کاربرد کود حیوانی

کاربرد کود حیوانی برای انواع درختان و گیاهان

کاربرد کود حیوانی برای رشد بهتر درختان و انواع گیاهان است. زیرا به دلیل دارا بودن برخی از ترکیبات مفید می تواند خاک را تقویت کند و زمینه را برای جذب مواد مغذی توسط ریشه گیاه فراهم سازد. شادابی و طراوات گیاه و بهبود نفوذ آب در خاک از پیامدهای مثبت و کاربرد کود حیوانی به شمار می رود.

کاربرد کود حیوانی

کاربرد کود حیوانی

مهم ترین کاربرد کود حیوانی برای درختان و گیاهان چیست؟ در حال حاضر کود گاوی و کود گوسفندی بیشترین متقاضی را دارد. انتخاب کود گاوی یا کود گوسفندی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. همان طور که در مطالب گذشته ذکر کردیم قبل از استفاده از کودهای حیوانی باید اقدام به ضد عفونی کردن آن ها کنیم. زیرا ممکن است گاو یا گوسفند دچار بیماری هایی نظیر انگل بوده اند و وجود انگل در کود می تواند آسیب های جدی به گیاه ، درخت و ریشه آن ها وارد کند. پروسه ضد عفونی کردن کود حیوانی اهمیت زیادی دارد و نباید از هر روشی برای این کار استفاده کرد.
مزایا و کاربرد کود حیوانی از سال های قدیم تا به امروز به اثبات رسیده است و دلایل علمی و قابل قبولی برای این موضوع وجود دارد. این کودها جزو مواد آلی محسوب می شوند و می توانند به عنوان قارچ کش زیستی، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک نیز شناخته شوند. خاک هایی که توسط کود حیوانی تغذیه می شوند از عمر بالاتری برخوردار هستند.

عناصر موجود در کود حیوانی

پس از اینکه به کاربرد کود حیوانی برای تغذیه خاک و گیاه پرداختیم نوبت به این می رسد که عناصر موجود در این کود را بررسی کنیم. کودهای حیوانی دارای مقدار زیادی پتاسیم، گوگرد، آهن و کلسیم هستند که تمام آن ها برای رشد گیاهان لازم و مفید می باشند.
کود گوسفندی نسبت به سایر کودها از ارزش بالاتری برخوردار است زیرا سرعت تجزیه آن بیشتر است. توصیه ای که در این بخش داریم این است که از کودهای گوسفندی به مقدار زیاد استفاده نکنید زیرا سرعت تجزیه آن می تواند گیاه را بسوزاند و از رشد آن جلوگیری کند. اگر طرز صحیح استفاده از این کودها را بدانید آلودگی ناشی از آن را به حداقل رسانده اید و محصولاتی که بدست می آیند جزو محصولات ارگانیک محسوب می شوند.
جالب است بدانید که کود حیوانی یک کاربرد دیگر هم دارد و آن هم خوراکی مناسب برای تغذیه و رشد کرم هاست. کرم های خاکی به عنوان میکروارگانیسم شناخته می شوند که نقش مهمی در بهبود خاک و رشد گیاه دارند. اگر کرم های خاکی در موقعیت مناسبی رشد کنند سبب تولید ورمی کمپوست می شوند.

مزایای استفاده از کود حیوانی برای درخت و گیاه

افزایش فعالیت موجودات زنده در خاک

وجود کود گاوی در خاک سبب می شود تا تبادل کاتیونی بیشتر و مواد آلی موجود در خاک افزایش پیدا کند. مولکول های پلی ساکارید و هومیک در کودهای گاوی سبب می شود تا موجودات زنده و میکروارگانیسم های موجود در خاک از آن ها تغذیه کنند.

کاهش وزن خاک

رقیق شدن ذرات خاک موجب می شود تا خاک سبک تری داشته باشیم. زیرا مواد آلی در خاک افزایش پیدا می کنند. اگر خاک مورد استفاده در رشد گیاه و درخت از نوع درشت بافت باشد، کود حیوانی سبب می شود تا خلل و فرج های آن کوچک شود و سرعت نفوذ آب بالاتر رود. خاک هایی که وزن کمتری دارند ظرفیت نگهداری آب در آن ها بیشتر است.

بهبود تنفس خاک

خاک نیاز به تنفس دارد. این ویژگی از طریق کود گاوی تامین می شود. چون فعالیت میکروب ها را بیشتر می کند و موقعیت زیستی قارچ ها و باکتری ها تغییر می کند. به همین دلیل خاک دارای تنفس بهتری می شود. به همین دلیل می توان گفت که کود حیوانی به صورت قارچ کش بیولوژیک و کود بیولوژیک نیز عمل می کند.

کاربرد کود حیوانی

یک سوال مهم !

سوالی که در این بخش مطرح می شود این است که کود گوسفندی بهتر است یا کود گاوی؟ در پاسخ باید بگوییم که هر کدام از این کودها دارای کاربرد ویژه خود هستند. از آنجایی که کود گاوی از متقاضیان بیشتری برخوردار است در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های آن می پردازیم.
کود گاوی برای آماده سازی خاک گزینه مناسبی محسوب می شود. زیرا سبب احیا و زنده شدن خاک می شود. استفاده از این کودها سبب می شود تا برخی از گیاهان مانند جلبک های دریایی موقعیت بهتری از نظر رشد داشته باشد و فرآیندهای بیوشیمیایی آن تقویت شود. کودهای گاوی جامد هستند و دارای مقدار زیادی نیتروژن یا ازت می باشند. این امر به دلیل مصرف زیاد علف توسط گاوهاست. زیرا سطح جویدن و خرد کردن علف ها زیاد است و سیستم گوارش گاوها نسبت به گوسفندان و اسب ها کارآیی بیشتری دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *