامل سه P هستند: شکارچیان، پارازیتوئیدها و پاتوژن ها. شناسایی صحیح آفات اولین گام برای درک اینکه کدام دشمنان طبیعی مدیریت موثر آفات را ارائه می دهند است. درک بیولوژی آفات به شناسایی یک عامل کنترل بیولوژیکی مناسب کمک می کند.

شکارچیان

شکارچیان حشرات و خویشاوندان آنها هستند که در طول رشد خود چندین طعمه را مصرف می کنند. آنها معمولاً بزرگتر یا بزرگتر از طعمه خود هستند. آنها ممکن است از طیف گسترده ای از طعمه ها (از جمله سایر گونه های حشرات مفید) تغذیه کنند یا فقط از یک یا چند گونه مرتبط تغذیه کنند. شکارچیان معمولی عبارتند از: سوسک های بانو (لیدی باگ ها)، لاروهای توری سبز، حشرات دخترک، لارو مگس سیرفید، حشرات بزرگ چشم، شکارچیان شته، نابود کننده شپشک های آرد آلود، کنه های شکارچی و آخوندک های دعا کننده. عنکبوت ها بسیار مفید هستند. آنها از حشرات و سایر بندپایان کوچک تغذیه می کنند.

حشرات تنها گروه سودمند نیستند. باغبانان همچنین باید پرندگان، خفاش ها و وزغ ها را تشویق کنند که در صورت تامین منابع مورد نیاز آنها مانند آب و سرپناه، به کنترل حشرات کمک می کنند.

یک وزغ می تواند تا ۱۵۰۰۰ حشره را در یک فصل رشد بخورد که ۱۶ درصد آنها کرم های بریده مخرب هستند. برای تشویق وزغ‌ها به ماندن در باغ، به آنها آب و مکان‌های سایه‌دار و خنک و محافظت شده از گربه‌ها، سگ‌ها و ماشین‌های چمن‌زنی بدهید.

پناهگاه‌های مناسب و چراغ‌های شبانه که شب پره‌ها را جذب می‌کنند به آوردن خفاش‌ها به حیاط یا محوطه باغ شما کمک می‌کنند. خفاش ها پستاندارانی هستند که در شب تغذیه می کنند. آنها می توانند هر شب تا نیمی از وزن بدن خود را از حشرات بخورند. آنها پشه ها، پشه ها، پروانه ها، سوسک ها و سایر حشرات شب پرواز را می خورند.

پرندگان حشره خوار نیز متحدان ارزشمندی برای باغبان هستند، اگرچه پرندگانی که میوه بوته ها و درختان را می خورند یا به آنها آسیب می رسانند ممکن است به عنوان آفات طبقه بندی شوند. باغبانان می توانند بوته های بارده و درختان کوچک خود را با پوشاندن آنها با توری محافظ هنگامی که میوه شروع به رسیدن می کند محافظت کنند.

پارازیتوئیدها

پارازیتوئید نوعی انگل است که میزبان خود را می کشد و به عنوان کنترل بیولوژیکی آفات استفاده می شود. اکثر پارازیتوئیدها زنبورهای ریز هستند، اما تعداد کمی از مگس ها و سوسک ها در این گروه قرار می گیرند. انگل‌ها تخم‌های خود را روی یا در تخم‌ها، لاروها، شفیره‌ها و بالغ سایر حشرات می‌گذارند. هنگامی که آنها به لارو بیرون می آیند، سپس شکارچیان میزبان خود می شوند. آنها معمولاً فقط به یک یا چند گونه نزدیک به هم حمله می کنند. مگس‌های تاچینید، زنبورهای تریکوگراما، زنبورهای براکونید، زنبورهای ایکنومونید، انگل‌های فلس و انگل‌های مگس سفید به عنوان مثال می‌باشند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *