کاربرد قارچ تریکودرما در کشاورزی - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک

اهمیت قارچ تریکودرما در کشاورزی در اینجاست که جمعیت جهانی ۹٫۱ میلیارد نفری که در سال ۲۰۵۰ محاسبه شد نیاز به افزایش تولید کلی مواد غذایی تا حدود ۸۰ ٪ دارد. افزایش بسیار زیاد تولید دانه های غذایی طی سالیان متعددی به رفع نیازهای امنیتی مواد غذایی کشور کمک می کند. اما تعداد استرسهای زیست زا و … زنده باعث می شود تا حد زیادی تلفات محصول کاهش پیدا می کند. محدودیت های زیست محیطی مثل قارچ ها (به غیر از گونه های مفید مانند تریکودرما)، باکتری ها، ویروس ها، علفهای هرز، نماتد و حشرات می باشد که باعث از بین رفتن عملکرد تا ۳۱-۴۲٪ خواهد شد. بنابراین مصرف سم ها دفع آفات نیز سال به سال افزایش پیدا می کند. زیرا ۴۵٫۳۹ هزار تن سم دفع آفات در سال ۲۰۱۲-۱۳۳ مصرف می شود. در ادامه به مبحث کاربرد قارچ تریکودرما در کشاورزی میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

سم های شیمیایی مقاومت بیمارگر ها را سال به سال افزایش پیدا می کند.

اهمیت دیگر قارچ تریکودرما در کشاورزی کاهنده مستجکم شدن علاوه بر تأثیر محیط و موجودات غیر هدف استفاده بسیار زیاد و فوق العاده از سموم دفع آفات شیمیایی باعث ایجاد فشار زیاد انتخابی بر روی عوامل بیماری زا خواهد شد که به جهش درون پاتوژن ها و ایجاد نژادهای مستحکم به سموم دفع آفات از جمله دودین و استحکام در برابر متالاکسیل در قارچ ونتوریا انه کوآلیس عوامل لکه سیاه سیب و فایتوفتورا اینفستنس به ترتیب تأثیر خواهد گذاشت.

استحکام در برابر سموم دفع آفات و تهدیدات مکانی به علت استفاده وسیعی از سموم دفع آفات شیمیایی جهت مدیریت بیماری از معرفی جایگزین تازه به عنوان کنترل بیولوژیکی استفاده خواهد کرد. استفاده از کودهای بیولوژیکی تریکودرما و بیولوژیک ها جایگزین جهت پایداری تولید زیاد با تأثیر اکولوژیکی کم می باشد.

علاوه بر قارچ های میکرووریکی کلاسیک و باکتری های ریزوبیوم دیگر قارچ های تقویت کننده رشد گیاهان مانند تریکودرما کاهنده بیمارگرها که فرم جنسی آن هایوکرئا است با سرکوب بیماری های گیاهی می تواند رشد گیاه را تحریک سازد. عوامل کنترل بیولوژیکی شامل تعدادی قارچ می باشد و ۹۰٪ چنین کاربردهایی از بخش های مختلف Trichoderma انجام  می شود که خصوصیات آنتاگونیستی آنها براساس فعال سازی مکانیسم های بسیار زیاد استوار است. کنترل بیولوژیکی یکی از مؤلفه های اصلی مدیریت یکپارچه آفات می باشد که علاقه زیادی را در بین کشاورزان جهت مدیریت بیماری های زیست محیطی و پایدار ایجاد می کند. جنس تریکودرما دارای ویژگی های کنترل بیولوژیکی معقول متعلق به گونه T. Harzianum ،T. resseyi ، T. asperellum ،T. viridae ،T. virense است.

قارچ تریکودرما در کشاورزی

گونه های تریکودرما اجزای گسترده و عمدتا غالب مایکوفلورا در خاک، بستر، مواد آلی و اکوسیستم ریز و سفر در همه مناطق آب و هوایی به عنوان ساپروفیت ها می باشند. اکتشافات جدید نشان می دهد که این قارچ ها فرصت طلب، سمبل گیاهان هراسان و همینطور انگل دیگر قارچ ها هستند. گونه های Trichoderma آندوفیت ها استعمار های مقاومی و ماندگار سطوح ریشه را ایجاد می کند و به اپیدرم نفوذ پیدا می کنند. با این حال  توانایی این قارچ ها در حس، حمله و از بین بردن دیگر قارچ ها عامل اصلی محرک موفقیت تجاری آنها به عنوان بیولوژیک ها می باشد. تریکودرما از تأثیر مستقیم و غیر مستقیم گیاه بر تعامل محیط پالنت پاتوژن و خاک دفاع خواهد کرد.

این قارچ ها نه تنها از طریق کشتن عوامل بیماری زا به طور عمده دیگر قارچ ها و نماتد ها از گیاهان محافظت خواهد کرد بلکه باعث مستحکم بودن در برابر عوامل بیماری زای گیاه خواهد شد. تحمل استرس غیر جاندار، رشد و نمو گیاه را بهبود می دهد. جذب مواد مغذی و تجمع بیولوژیکی فلزات سنگین و آلاینده های محیطی هستند. علاوه بر این این جنس شامل قارچ هایی می باشد که متابولیت های ثانویه با اهمیت بالینی و آنزیم هایی با کاربرد صنعتی وسیعی تولید می کنند.

تریکودرما کاهنده بیمارگرها انواع متفاوتی از ترکیبات را به وجود می آورد که واکنش های موضعی یا سیستمیکی را تحریک می سازد. این تعامل ریشه و میکروارگانیسم ها باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در متابولیسم گیاه خواهد شد. گیاهان در برابر پاسخ های شبیه به استحکام اکتسابی سیستمیک و استحکام سیستمیک ناشی از ریزوباکتریها از تعدادی از عوامل بیماری زا حفاظت می کنند.

استعمار ریشه توسط Trichoderma

همچنین قارچ تریکودرما معمولا رشد و نمو ریشه، بهره وری گیاهان، جذب و استفاده از مواد مغذی و استحکام در برابر تنش های زنده و غیر زنده را تقویت خواهد کرد. مطالعه مفصل در مورد نحوه تکامل این میکروارگانیسم در تعامل با دیگر قارچ ها و گیاهان باعث بهبود و گسترش کاربرد های آنها در برنامه کنترل بیولوژیکی می شود. توانایی حمله به پاتوژن های گیاهی حاصل از خاک سال ها بر علاقه به Trichodermaحاکم هستند. از سال های گذشته محققان علاقه خود را به استحکام در برابر بیماری های گیاهی به عنوان [استحکام سیستمیک القا شده (ISR) نشان خواهد داد. تا حدودی استحکام به دست آمده سیستمیک (SAR)] ناشی از همزیستی ریشه تریکودرما.

کاربرد قارچ تریکودرما در کشاورزی بهترین قارچ کش بیولوژیک در کشاورزی دنیا

قارچ کش های بیولوژیک تریکودرما بهترین در کشاورزی موجود است به دلیل اینکه بیش از ۶۰٪ از بیوکسیکسیدهای تثبیت شده در سرتاسر جهان از فرمولاسیون های مبتنی بر تریکودرما وارد می شوند. فقط در هند ، حدود ۲۵۰ محصول جهت کاربردهای مزرعه در دسترس هستند اما درصد سهم از قارچ کش های زیستی تنها بخش کمتری از بازار قارچ کش ها می باشد و تحت سلطه آن توسط مواد شیمیایی مصنوعی هستند. اشکال عمده قارچ کش های زیستی تریکودرما عمل کندی می باشد و تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرد. از این طریق کارآیی آنها در شرایط مزرعه محدود می باشد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *