کود مناسب سانسوریا

کود مناسب سانسوریا چیست ؟

کود مناسب سانسوریا کودهای کاملی هستند که تحت عنوان ۱۰-۱۰-۱۰ و ۲۰-۲۰-۲۰ شناخته می شوند. این کودها دارای تمام عناصر مورد نیاز برای تغذیه سانسوریا می باشند که نه تنها برای رشد بهتر این گیاه بلکه کاربردی بسیار وسیع تر دارند و در برخی از محصولات کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کودهای کامل به عنوان بهترین کود در میان انواع کودهای کشاورزی به شمار می روند. با ما همراه باشید تا به بررسی جوانب مختلف کود مناسب سانسوریا بپردازیم.

کود مناسب سانسوریا

کود مناسب سانسوریا

بهتر است قبل از اینکه به معرفی کود مناسب سانسوریا بپردازیم به این موضوع اشاره کنیم که خوشبختانه فرهنگ نگهداری از گل و گیاهان در منزل در میان مردم جا افتاده و در حال حاضر کمتر خانه ای را می بینید که حداقل یک گیاه طبیعی در آن وجود نداشته باشد. از آنجایی که اغلب خانه ها به شکل آپارتمانی ساخته می شوند باید از گیاهانی استفاده شود که مقاومت کافی را دارند و می توانند با نور و رطوبت کم سازگار باشند. یکی از گیاهانی که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از دوام بسیار زیادی برخوردار است سانسوریا می باشد.
این گیاه مانند سایر گیاهان برای رشد بهتر، نیاز به کود مناسب دارد. کود مناسب سانسوریا به نام کود کامل شناخته می شود که از تمام عناصر مورد نیاز برای رشد آن برخوردار است. کودهای کامل به نام ۱۰-۱۰-۱۰ یا ۲۰-۲۰-۲۰ در دسترس هستند. دلیل مساوی بودن اعداد این است که از سه عنصر اصلی نیتروژن ، فسفر و پتاسیم به مقدار مساوی در آن ها وجود دارد. کودهای کامل برای رشد تمام گیاهان آپارتمانی از جمله سانسوریا مناسب هستند. اما توصیه می کنیم اگر گیاه شما غیر از سانسوریا می باشد و جزو گیاهانی است که دوران گلدهی دارد از کودهایی که فسفر و پتاسیم بیشتری دارند استفاده کنید.

تاثیر فسفر در رشد سانسوریا

همان طور که اشاره شد فسفر یکی از اجزای تشکیل دهنده اصلی در کودهای کامل محسوب می شود. اگر قصد دارید سانسوریای خود را تکثیر کنید و از آن پاجوش بگیرید باید اقدام به قوی تر کردن ریشه های آن کنید. فسفری که در کود کامل وجود دارد قادر به تقویت ریشه هاست و بهتر است برای سانسوریاهای جوان مورد استفاده قرار بگیرد. قبل از استفاده از هر نوع کود باید با متخصصین این حوزه مشورت کنید. زیرا مصرف کود بی رویه برای گیاهان بسیار مضر است و می تواند باعث از دست رفتن آن شود.
در خصوص معرفی کود مناسب سانسوریا باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. شاید برخی از اوقات با این موضوع مواجه شوید که علی رغم رسیدگی به گیاه، برگ های آن زرد شده و رنگ خود را از دست می دهد. زرد شدن رنگ برگ های سانسوریا اغلب به دلیل کمبود کلروفیل و آهن است. البته عوامل دیگری نیز در این مساله نقش دارند اما اگر از کمبود آهن در گیاه مطمئن شدید باید اقدام به خرید کود آهن کنید و در کنار کود کامل اقدام به تغذیه گیاه زیبای سانسوریا کنید.

کود مناسب سانسوریا

نکات مهم در کوددهی به گیاه سانسوریا

در مورد کوددهی به گیاه سانسوریا نکاتی وجود دارد که بی توجهی به آن ها می تواند زمینه را برای نابودی آن فراهم کند. مواردی که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم جزو اصول کلی در نگهداری از این گیاه محسوب می شود.
– اگر به محض خرید گیاه سانسوریا آن را در یک گلدان جدید کاشتید باید برای کوددهی به آن یکماه صبر کنید. هنگامی که گیاه در یک گلدان جدید قرار می گیرد آمادگی لازم برای دریافت کود را ندارد و می تواند سبب تضعیف آن شود.
– توجه به سن گیاه سانسوریا موضوع مهمی است که باید در کوددهی به آن توجه داشته باشید. معمولا کود مناسب سانسوریا در سنین جوانی به آن داده می شود زیرا سانسوریاهای جوان از آمادگی کامل برای ایجاد پاجوش برخوردار هستند و فقط نیاز به تقویت ریشه دارند.
– فواصل بین کوددهی به سانسوریای جوان باید کوتاه باشد و دوران آن را طولانی نکنید. از مقدار کم کود شروع کنید و به تدریج میزان آن را افزایش دهید. زیرا سانسوریا قابلیت دریافت کود در حجم زیاد را ندارد.
– اگر در خصوص نگهداری از گیاهانی نظیر سانسوریا تخصص ندارید توصیه می کنیم در این زمینه با یک فرد متخصص مشورت کنید و تلاش کنید تا گیاهتان بهترین رشد را داشته باشد.

سخن پایانی !

برخی از افراد ترجیح می دهند بجای خرید کود شیمیایی از کود زیستی استفاده کنند و آن را در منزل تولید کنند. کود زیستی ویژگی های مختلفی دارد که می تواند به عنوان آفت کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی عمل کند. کود بیولوژیک همان کود زیستی می باشد که به روش طبیعی و با استفاده از موادی مانند پوست تخم مرغ و … ساخته می شود. در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم. می توانید از آن بهره ببرید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *