کاربرد کود سیاه

کاربرد کود سیاه در چیست ؟ آشنایی کامل با کود سیاه

کاربرد کود سیاه در کشاورزی بسیار وسیع است. همه ساله عوامل مختلفی در از بین رفتن محصولات کشاورزی دخیل هستند که می توان به سرما زدگی، آفات و بیماری ها اشاره کرد. مهم ترین کاربرد کود سیاه ایجاد مقاومت کافی در گیاه است که بتواند با این عوامل مبارزه کند. در این مطلب به معرفی ویژگی ها، کاربردها و ترکیبات کود سیاه خواهیم پرداخت.

کاربرد کود سیاه

کاربرد کود سیاه

کاربرد کود سیاه در حوزه کشاورزی چیست و چرا اغلب کشاورزان ترجیح می دهند از این کود برای ایجاد مقاومت و سلامت محصولات استفاده کنند؟ همان طور که می دانید عوامل مختلفی می تواند از بین رفتن محصولات کشاورزی، درختان و گیاهان تاثیرگذار باشند. سرما زدگی یکی از متداول ترین مشکلاتی است که در اقلیم های سرد سبب از بین رفتن محصولات می شود. آفات و بیماری های مربوط به خاک نیز در این امر دخیل هستند. کاربرد کود سیاه این است که مقاومت کافی در محصولات و گیاهان را به وجود آورد تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.
کود سیاه در دسته کودهای شیمیایی قرار می گیرد و می تواند در رشد و ریشه زنی گیاه تاثیرات چشمگیری داشته باشد. جالب است بدانید که بیش از نیمی از منابع غذایی در جهان تحت تاثیر این کود قرار دارند. پس می توان نتیجه گرفت که تاثیر آن در رشد محصولات کشاورزی انکار ناپذیر است. کود سیاه قادر است خاک را تقویت و حاصلخیر کند تا باردهی محصولات و درختان را افزایش دهد. نام دیگر کود سیاه، کود فسفاته است که بعد از کود نیتروژنی دارای رتبه دوم در جهان می باشد.
عنصر فسفات نقش بسیار مهمی در رشد گیاه دارد و کود سیاه نیز قادر است این عنصر را به میزان کافی در اختیار محصولات کشاورزی، درختان و گیاهان قرار دهد. این کود به صورت مایع و جامد مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا برای کشت برنج، سیب زمینی، پیاز، یونجه و … کاربرد دارد. در حال حاضر برای تقویت گیاهان آپارتمانی نیز از آن استفاده می شود.

چگونه بفهمیم خاک نیاز به کود سیاه دارد؟

اگر با نشانه های کمبود فسفات در خاک آشنا باشید به خوبی می دانید که بهترین زمان برای کوددهی به گیاه زمانی است که علائم کمبود فسفات را از خود نشان می دهد. هنگامی که ساقه های گیاه نازک شدند و روند رشد گیاه بسیار کند شد می توان به این نتیجه رسید که باید از کود سیاه استفاده کرد. همچنین مشاهده موارد زیر نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

کاربرد کود سیاه

دانه های پوک

یکی از علائم کمبود فسفات در گیاه است که تعداد دانه های پوک آن افزایش پیدا می کند. این شرایط به عنوان بهترین زمان برای دادن کود سیاه به گیاه است. البته توصیه می کنیم قبل از اینکه گیاه دچار کمبود فسفات و سایر عناصر مورد نیاز شود اقدام به کوددهی کنید. زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

تغییر رنگ برگ ها

برگ ها مهم ترین بخش گیاه هستند که اگر دچار کمبود عنصر شوند به سرعت رنگ آن ها تغییر می کند. نه تنها در هنگام کمبود فسفات، بلکه زمانی که کمبود آهن، روی و … در خاک رخ می دهد نیز در برگ آن نمود پیدا می کند. شما می توانید در کنار کود شیمیایی از کود زیستی، کود بیولوژیک و قارچ کش زیستی نیز استفاده کنید تا گیاه همیشه سرحال و شاداب بماند.

کاربرد کود سیاه در کشت دانه های مختلف

برنج : فسفات از مهم ترین عناصر مغذی برای رشد برنج می باشد. برنج به عنوان قوت غالب در بین ایرانی ها شناخته می شود که بخش اعظمی از وعده غذایی آن ها را تشکیل می دهد. استفاده از کود سیاه سبب می شود که برنج زودتر محصول دهد و تعداد دانه های آن افزایش پیدا کند.

پیاز : در خصوص کاربرد کود سیاه باید به این موضوع اشاره کنیم که مراقب باشید از میزان کافی استفاده کنید. حتما با عوارض کوددهی زیاد به گیاهان و محصولات کشاورزی آشنا هستید. کود سیاه می تواند تاثیر چشمگیری در رشد پیاز داشته باشد. این کود می تواند پیاز را در برابر آفات و بیماری ها مقاوم کند.

سیب زمینی : سیب زمینی نیز مانند سایر محصولات کشاورزی در معرض بیماری های خاک و آفت ها قرار دارد. علاوه بر استفاده از کود سیاه برای رشد بهینه می توانید از قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک برای مصون ماندن آن ها از بیماری ها استفاده کنید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *