اتوماسیون گلخانه های صنعتی با کمک PLC - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک و گلخانه - ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۰۸ - قارچ کش بیولوژیک

ما در این مطلب به مبحث اتوماسیون گلخانه های صنعتی با کمک PLC می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اتوماسیون گلخانه های صنعتی با کمک PLC

اتوماسیون گلخانه های صنعتی با استفاده از کنترلرهای منطقه برنامه‌پذیر (PLC) به عنوان یکی از مهمترین فناوری‌ها در صنعت کشاورزی محسوب می‌شود. با استفاده از PLC در گلخانه‌های صنعتی، می‌توان به طور اتوماتیک تمام فرایند‌هایی که برای رشد و توسعه گیاهان انجام می‌شود را کنترل کرد.

در این مطالب به بررسی این نکته ها می پردازیم:

  1. مقدمه
  2. اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از PLC
  3. نیازمندیهای گلخانه‌های صنعتی
  4. قطعات مورد استفاده در سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی
  5. پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی PLC
  6. مزایای استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از PLC
  7. بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های اجرایی
  8. کاهش خطاهای انسانی
  9. کنترل دقیق شرایط محیطی
  10. کاهش مصرف انرژی و مواد شیمیایی
  11. افزایش بهره‌وری و تولید
  12. نمونه کاربردی اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از PLC
  13. کنترل چرخه شبانه‌روزی نور و رطوبت
  14. کنترل آبیاری و مصرف آب
  15. کنترل دما و رطوبت هوا
  16. کنترل غلظت CO2
  17. کنترل تهویه و تهویه مطبوع

مقدمه

صنعت گلخانه‌داری در حال حاضر یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها در صنعت کشاورزی محسوب می‌شود. در گلخانه‌های صنعتی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تکنیک‌های مدرنی سعی می‌شود تا به بهره‌وری بیشتری در عملیات کشاورزی و کاهش هزینه‌ها دست یافته شود. اما کنترل آسیب‌های احتمالی و تغییرات آب و هوا شامل تغییر دما، رطوبت، نور و CO2 به دقت و به روشی که منجر به بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها شود، یکی از چالش‌های اساسی گلخانه‌داری است.

اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از PLC

با گسترش صنعت گلخانه‌داری، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته برای بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از روش‌های اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی، استفاده از کنترلرهای منطقی برنامه‌پذیر (PLC) است. کنترلرهای PLC ابزاری قدرتمند در دستگاه‌های کنترلی بوده و قابلیت کنترل دقیق شرایط مختلف محیطی را دارند.

نیازمندی‌های گلخانه‌های صنعتی

با توجه به نیازمندی‌های گلخانه‌های صنعتی، از ابزارهای پیشرفته و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌شود.

برخی از نیازمندی‌ ها عبارتند از:

  1. کنترل دقیق شرایط محیطی شامل دما، رطوبت، نور، CO2 و غیره.
  2. کنترل دقیق آبیاری و مصرف آب.
  3. کاهش مصرف انرژی و مواد شیمیایی.

قطعات مورد استفاده در سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی

در سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، قطعات مورد استفاده عبارتند از:

  • سنسورهای دما و رطوبت
  • سنسورهای نور
  • سنسورهای CO2
  • کنترل کننده آبیاری
  • کنترل کننده پمپ‌های آب
  • کنترل کننده تهویه مطبوع
  • موتورهای الکتریکی و مگنتی
  • نمایشگرهای LCD

پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی PLC

همچنین، با پیشرفت تکنولوژی PLC، امکانات جدیدی اضافه شده است، از جمله:

۱. امکانات شبکه‌ای: PLC به آسانی با دیگر اجزای موجود در شبکه متصل می‌شود. برای مثال، می‌تواند با یک سیستم SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) که اطلاعات درونی و خارجی را از تجهیزات مختلف جمع‌آوری می‌کند، تعامل داشته باشد.
۲. حافظه بزرگ‌تر: حافظه بزرگ‌تری در PLC قابل استفاده است که بهترین استفاده از شرایط محیطی را به دست می‌دهد.
۳. سرعت بالاتر: سرعت بالاتر در فرآیندهای کنترلی و اجرای عملیات در PLC، موجب افزایش بهره‌وری و کاهش خطاهای انسانی می‌شود.
۴. کارایی بالاتر: PLC دارای کارایی قابل قبولی است که باعث می‌شود کنترل فرآیندهای پیچیده گلخانه، به راحتی مدیریت شود.

مزایای استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از PLC

استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، دارای مزایای زیادی است که به بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

برخی از این مزایا عبارتند از:

۱. بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های اجرایی

با استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، نیازی به اشتغال بیشتر نیست و امکان طراحی و تغییر برای بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

۲. کاهش خطاهای انسانی

استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، خطاهای انسانی را به حداقل می‌رساند. به جای کار با دستیاران و تکرار وظایف، این سیستم به قدرت و دقت PLC و تکنولوژی گره خورده و ضمانت می‌کند که عملیات به صورت دقیق و صحیح انجام می‌شود.

۳. کنترل دقیق شرایط محیطی

با استفاده از PLC، شرایط محیطی مهم گلخانه مانند دما، رطوبت، نور و CO2 به صورت مداوم کنترل می‌شوند و با ثبت دقیق این شرایط، به بهترین شرایط برای رشد و توسعه گیاهان دست پیدا می‌شود.

۴. کاهش مصرف انرژی و مواد شیمیایی

استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و مواد شیمیایی شود. به عنوان مثال، سیستم کنترلر شیمیایی و آبیاری دقیق به کاهش مصرف آب و کود می‌انجامد.

۵. افزایش بهره‌وری و تولید

با استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از PLC، بهره‌وری و در نتیجه تولید افزایش می‌یابد. با این سیستم، گلخانه‌های صنعتی در هر زمان و در هر مکان قابل دسترسی خواهد بود.

نمونه کاربردی اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از PLC

برای نشان دادن قابلیت‌های سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، می‌توان نمونه‌ای از عملیات هوشمند این سیستم ارائه داد که عبارتست از:

۱. کنترل چرخه شبانه‌روزی نور و رطوبت

گلخانه با استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، قادر به کنترل نور و رطوبت و همچنین دمای محیطی است. برای مثال، در چرخه شبانه‌روزی، نسبت به نور و رطوبت مورد نیاز گیاه تنظیم می‌شود. این امر به پایداری و بهره‌وری بیشتر این فرآیند کمک می‌کند.

۲. کنترل آبیاری و مصرف آب

سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC باعث می‌شود تا میزان آبیاری به صورت دقیق کنترل شود. به علاوه، مصرف آب در سطح گلخانه کنترل می‌شود تا هدررفت آب و کاهش هزینه‌ها از طریق کاهش مصرف آب کمتر شود.

۳. کنترل دما و رطوبت هوا

با استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه‌های صنعتی با استفاده از کنترلرهای PLC، دما و رطوبت به صورت دقیق و اتوماتیک کنترل می‌شود. به علاوه، شرایط هوایی در گلخانه به طور دقیق پایش می‌شود و از پایداری و بهره‌وری بیشتر فرآیند کمک می‌شود.

۴. کنترل غلظت CO2

میزان CO2 گلخانه برای رشد گیاهان بسیار مهم است. با استفاده از این سیستم اتوماسیون، میزان CO2 تنظیم می‌شود و به صورت مناسب در گلخانه رها می‌شود.

۵. کنترل تهویه و تهویه مطبوع

تهویه گلخانه نیز برای رشد گیاهان بسیار مهم است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *