کود زیستی یا همان کود بیولوژیک -قارچ کش زیستی - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی

استفاده از انواع کود زیستی روز به روز در حال افزایش می باشد. در گذشته کشاورزان با استفاده از انواع کودهای شیمیایی به رشد بیشتر و افزایش بهره‌برداری از انواع محصولات خود دست پیدا کردند اما رفته رفته متوجه شدند که کودهای شیمیایی در عین حال که فواید بسیار زیادی دارند مضرات فروانی نیز دارند. در این متن می‌خواهیم به بررسی اهمیت این روش‌ها و انواع آن‌ها را بپردازیم. در ادامه به مبحث کود زیستی یا همان کود بیولوژیک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود زیستی یا همان کود بیولوژیک

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین معایب کودهای شیمیایی آسیب به محیط های زیست و نفوذ به آب‌های زیر زمینی می باشد. انواع کود زیستی به عنوان راه حلی برای کاهش استفاده از انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کودهای زیستی می‌توانند علی‌رغم افزایش در بهره‌وری محصولات کشاورزی به حفظ منابع طبیعی و زیستی کمک کنند. علی‌رغم پتانسیل بالای انواع کود های زیستی، این کودها هنوز نتوانستند جایگزین کاملا مناسبی برای کودهای شیمیایی شوند و هنوز هم استفاده از کودهای شیمیایی در چرخه رشد گیاه کاملا ضروری است.

کود زیستی چیست؟

کودهای زیستی حاوی انواع میکروارگانیسم‌های مثل قارچ‌ها، باکتری‌ها و جلبک‌های سبز آبی می باشند که با افزایش عرضه مواد غذایی و دسترسی آن‌ها، به رشد انواع گیاهان کمک می‌کنند.

کودهای زیستی در تولیدات کشاورزی بسیار مهم و حیاتی هستند، به ویژه در جهان امروزی که هزینه کالاهای کشاورزی بسیار رو به افزایش است. کودهای زیستی از طریق فرآیند های تثبیت بیولوژیکی نیتروژن عملکرد محصول و سلامت خاک را هنگامی که روی بذرها، نهال‌ها، گیاهان یا خاک اعمال می شوند به شدت افزایش می‌دهند. و برای جلوگیری از فرسایش خاک، پلی ساکاریدهای کپسولی نیز تولید می‌کنند.

نیاز به استفاده از کود زیستی در درجه اول به دو علت ایجاد می شود. اولاً به این علت که افزایش مصرف کود سبب به افزایش بهره‌وری  انواع محصول می شود، ثانیاً افزایش استفاده از کودهای شیمیایی سبب به آسیب به بافت های خاک و دیگر مشکلات های زیست محیطی می‌شود.

تفاوت های کود ارگانیک با کود زیستی در چیست؟

از نظر فنی تفاوت بسیار زیادی بین کود زیستی و کود آلی وجود دارد. کودهای زیستی تلقیح‌های میکروبی هستند که از سلول‌های زنده میکروارگانیسم‌هایی مثل انواع باکتری‌ها، جلبک‌ها و قارچ‌ها به تنهایی یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده‌اند که ممکن است به افزایش بهره‌وری محصول نیز کمک کند. و فعالیت های بیولوژیکی به طور قابل توجهی توسط فعل و انفعالات میکروبی در ریزوسفر گیاهان را افزایش می یابد.

در حالی که کودهای آلی از منابع کاملا حیوانی مثل کود حیوانی یا منابع گیاهی مانند کود سبز به دست می‌آیند. به عنوان نمونه، ورمی کمپوست یک فرآیند ساده ست که در آن از گونه‌های خاصی از کرم‌های خاکی برای بهبود فرآیند تبدیل زباله و تولید محصولات نهایی بهتر نیز استفاده می‌شود.

انواع کود های زیستی

باکتری‌ها تثبیت کننده نیتروژن همزیست یا (ریزوبیوم)

ریزوبیوم یکی از باکتری‌هایی بسیار مفید در کشاورزی است که به طور همزیست با انواع گیاه زندگی می‌کند و نیتروژن را به خوبی در خاک تثبیت می‌کند. باکتری‌ها در گیاه ساکن می‌شوند و غذای خود را آن نیز تامین می‌کنند. در مقابل با تثبیت نیتروژن به گیاه سود فراوان می‌رسانند.

باکتری‌های غیر همزیست تثبیت کننده نیتروژن یا (آزوسپیریلوم)

آزوسپیریلوم در اطراف ریشه های گیاهان عالی زندگی می‌کنند و نیتروژن را کاملا  تثبیت می‌کنند. این باکتری برخلاف باکتری ریزوبیوم با گیاه رابطه همزیستی ندارد و کاملا غیرهمزیست است. این ارتباط، ارتباط ریزوسفری نیز نامیده می‌شود چرا که این باکتری ها از ترشحات انواع گیاهان به عنوان ماده غذایی نیز استفاده می‌کنند. این نوع رابطه از نوع مشارکت دو جانبه یا متقابل‌گرایی در طبیعت می باشد.

باکتری‌های آزاد تثبیت کننده نیتروژن یا (آزتوباکتری‌ها)

آزتوباکترها باکتری‌های آزاد در سیست خاک هستند که نیتروژن موجود در جو را به خوبی تثبیت می‌کنند و در اختیار انواع گیاهان قرارمی‌دهند و از ریشه در مقابل عوامل بیماری‌زا نیز حفاظت می‌کنند. این باکتری‌ها بی‌هوازی هستند یعنی نیازی به اکسیژن نیز ندارند و از مواد آلی پوسیده برای خود استفاده می‌کنند.

سیانوباکتری‌های همزیست تثبیت کننده میزان نیتروژن

جلبک‌های سبز آبی، سیانوباکتری‌های هستند که به شکل همزیست با گیاهان متعددی مثل سرخس و گلسنگ زندگی می‌کنند. این سیانوباکتری‌ها تثبیت کننده ماده نیتروژن هستند.

میکوریزا:

میکوریزا همزیستی بین قارچ و ریشه های گیاهان است. این قارچ رشته‌های نخ مانند خود به اسم  میسیلیوم را در اطراف ریشه گیاه میزبان می‌پیچاند. این قارچ با گیاهان یک رابطه هم‌زیستی دارد به این شکل که اسیدآمینه، قند و ویتامین را از گیاهان می‌گیرد و در مقابل مواد معدنی را در اختیار انواع گیاه قرار می‌دهد.

انواع فواید و خواص کود های زیستی چیست ؟

در اثر استفاده از کودهای زیستی استفاده از کودهای شیمیایی نیز کاهش می‌یابد و به تیع آن مضرات آن‌ها نیز کم می‌گردد. برای نمونه مواد شیمیایی وارد آب‌های زیرزمینی نمی‌گردد، برای حیوانات و انسان‌ها نیزخطری ندارد و… .

  • سبب به تثبت نیتروژن در گیاه می‌شوند.
  • به محلول‌سازی عنصر غذایی و مهم در فسفر می‌شود.
  • حاصلخیزی خاک را به شدت بالا افزایش می‌دهد.
  • سبب به افزایش دسترسی و همچنین افزایش جذب انواع مواد غذایی می‌شود.
  • به توسعه و رشد بیشتر ریشه گیاهان کمک می‌کنند.
  • این کودها عملکرد گیاهان را کاملا بهبود می‌بخشند.
  • از رشد پاتوژن‌ها قوی جلوگیری می‌کنند.
  • مقرون به صرفه تر و سازگار تر است.
  • با محیط زیست کاملا سازگار است.
  • کودهای زیستی حتی در شرایط نیمه خشک نیز به خوبی موثر هستند.
  • بسیاری از مواد مضر بیماری‌زا را نیز از بین می‌بردند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *