گازهای گلخانه ای - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

در ادامه به مبحث گازهای گلخانه ای میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اهمیت گازهای گلخانه ای

گازهای گلخانه ای مثل متان، دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن و بعضی مواد شیمیایی مصنوعی، قسمتی از انرژی خروجی زمین را به دام می اندازند و در نتیجه گرما را در جو حفظ می کنند.

این به دام انداختن گرما باعث تغییراتی در تعادل تابشی زمین می شود – تعادل بین انرژی دریافتی از خورشید و ساطع شده از زمین – که آب و هوا و الگوهای آب و هوایی را در مقیاس جهانی و منطقه ای تغییر می دهد.

شواهد متعدد تأیید می کند که فعالیت های انسانی عامل اصلی گرمایش جهانی در ۵۰ سال گذشته بوده است.

عوامل طبیعی، مانند تغییرات در خروجی خورشید، فعالیت های آتشفشانی، مدار زمین، چرخه کربن، و غیره نیز بر تعادل تابشی زمین تأثیر می گذارند.

با این حال، با شروع در اواخر دهه ۱۷۰۰، اثر جهانی خالص فعالیت های انسانی افزایش مداوم غلظت گازهای گلخانه ای بوده است.

این تغییر غلظت باعث گرم شدن هوا می شود و بر جنبه های مختلف آب و هوا از جمله دمای سطحی هوا و اقیانوس ها، بارش و سطح دریاها تأثیر می گذارد.

سلامت انسان، کشاورزی، منابع آب، جنگل ها، حیات وحش و مناطق ساحلی همگی در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند.

بسیاری از گازهای گلخانه ای در اتمسفر عمر طولانی دارند و برخی از آنها ده ها تا صدها سال پس از انتشار در هوا باقی می مانند.

این گازهای گلخانه ای با عمر طولانی در سطح جهانی در جو مخلوط می شوند و غلظت آنها منعکس کننده سهم گذشته و اخیر منابع انتشار در سراسر جهان است.

سایرین، مانند ازن تروپوسفر، عمر نسبتاً کوتاهی در جو دارند.

سایر عوامل موثر بر تغییرات اقلیمی

علاوه بر گازهای گلخانه ای، عوامل مرتبط دیگر، از جمله سایر مواد مهم تشعشعی و آلبیدو، می توانند آب و هوای زمین را تغییر دهند.

  • سایر مواد مهم تشعشعی: برخی از مواد از نظر فنی به دلیل وضعیت فیزیکی خود گازهای گلخانه ای نیستند، اما با این وجود بر تعادل انرژی زمین تأثیر می گذارند. برخی از آنها، مانند آئروسل های سولفات، دارای نیروی تابشی منفی هستند که می تواند منجر به اثرات خنک کننده شود. سایرین، مانند کربن سیاه یا دوده، به گرم شدن کمک می کنند.
  • آلبیدو: آلبیدو مقدار تابش خورشیدی است که از یک جسم یا سطح – در این مورد، سطح زمین – منعکس می شود. عوامل طبیعی و انسانی می توانند آلبدو را در مقیاس جهانی (از طریق تغییرات در ویژگی های مقیاس بزرگ مانند صفحات یخی قطبی) یا در مقیاس محلی یا منطقه ای (مثلاً با افزایش مقادیر سطوح سنگ فرش تیره ای که انرژی جذب می کنند در مقابل سطوح سنگ فرش شده نور که انرژی جذب می کنند) تأثیر بگذارند. منعکس کننده انرژی).

گازهای گلخانه ای و منابع آنها

برخی از گازهای گلخانه‌ای منحصراً از فعالیت‌های انسانی منتشر می‌شوند (مثلاً هالوکربن‌های مصنوعی).

برخی دیگر به طور طبیعی وجود دارند اما به دلیل ورودی های انسانی (مثلا دی اکسید کربن) در سطوح بالا یافت می شوند.

منابع انسانی ناشی از فعالیت های مرتبط با انرژی (به عنوان مثال، احتراق سوخت های فسیلی در بخش های برق و حمل و نقل)، کشاورزی، تغییر کاربری زمین، مدیریت زباله و فعالیت های تصفیه، و فرآیندهای مختلف صنعتی است.

گازهای گلخانه ای عمده شامل دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و مواد شیمیایی مصنوعی مختلف است.

دی اکسید کربن

به طور پراکنده به عنوان اصلی ترین گاز گلخانه ای انسانی شناخته شده است چون در حال حاضر بیشترین قسمت گرمایش مربوط با کار های انسانی را به خود اختصاص دارد. دی اکسید کربن به طور طبیعی به عنوان قسمتی از چرخه جهانی کربن اتفاق می افتد، اما فعالیت های انسانی بارهای جوی را از طریق احتراق سوخت های فسیلی و سایر منابع انتشار افزایش داده است. غرق‌های طبیعی که دی اکسید کربن را از جو حذف می‌کنند (به عنوان مثال، اقیانوس‌ها، گیاهان) به تنظیم غلظت دی‌اکسید کربن کمک می‌کنند، اما فعالیت‌های انسانی می‌توانند این فرآیندها را مختل کنند (مثلاً جنگل‌زدایی) یا آن‌ها را افزایش دهند.

متان

 از منابع بسیاری از جمله فعالیت های انسانی مانند استخراج زغال سنگ، تولید و توزیع گاز طبیعی، تجزیه زباله در محل های دفن زباله و فرآیندهای گوارشی در دام و کشاورزی به دست می آید. منابع طبیعی متان شامل تالاب ها و تپه های موریانه است.

اکسید نیتروژن

در طی فعالیت های کشاورزی و صنعتی و همچنین در طی احتراق زباله های جامد و سوخت های فسیلی منتشر می شود.

مواد شیمیایی مصنوعی مختلفی

 مانند هیدروفلوئوروکربن ها، پرفلوئوروکربن ها، هگزا فلوراید گوگرد و سایر گازهای مصنوعی در نتیجه استفاده های تجاری، صنعتی یا خانگی آزاد می شوند.

بسیاری از گازهای دیگر

برای به دام انداختن گرما در جو شناخته شده اند. به عنوان مثال می توان به بخار آب که به طور طبیعی به عنوان بخشی از چرخه آب جهانی رخ می دهد و ازن که به طور طبیعی در استراتوسفر رخ می دهد و عمدتاً به دلیل فعالیت های انسانی در تروپوسفر یافت می شود، اشاره کرد.

هر گاز گلخانه ای توانایی متفاوتی برای جذب گرما در جو دارد، به دلیل تفاوت در مقدار و نوع انرژی که جذب می کند، و “طول عمر” یا زمان متفاوتی که در جو باقی می ماند.

اثرات تغییرات آب و هوایی

تغییر اقلیم به طرق مختلف بر جامعه و اکوسیستم تأثیر می گذارد. برای مثال:

  • انتظار می رود آب و هوای گرمتر هم خطر بیماری ها و مرگ و میر ناشی از گرما را افزایش دهد و هم انواع خاصی از آلودگی هوا را افزایش دهد.
  • امواج گرمای شدیدتر، سیل و خشکسالی در آب و هوای گرمتر انتظار می رود. اینها ممکن است عملکرد محصول را کاهش دهند.
  • زیاد شدن سطح دریا می‌تواند اکوسیستم‌های ساحلی را کم کند و غرق کند و تالاب‌ها را از بین ببرد.
  • تغییرات آب و هوایی می تواند محل زندگی گونه ها و نحوه تعامل آنها را تغییر دهد، که می تواند اساساً اکوسیستم های فعلی را متحول کند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *