کاربرد کود سبز

آشنایی با کاربرد کود سبز + اهمیت استفاده از آن

آشنایی با کاربرد کود سبز سبب ترویج استفاده از آن می شود. کود سبز به معنای کشت گیاه ثانویه قبل از گیاه اصلی است. بعد از رشد سبزینه های گیاه آن را به درون خاک می فرستند و به خوبی شخم می زنند. کاربرد کود سبز موضوعی است که در این مطلب با آن آشنا خواهیم شد.

کاربرد کود سبز

کاربرد کود سبز

کاربرد کود سبز در کشاورزی چیست؟ کود سبز همان گیاهی است که قبل از گیاه اصلی کشت می شود. رشد این گیاه که معمولا از خانواده بقولات است بسیار سریع می باشد و بعد از اینکه سبزینه های آن به مقدار کافی رشد کرد آن را به درون خاک می فرستیم و به خوبی شخم می زنیم. دلیل برگرداندن گیاه ثانویه به درون خاک این است که این گیاه در هنگام رشد مواد مغذی را به میزان کافی از خاک دریافت می کند و ما می توانیم این مواد را برای رشد گیاه اصلی استفاده کنیم. در مطالب گذشته تحت عنوان ” کود سبز چیست؟ آشنایی کامل با کود سبز” به اهمیت و کاربرد کود سبز پرداختیم.

کدام گیاهان به عنوان کود سبز مورد استفاده قرار می گیرند؟

گیاهانی که به عنوان کود سبز مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته تقسیم بندی می شوند که می توان به بقولات و غیر بقولات اشاره کرد. استفاده از بقولات باعث افزایش محصولات کشاورزی خواهد شد و تاثیر چشم گیری در رشد آن ها خواهد داشت. اما غیر بقولات تاثیر کمتری دارند و می توان گفت که نتایج حاصله نیز از ثبات کمتری برخوردار هستند.
گیاهانی که می توانند به عنوا کود سبز انتخاب شوند باید دارای ۴ ویژگی مهم باشند. این ویژگی ها شامل : رشد سریع ، شاخ و برگ زیاد و آبدار ، تجزیه سریع و قدرت رشد در خاک های فقیر است.

استفاده از کود سبز چه اهمیتی دارد؟

تامین مواد مغذی

مواد مغذی و مواد آلی از مهم ترین مواردی است که باید در رشد گیاه به آن توجه داشت. در شرایطی که کود حیوانی در دسترس نیست می توان از کود سبز استفاده کرد. زیرا عملکرد کود سبز همانند کود حیوانی است و می تواند به عنوان جایگزین بسیار مناسب مورد استفاده قرار بگیرد. رشد گیاهانی مانند بقولات سبب می شود که بخش هوایی و ریشه ای آن به رشد گیاه اصلی کمک کند. استفاده از کود سبز در زمین های سنگین و سبک امکان پذیر است. زیرا در زمین های سبک باعث ایجاد و افزایش چسبندگی و در زمین های سنگین موجب سبک کردن خاک می شود.

کاربرد کود سبز

تامین ازت

بخش هوایی گیاهان بقولات که به عنوان کود سبز رشد می کنند قادر به جذب ازت هستند. به همین دلیل هنگامی که به خاک برگردانده و در آن شخم زده می شوند توانایی افزودن ازت بیشتری به آن را دارند و گیاه اصلی نیز از رشد بهتری برخوردار خواهد بود. انتخاب گیاهان غیر بقولاتی سبب می شود که میزان ازت خاک افزایش پیدا نکند و تنها کاری که انجام می شود این است که ازت معدنی به ازت آلی تبدیل می شود.

جلوگیری از فرسایش خاک

فرسایش خاک یکی از مهم ترین عوامل در تضعیف آن محسوب می شود. استفاده از کود سبز می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از فرسایش خاک در فصولی مانند زمستان جلوگیری کند. در زمین هایی که در معرض فرسایش قرار دارند باید از گیاهان پوششی استفاده شود که از کنده شدن خاک توسط بارش های شدید و طوفان ها جلوگیری به عمل آید.

نکات بسیار مهم در کاربرد کود سبز

– معمولا از کود سبز در نواحی مرطوب استفاده می شوند. کشت گیاهانی مانند بقولات در مناطق خشک بسیار گران تمام می شود و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.
– گیاهان کود سبز شامل دو نوع به نام لگوم و غیر لگوم است. توصیه می شود کشت آن ها را به طور همزمان انجام دهید تا نتیجه بهتری حاصل شود. گیاهانی مانند یوالف ، چاودار و نخود
– برگرداندن گیاه ثانویه به خاک باید قبل از مرحله گلدهی انجام شود. زیرا هنگامی که گیاه گل می دهد مواد گیاهی آن چوبی می شود و تاثیر خود را از دست می دهد. پس هنگامی که گیاه شاخ و برگ کافی تولید کرد باید آن را به خاک برگرداند تا شاهد بهترین نتیجه از آن باشیم.

کود سبز به عنوان کود زیستی یا کود بیولوژیک نیز شناخته می شود.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم و شما میتوانید از فواید آفت کش بیولوژیک نیز بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *