کشت عمودی چیست و چه کارایی دارد - کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

هیدروپونیک علم محصولات بدون خاک می باشد.سیستم کشت عمودی در حقیقت یک راه بسترساز برای کشت هیدروپونیک می شودکه با بالا بردن تراکم کشت گیاه سبب بالا رفتن بهره‌وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می باشد.با استفاده از روش کشت عمودی و با توجه به هزینه اولیه آن که معادل سایر راه های بسترسازی معمول می شود می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا ۳۰ درصد بالا بردو با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همینطور هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص رانیز افزایش داد. در ادامه به مبحث کشت عمودی چیست و چه کارایی دارد میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کشت عمودی چیست و چه کارایی دارد

با کشت عمودی می توانیددر محیطی کم چندین برابر معمول محصول کشت کنید و در بسیاری از موارد برای شما باصرفه ترخواهد بود. در این روش به‌جای خاک، از بسترهای رشد مثل ایروپونیک، آکواپونیک یا هیدروپونیک استفاده می‌گردد. تورب ساخته‌شده از خزه‌ی پوسیده ​​یا پوست نارگیل و بسترهای کشت مانند غیرخاکی در کشت عمودی بسیار رایج می باشد. سرانجام، روش کشت عمودی از ویژگی‌های گوناگون پایداری برای جبران هزینه انرژی کشاورزی استفاده می‌کند. بنابراین، کشت عمودی در حدود ۹۵٪ کمتر آب را مصرف می‌کند.

این کشت ها دارای استند سبک و قابل حمل می باشدکه در ابعاد گوناگون ساخته می شود. در صورتی که نور محیط کم باشد باید سیستم نور مصنوعی را نیز به آن اضافه کرد. کشت عمودی درکنار زیبایی از انعظاف پذیری و کارآیی مناسب برای پرورش گیاهان برخوردار است.

برخی از خصوصیات شامل:

اشغال کمترین فضا و استفاده از فضاهای بدون استفاده در محیط های کار و زندگی،قابلیت استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی،طراحی زیبا به وسیله مواد طبیعی،طراحی سیستمی قابل توسعه (ماژولار) برای جاهای متفاوت،آبیاری به روش قطره ای،استفاده از طریق هیدروپونیک.

کاهش هزینه ها، افزایش مقیاس پذیری و ارتقای پایداری صنعت کشاورزی کشت عمودی درحال حاضر یک صنعت ۳ میلیارد دلاری می باشد. بنابراین بسیاری از عملیات ها هنوز تنها قادر به رشد سودآور تعداد محدودی از محصولات، از جمله سبزیجات، و گیاهان کوچک می باشند.

افزایش تولید محصولات ارگانیک:

وقتی که محصولات در یک فضای داخلی کنترل‌شده بدون استفاده از سموم شیمیایی تولید می‌شوند، کشت عمودی به ما این امکان را خواهددادکه محصولاتی بدون آفتکش و محصولات ارگانیک پرورش بدهیم.

مشکلات گرده‌افشانی:

کشت عمودی در یک فضای کنترل‌شده و بدون حضور حشرات انجام میگردد. به همین علت فرآیند گرده‌افشانی باید به‌صورت دستی انجام گردد که این کار بسیار مشکل و هزینه‌بر است.

مصرف برق:

بزرگ‌‌ترین ایراد و مشکل  مزارع کشت عمودی، هزینه‌‌‌‌ی بسیار بالای برق مصرفی برای روشن نگاه‌‌داشتن تعداد زیادی چراغ LED خواهد بود. بنابراین چنین سیستمی، بیشتر برای کشت گیاهان باارزش و با سرعت فسادپذیری بالا، توجیه اقتصادی خواهد شد؛ مانند گیاهان سالادی و گونه‌‌های دارویی. بنابراین می‌‌توان گفت، کشت عمودی برای پرورش بخش بزرگی از سبد محصولات غذایی دنیابسیار پرهزینه تمام خواهدشد.

یکی از راه کارهای موجود برای کاهش هزینه‌‌ی برق، استفاده از LEDهایی است که به‌‌جای تولید طیف کامل نور سفید، تنها طیف نور رنگی مورداحتیاج گیاهان را تولید می‌‌کنند. دلیل رنگ سبز گیاهان این است که در برگ‌‌های آن‌‌ها رنگ‌‌دانه‌‌ای با نام کلروفیل وجود دارد؛ این رنگ‌‌دانه فقط رنگ سبز را از میان طیف نور منعکس می‌‌کند؛ در حالی که تمامی رنگ‌‌های متصل به آبی و قرمز را (در دو طرف طیف نور مرئی) جذب می‌‌ نماید.

معرفی دستگاه کشت عمودی آیروپونیک (هیدروپونیک) پالیز ایستا «پالیستا»:

پالیستا (نام تجاری پالیز ایستا) دستگاهی است برای کشت عمودی به روش آیروپونیک (شاخه ای از هیدروپونیک) که به فرم و به شکل عمودی برای استفاده در منازل وگلخانه ها و مکان های عمومی می باشد.  شما می‌توانید با پالیستا تعداد و انواع زیادی سبزیجات ، گیاهان ، میوه و گل را پرورش بدهید. دراین محصول ،با چرخش آب و محلول مقوی و رساندن آنها به ریشه گیاهان دریک سیکل بسته ‚امکان کشت بسیاری از صیفی و سبزیجات و گلهای زینتی وجود دارد. در واقع ، پالیستا می تواند بیش از ۱۵۰ گیاه گوناگون را پرورش بدهد. مزایای پالیستا را می توان در سه کلمه خلاصه کرد: سالم‌تر ، راحت تر و هوشمندانه تر.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *