کود جلبک دریایی - قارچ کش زیستی - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک
انواع مختلف کود جلبک دریایی منابع خوراکی و تغذیه‌ای مناسب برای انواع گیاهان می‌باشند که دارای عصاره جلبک‌های دریایی هستند که از اعماق دریاها و اقیانوس‌ها تهیه می‌شوند. انواع کود جلبک دریایی مواد مغذی بسیار مفیدی مثل منیزیم، پتاسیم، ازت و… دارند که می‌توانند نیاز گیاهان را با مواد مغذی خود را تامین کند. انواع کود جلبک دریایی در گروه کودهای ارگانیک و طبیعی قرار دارند بنابراین فاقد انواع مواد شیمیایی هستند و می‌توانند در کشاورزی‌های ارگانیک نیز مورد استفاده قرار بگیرند. جلبک Ascophyllum nodosum یک نوع  از جلبک‌های دریایی است که توانایی بسیار بالایی در تقویت سلامتی کلی گیاه دارد. در ادامه به بررسی کود جلبک دریایی میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

انواع  مختلف کود جلبک دریایی:

جلبک‌های دریایی به شکل کلی به دو  گروه ریز جلبک ها و ماکرو جلبک‌ها تقسیم می‌گردند . میکرو جلبک‌ها یا ریز جلبک ها موجودات تک سلولی هستند که فتوسنتزکننده می باشند . ریز جلبک ها در صنایع متفاوت مثل  صنعت داروسازی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و کشاورزی برای تولید پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماکرو جلبک‌ها خود به سه گروه تقسیم می‌شوند که عبارت است از:

جلبک‌های سبز: این جلبک‌ها در اعماق کم دریا‌ها و اقیانوس‌ها بسیار رشد می‌کنند و حتی در سواحل نیز به خوبی دیده می‌شوند.
جلبک های قرمز: این جلبک‌ها در عمق‌های زیاد آب‌ به خوبی رشد می‌کنند.
جلبک‌های قهوه‌ای: جلبک‌های قهوه‌ای هم در عمق‌های کم و سواحل و هم در عمق‌های بسیار زیاد دیده می‌شوند.
معمولا اکثر کوهای جلبک دریایی مثل: مارمارین، وکوزیم، استیمپلکس، فیلگیرین جما، فیلگیرین کوما و آکادین از جلبک Ascophyllum nodosum تهیه می‌شوند که در گروه  جلبک‌های قهوه‌ای قرار دارد.

کود جلبک دریایی وکوزیم:

کود جلبک دریایی وکوزیم دارای  مواد آلی، پروتئین‌ها و مواد محرک رشد هستند. این کود ها سبب تسریع در جوانه‌زنی می‌شود. از فواید این کود می‌توان به افزایش رشد گیاه، میوه‌ و گل‌ها، افزایش عملکرد گیاهان، کاهش ریزش برگ‌ها، بهبود فعالیت میکروارگارنیسم‌های مفید خاک و بالا بردن  کیفیت و کمیت محصولات نیز اشاره کرد.

کود جلبک دریایی آکادین:

کود جلبک دریایی آکادین نیز یکی دیگر از انواع مختلف کود جلبک دریایی است که فواید زیادی برای گیاهان دارد. این کود مقاومت های گیاهان را به استرس‌ها افزایش می‌دهند و سیستم دفاعی گیاهان را به خوبی تقویت می‌کند. همچنین سبب به افزایش توانایی گیاهان برای جذب مواد غذایی می‌شود و رشد رویشی و زایشی را به خوبی بهبود می‌دهد. از دیگر فواید این کود تحریک تولید هورمون‌ها در گیاهان است.

کود جلبک دریایی مارمارین:

کود مارمارین سبب تحریک جوانه‌زنی و افزایش مقاومت به تنش‌ها در گیاهان می‌شود. همچنین  گلدهی، تبدیل گل به میوه، سطح برگ‌ها را کاملا افزایش می‌دهد و سبب توسعه ریشه‌ها نیز می‌شوند.

کود استیمپلکس:

این کود  دارای محرک‌های رشد است که رشد گیاهان را به شدت افزایش می‌دهد و سبب تقویت، کیفیت محصولات و عملکرد گیاهان می‌شود. همچنین این کود ها سبب به افزایش مقاومت گیاهان نسبت به شرایط  های تنش و خشکی می‌شود.

کود فیلگیرین کوما:

کود فیلگیرین کوما دارای ۴۰ درصد عصاره جلبک دریایی است. این کود ها علاوه بر جلبک دریایی دارای آمینواسید‌های آزاد و ازت نیز می‌باشند. از این رو گزینه های مناسبی برای افزایش رشد گیاهان است. همچنین بسبب تحریک گیاه برای انجام فتوسنتز می‌شوند و به رشد و نمو طبیعی گیاهان در هنگام تنش‌ها کمک می‌کند.

کود فیلگیرین جما:

کود فیلگیرین جما محصولی از شرکت ترید کورپ اسپانیا است که به فرم های مایع می‌باشد. که از جمله کودهایی که دارای عصاره جلبک دریایی پرطرفدار است. این کود علاوه بر عصاره جلبک دریایی  نیز دارای عناصر ازت، فسفر، پتاسیم و فسفر است. به همین علت از کودهایی به حساب می‌آید که می‌تواند عمده نیاز گیاهان را به مواد غذایی را به خوبی برطرف کند و سبب تحریک رشد گیاهان می‌شود.

فواید کود جلبک دریایی:

انواع کود های جلبک دریایی نیازهای غذایی گیاهان مثل نیاز به ازت، فسفر، پتاسیم و ریزمغذی‌ها تامین می‌کند.
این کودها اصلاح کننده‌های طبیعی هستند که فیزیولوژی خاک را به خوبی بهبود می‌دهند.
انواع کود های جلبک دریایی سبب به تهویه خاک می‌شوند.
مقاومت گیاهان را نسبت به انواع بیماری‌ها و آفات افزایش می‌دهد.
سبب به رشد و توسعه ساقه و ریشه می‌شود.
گلدهی را به شدت افزایش می‌دهد.
میوه ها و سبزیجاتی که با کودهای جلبک دریایی رشد می کنند پس از بلوغ عمر طولانی تری نسبت به سایر گیاهان دارند.
سبب افزایش جوانه‌زنی و تسریع آن می‌شود.
کاملا طبیعی و ارگانیک است بنابراین در کشاورزی‌های ارگانیک  بسیار قابل استفاده است.
اثرات مخرب بر محیط زیست، آب و موجودات زنده را ندارد.
حاوی هورمون‌هایی مثل اکسین، سیتوکینین و  بتائین است که نقش‌های بسیار مهمی را در رشد و نمو گیاهان دارند. برای نمونه هورمون اکسین برای افزایش طول ساقه و هورمون سیتوکینین برای افزایش و توسعه ریشه‌ها می‌شود.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *