کنترل شوری خاک - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی

در هر خاک به طور طبیعی مقداری نمک نیز وجود دارد، اما در برخی خاک ها این شوری به حدی است که از حالت استاندارد آن نیز خارج شده که به آن شوری خاک گفته می‌شود که هرچه سریع‌تر باید کنترل شود تا به گیاهان آسیبی نزند. در مناطق گرم و خشک کشور به علت کمبود بارندگی و آب و هوای خشک شوری خاک نیز بیشتر مشاهده می‌شود، اما در برخی از مناطق نیمه مرطوب و مرطوب هم مثل شهر های ساحلی شوری خاک وجود دارد. همچنین برخی از مزارع که آبیاری آنها توسط آب های زیر زمینی دارای نمک تامین می‌شوند، با مشکل شوری خاک نیز مواجه هستند. در ادامه به بررسی ۵ روش برای کنترل شوری خاک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

۵ روش برای کنترل شوری خاک

۱ – آبیاری های متعدد در زمان های کوتاه ازهم

اگر می‌خواهید شوری خاک مزرعه خود را کاملا ازبین ببرید و آن را کنترل کنید، می‌توانید با استفاده از آبیاری‌های با فاصله زمانی کم از همدیگر، خاک شور مزرعه خود را کنترل و اصلاح کنید.

۲- استفاده از کود های ویژه خاک شور

یکی دیگر ار راه های کنترل کردن مناسب شوری خاک استفاده کردن از کود های مخصوصی است که برای خاک های شور تهیه شده اند. شما می‌توانید این کود ها را از فروشگاه های سم و کود کشاورزی خریداری کنید.

۳-گوگرد های ارگانیک

یکی دیگر از راه های بسیار تاثیر گذار بر روی اصلاح خاک شور استفاده کردن از گوگرد های ارگانیک است.‌ خرید و استفاده کود ارگانیک میتواند بسیار تاثیر گذار در کنترل شوری خاک کشاورزی باشد. گوگرد ارگانیک هنگامی که به خاک افزوده می‌شود با در نظر گرفتن آب، هوا و دما نسبتا واکنش نشان می‌دهد و اسید سولفوریک رقیق را تولید می‌کند که همین امر سبب کاهش شوری خاک می‌شود.

۴- تغییر دادن طریق های آبیاری

آبیاری یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در کنترل شوری خاک کشاورزی است، که شما می‌توانید با روش های آبیاری مناسب و به موقع تا حد زیادی شوری خاک را کنترل کنید. بهترین روش آبیاری در این امر، آبیاری قطره ای است که این روش سبب رقیق شدن محلول خاک می‌شود.

۵- اضافه کردن خاک های اصلاح کننده به خاک شور در کشاورزی

یکی دیگر از راه های کنترل شوری خاک اضافه کردن مقداری از خاک های اصلاح کننده موجود در بازار است که شما می‌توانید با تهیه کردن این نوع خاک ها و با ترکیب آن با خاک مزرعه  و کشت خود مقدار زیادی از نمک موجود در خاک را کاهش دهید. این نوع خاک های اصلاح کننده ساختار فیزیکی خاک را اصلاح می‌کنند و در نهایت سبب کم شدن مقدار شوری خاک می‌شوند.

خاک شور چیست و چه تاثیراتی بر روی محصولات و گیاهان کشاورزی دارد؟

در هر خاک به طور طبیعی مقداری نمک وجود دارد، اما در بعضی خاک ها این شوری به حدی است که از حالت استاندارد آن خارج شده که به آن شوری خاک گفته می‌شود که هرچه سریع‌تر باید کنترل شود. در مناطق گرم و خشک کشور به علت کمبود بارندگی و آب و هوای خشک شوری خاک بیشتر مشاهده می‌شود، اما در برخی از مناطق نیمه مرطوب و مرطوب هم مثل شهر های ساحلی شوری خاک وجود دارد.

شوری خاک چگونه به وجود می‌آیند و نشانه‌های آن چیست؟

شوری خاک به عواملی مثل کمبود بارش برف و باران، استفاده بیش از حد کود های شیمیایی و کود های حیوانی مثل کود گوسفندی (سبب افزایش نمک خاک می‌شود)، آبیاری نادرست و در زمان نامناسب و… بستگی دارد. یکی دیگر از نشانه های اصلی شور بودن حاک این است که بر روی خاک مزرعه لکه های سفیدی به وجود می‌آید که این لکه‌ها نشان دهنده شوری بیش از حد خاک است که باید بر طرف شود. در اغلب مواقع نمک های موجود در خاک، سولفات منیزیم ، سدیم و کلسیم است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *