کنترل بیولوژیک آفات - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

کنترل های بیولوژیک یکی از جدیدترین و بهترین استراتژی‌های مبارزه با انواع آفات در کشاورزی های مدرن است. در این نوع تلاش می‌شود تا جمعیت آفات، با استفاده از دشمنان طبیعی آن‌ها بسیار کاهش پیدا کند. بنابراین دیگر خبری از استفاده از انواع سموم شیمیایی برای کنترل های آفات کشاورزی نیست. روش‌های کنترل بیولوژیک فقط حاوی حشرات و آفات کشاورزی نمی‌شوند. در این روش، کارهایی نیز برای از بین بردن علف‌های هرز و بیماری‌های گیاهی نیز انجام می‌شود. همین موضوع سبب شده که محصولات کشاورزی مدرن که در گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند؛ از هر لحاظ سالم تر بوده و سلامت مصرف‌کنندگان را نیز  تأمین کنند. در این متن می‌خواهیم به بررسی اهمیت این روش‌ها و انواع آن‌ها را بپردازیم. در ادامه به مبحث کنترل بیولوژیک آفات میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اهمیت انواع کنترل های بیولوژیک:

در کشاورزی سنتی از روش‌های شیمیایی برای دفع انواع آفات و بیماری‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این روش‌ها در درازمدت سبب شده که سموم متفاوت وارد زنجیره‌های غذایی شده و به موجودات دیگر نیز، ازجمله خود انسان‌ها نیز ضربه بزنند. این مواد شیمیایی می‌توانند بر روی حشرات مفید هم نیز تاثیر گذاشته و آن‌ها را کاملا از بین ببرند. همچنین استفاده مداوم از آن‌ها نیز ممکن است آفت‌ها را در برابر سموم مقاوم کرده و رفته‌رفته نیز از بین بردن آن‌ها را سخت‌تر کند. به همین علت است روش‌های کنترل بیولوژیکی قدم به عرصه های کشاورزی  و محیط زیست گذاشتند.

روش‌های کنترل بیولوژیک می‌توانند کمترین نوع خسارت‌های زیست‌محیطی و اقتصادی را به کشاورزان وارد کنند. این نوع از روش‌ها معمولا برای از بین بردن انواع یک آفت، بیماری یا علف هرز خاص به کار می‌روند و بر روی حشرات مفید و خوب تاثیر نمی‌گذارند. به همین علت می‌توانند به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی نیز کمک شایانی کنند. استفاده از این روش‌ها در درازمدت می‌تواند سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. روش‌های کنترل بیولوژیک یک راه‌حل بسیار طولانی‌مدت برای حل انواع مشکلات ناشی از آفات یا بیماری‌ها هستند. به همین علت می‌توانند بر روی کیفیت محصولات کشاورزی، تاثیر مثبتی بگذارند.

همین موضوع سبب شده که بتواند نشان حد مجاز آلاینده را از سازمان های استاندارد ایران دریافت کند. سموم بیولوژیک فقط دارنده نشان حد مجاز آلاینده در ایران است. به همین علت مصرف‌کنندگان می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی از ایجاد آثار سوء بر روی سلامت خود یا محیط‌ زیست محصولاتشان، از سموم سایت ما استفاده کنند.

انواع روش‌های کنترل بیولوژیک و محیط زیستی:

روش‌های حفاظتی در کشت:

در روش‌های حفاظتی از دشمنان طبیعی آفات، برای از بین بردن انواع آن‌ها نیز استفاده می‌شود. این روش ساده‌ترین راه کنترل های بیولوژیک آفات است. مهم‌ترین نوع مرحله در استفاده از روش‌های حفاظتی برای از بین بردن انواع آفات، شناخت درست آفت و دشمنان طبیعی آن است. به همین علت این موضوع برای محصولات کشاورزی مختلف، نیاز به بررسی های جداگانه دارد.

این دشمنان طبیعی را می‌توان در یک محیط محفاظت‌شده پرورش داد و در مواقع لزوم از آن‌ها نیز استفاده کرد. در گلخانه‌ها برای از بین بردن آفت‌های گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و بادمجان، از سن‌های شکارگر نیز استفاده می‌شود. این سن‌ها به نام‌های Orius و Macrolophus معرفی و شناخته می‌شوند.

این موجودات شکارگر از لارو یا تخم آفات نیز تغذیه می‌کنند و می‌توانند جمعیت آن‌ها را از این روش کاهش دهند. همچنین می‌توانند آفات بالغ را نیز کاملا شکار کرده و با از کار انداختن اندام‌های درونی آن‌ها، گلخانه را از وجود آفات پاک کنند. حشرات شکارگر برای از بین بردن آفات بالغ، از پاتوژن‌ها نیز استفاده می‌کنند. پاتوژن‌ها موجوداتی مثل باکتری، ویروس یا قارچ هستند که سبب ایجاد بیماری در میزبان می‌ گردند .

انواع کنترل بیولوژیک کلاسیک:

در بعضی مواقع ممکن است آفاتی به محصولات کشاورزی حمله کنند که امکان  پرورش شکارگر آن‌ها در یک زیست‌بوم خاص و ویژه وجود ندارد. این موضوع درباره آفاتی که به‌طور تصادفی وارد یک منطقه جغرافیایی  و محل کشت خاص شده‌اند و در یک منطقه شناخته‌شده نیستند؛ به میزان زیاد اهمیت دارد. در این مواقع از روشی به نام های کنترل بیولوژیک کلاسیک نیز استفاده می‌شود.

در این روش همه دشمنان طبیعی که برای اناع آفات متفاوت شناخته شده‌اند، در محیط ها رها می‌شوند. این مسئله راحت‌ترین و آسوده ترین راه برای شناخت انواع دشمن طبیعی آفات موجود در گلخانه ها است. اما اگر هیچ‌یک از این دشمنان طبیعی نتوانستند در از بین بردن آفت موفق و عالی عمل کنند؛ باید منشأ آفت را نیز شناخت و دشمنان طبیعی مناسب آن را جمع‌آوری و مشخص کرد. دشمنان طبیعی را می‌توان از همان منطقه جغرافیایی که آفت از آن وارد شده است، پیدا کرد. سپس باید این دشمنان را تحت شرایط کنترل‌شده به خوبی پرورش داد و برای کنترل آفات،  نیزرهاسازی نمود.

بزرگ کردن جامعه شکارچیان:

در بسیاری از زمان ها برای قوی‌تر کردن شکارچیان طبیعی در دفع آفات و کاهش مقدار جمعیت آن‌ها، از مکمل‌های دشمنان طبیعی استفاده می‌شود. به علت اینکه ممکن است دشمنان طبیعی در همه اوقات سال های تخم‌ریزی نداشته باشند و تعداد آن‌ها برای از بین بردن آفات نیز کافی نباشد؛ از مکمل‌های دشمنان طبیعی نیز استفاده می‌کنند. زیرا محصولات کشاورزی در همه زمان های سال پرورش داده می‌شوند و باید بتوان در همه زمان‌ها از آن‌ها در برابر انواع آفات متفاوت محافظت کرد.

ایجاد امراض گیاهی یا پرورش آفت‌های خاص در محیط کشت:

همانند حشرات شکارگر و یا عوامل بیماری‌زا که فقط  بر روی بعضی از آفات خاص تاثیر می‌گذارند؛ امراض گیاهی نیز فقط فقط برخی از گیاهان خاص و ویژه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین علت برای از بین بردن علف‌های هرز، از این روش استفاده می‌شود. در این روش باید نوع علف  های هرز به‌طور کامل نیز  شناخته شود. همچنین کشاورزان باید اطمینان حاصل کنند که این نوع بیماری گیاهی، بر روی محصول نیز  تاثیری نخواهد گذاشت.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *