کود اوره - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

به طور کلی کود های کشاورزی مواد آلی بسیار ارزشمندی هستند که خاک ها را تقویت می کنند و سبب افزایش رشد گیاهان می شوند. از لحاظ فیزیکی آنها را به دو گروه مایع و جامد تقسیم می کنند. این محصولات معمولا حاوی سه ماده ی مغذی اصلی و مهم گیاه  نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) هستند. اوره اولین ماده ی آلی است که به محصولات معدنی (کود اوره)، سنتز میگردد و در حضور اسیدها به نمک نیز تبدیل می شود. در ادامه به مبحث کود اوره میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود اوره چیست؟

کود اوره یا به انگلیسی (Urea fertilizer) یک ترکیب آلی شیمیایی به شکل و فرم کریستال های سفید رنگ با pH کاملا خنثی است. این محصول ماده ای سفید رنگ و بی بو با نقطه ذوب حدود ۱۳۲.۷ درجه سانتی گراد است که به خوبی در آب و الکل قابل  حل می باشد اما در اتر و کلروفرم کاملا نامحلول است. این محصول تقریبا با همه ی نوع خاک ها سازگاری دارد و بیشترین تولید مربوط به آن در مناطق و محدوده آسیایی است. طبق گزارشات به دنبال هند، چین بزرگترین نوع تولید کننده ی کود اوره در جهان می باشد. این ترکیب به علت محتوای بالای نیتروژن، اثرات طولانی مدت و استفاده برای طیف گسترده ای از محصولات در جهان را بسیار معروف و محبوب می باشد.

کود اوره از آمونیاک بی آب ساخته می گردد و امروزه به شکل گرانول نیز در دسترس است. گرانول ها بزرگ تر، سخت تر و مقاوم تر در برابر رطوبت ها هستند؛ به همین علت کاربرد بیشتری دارند.

کاربرد مهم کود اوره:

به علت وجود نیتروژن بالا در کود اوره، این کود در بازار ارزش خاص و ویژه ای دارد. از اوره هم در کشاورزی و هم افزودنی خوراک دام ها نیز استفاده می کنند. کاربرد اصلی و مهم آن تامین نیتروژن گیاهان می باشد و سبب سرسبز دیده شدن گیاهان می گردد. از طرفی به فرایند های فتوسنتز کمک ویژه  و خاصی می کند. این محصولات فقط  تامین کننده ی نیتروژن است نه فسفر و پتاسیم پس در درجه ی نخست برای رشد شکوفه های گیاه  از آن استفاده می کنند.

روش مصرف:

این کود را به تنهایی یا در مخلوط با دیگر کودها به فرم جامد یا محلول در آب می توان استفاده کرد. به علت غلظت بالای نیتروژن لازم است قبل از استفاده با مقداری خاک یا ماسه نیز ترکیب شود همچنین نباید به هیچ وجه از آن در خاک هایی با آب های مازاد یا مرطوب استفاده کرد. به علت حلالیت بالای این محصول در آب، زمانی که روی خاک پاشیده شود می توان با آبیاری آن را به عمق خاک ها منتقل کرد.

معمولا گیاهان فقط چند روز فرصت دارند تا از نیتروژن موجود در این کودها  استفاده کنند. زیرا پس از استفاده از این نوع کود در خاک ها، واکنش های شیمیایی رخ داده و یون های آمونیوم (+NH4) تهیه می شود. توجه داشته باشید سرعت این واکنش شیمیایی به رطوبت خاک نیز بستگی دارد.

هنگامی که اوره حل می شود در نواحی اطراف آن نیز pH خاک بسیار بالا رفته و آمونیاک نیز تولید می شود. این نواحی می توانند برای چند ساعت سمی باشند و این آمونیاک توانایی از بین بردن دانه ها و ریشه ی نهال ها را نیز دارد، به همین علت این محصول نباید در تماس مستقیم با دانه ها و ریشه ها باشد.

ترکیب کود اوره با دیگر کودها:

این کود به راحتی و آسانی با مونو آمونیوم فسفات (MAP) و دی آمونیوم فسفات (DAP) ترکیب می شود. اما برای ترکیب شدن با سوپر فسفات ها، به علت واکنش پذیری اوره با آب آزاد شده توسط سوپر فسفات ها، مناسب نیست.

زمان مصرف این کود:

از کود اوره در هنگام کاشت محصولات و بدون تماس مستقیم با دانه ها استفاده می کنند. این محصول را باید در یک روز خنک با باد کم یا ترجیحا بدون باد و دمای حدود ۱۵ درجه سانتی گراد استفاده کرد. اگر دمای خاک از ۱۵ درجه سانتی گراد کمتر باشد، زمین سرد و مانع از عملکرد و ترکیب خوب اوره در خاک می گردد. همچنین اگر در هوای گرم برای مدت زمان بسیار طولانی روی سطح خاک بماند، نیتروژن موجود در آن در جو، کاملا از بین می رود. گرانول های اوره بسته به میزان آب و دمای خاک پس از چندین دقیقه یا چندین ساعت، در خاک به خوبی حل می شوند.

مزایا و فواید کود اوره:

این محصولات با دارا بودن ۴۶% نیتروژن از کودهای آلی نیتروژن به حساب می آیند. به عنوان یک منبع طبیعی هزینه ی تولید بسیار پایینی را دارد. محصولی غیر قابل اشتعال می باشد، به همین علت ذخیره سازی آن بدون خطر نیز خواهد بود. کاربرد های فراوانی را در کشاورزی و دامداری دارد و به علت pH خنثی محصولی بی ضرر برای خاک و محصولات به حساب می آید.

معایب و مشکلات کود اوره:

به علت حلالیت بسیار بالا در آب ها نیاز به بسته بندی بسیار با کیفیتی نیز دارد. این کود به اندازه ی دیگر کودهای نیتروژن پایدار نبوده و در دمای اتاق هم نیز تجزیه می شود. این تجزیه سبب ایجاد تلفات و آسیب های جدی می گردد.

گیاهان برای رشد به عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم که نیاز دارند. در حالت کمبود این مواد در خاک، رشد آنها با مشکلات مواجه می شود. کود ها مواد بسیار ارزشمندی هستند که کمبودهای خاک را  به خوبی جبران می کنند. از جمله کودهای بسیار محبوب و مهم می توان به کود های فسفر و کود اوره نیز اشاره کرد؛ کود اوره یک منبع مهم وعالی از نیتروژن به حساب می آید. این محصول به شکل جامد و مایع موجود بوده و در زمان کاشت محصول می توان آن را به خاک نیز اعمال کرد. حلالیت بالا، ذخیره سازی آسان و قیمت بسیار مناسب از جمله مزایای و فواید این محصول به حساب می آید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *