پر مصرف ترین کود شیمیایی

شناخت پر مصرف ترین کود شیمیایی| از چه کودی بیشتر استفاده می شود؟

در این مطلب قصد داریم شما را با پر مصرف ترین کود شیمیایی آشنا کنیم. پر مصرف ترین کود شیمیایی در جهان که ما آن را به عنوان کود کامل می شناسیم NPK نام دارد. این کود شامل تمام عناصر مغذی و مورد نیاز گیاه است که اغلب کشاورزان در زمین های زراعی و برای رشد درختان، صیفی جات و … از آن ها استفاده می کنند.

پر مصرف ترین کود شیمیایی

پر مصرف ترین کود شیمیایی

پر مصرف ترین کود شیمیایی در جهان کود کامل یا NPK نام دارد. این کود حاوی ازت ، فسفات و پتاسیم است که مجموع آن ها می تواند رشد گیاه، درختان و محصولات کشاورزی را بهتر کند. کودها به طور کلی به دسته کود شیمیایی، کود آلی و کود زیستی تقسیم بندی می شود. منظور از کود زیستی همان کود بیولوژیک است که استفاده از آن می تواند به عنوان قارچ کش بیولوژیک نیز عمل کند. علاوه بر عناصری که در پر مصرف ترین کود شیمیایی وجود دارد باید به سایر عناصر کم مصرف مانند اهن، مس، روی و منگنز نیز اشاره کنیم که اغلب برندها از آن ها در تولید کود شیمیایی بکار می برند. کودهای کامل یا NPK در بسیاری از مواقع به نام کود ۲۰-۲۰-۲۰ شناخته می شوند که در مطلب گذشته به طور مفصل راجع به آن ها صحبت کردیم.

بهترین روش استفاده از کود NPK

استفاده از کود کامل دارای قاعده و اصولی است که مصرف کنندگان باید بر آن واقف باشند. همان طور که کمبود کود و عناصر طبیعی می تواند رشد گیاه را با اختلال مواجه کند استفاده از کود به مقدار زیاد نیز زمینه را برای تضعیف و نابودی آن مهیا خواهد کرد. اگر به دنبال اطلاع یافتن از عوارض کوددهی زیاد هستید می توانید به مطلب مربوطه در همین وب سایت مراجعه کنید. برای استفاده از این کود باید ۷ گرم کود را در ۱ لیتر آب ترکیب کنید. معمولا کودهای کامل به شکل پودری در دسترس هستند اما می توانید از نوع مایع آن نیز استفاده کنید. در تمام برندها شاهد درج توضیحات و نحوه مصرف در پشت بسته بندی هستیم.

پر مصرف ترین کود شیمیایی

مزایا و معایب کود شیمیایی چیست؟

پس از اینکه به پر مصرف ترین کود شیمیایی جهان به نام NPK اشاره کردیم نوبت به این می رسد تا مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. همیشه به این موضوع اشاره کرده ایم که کودهای شیمیایی گزینه مناسبی برای رشد محصولات کشاورزی و درختان میوه نیستند. اما بنا به دلایل مختلف مانند رشد سریع و قیمت ارزان نسبت به کود زیستی شاهد رواج پیدا کردن آن هستیم.
در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته استفاده از کود شیمیایی با محدودیت های زیادی روبرو می باشد. زیرا آسیب های زیست محیطی به همراه دارد و می تواند باعث آلودگی آب ها و ذخایر زیرزمینی شود. در صورتی که کود بیولوژیک می تواند فاقد این معایب باشد و زمینه را برای رشد محصولات سالم فراهم کند. اگر از کود ارگانیک یا کود زیستی استفاده می کنید باید بدانید که آن ها عملکردی مانند قارچ کش زیستی و آفت کش بیولوژیک دارند که دیگر نیازی به سمپاشی نخواهند داشت.

کودهای شیمیایی نسبت به کودهای طبیعی یا زیستی باعث رشد سریع تر و بهتر محصولات در مدت زمان کوتاه تری خواهد شد و این امر سبب شده تا کشاورزان برای دسترسی به سود بیشتر از آن ها استفاده کنند و توجهی به معایب آن نداشته باشند. البته در خصوص پر مصرف ترین کود شیمیایی جهان باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که این کودها را می توانید بدون هیچ گونه نگرانی در پرورش گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار دهید. زیرا این گیاهان در گلدان وجود دارند و هیچ ارتباطی با ذخایر آب زیر زمینی و آلوده کردن آن ها ندارند.

استفاده از کود شیمیایی در اقلیم های مختلف

معمولا در اقلیم هایی که گرم و خشک می باشد مواد مغذی موجود در خاک کم است و خاک فقیر است. کودهای کامل یا NPK در این اقلیم ها به خوبی جواب می دهند و می توانند کمبود خاک را از نظر مواد مغذی تامین کنند. اصلی ترین دلیل فقیر شدن خاک در مناطق گرم و خشک، تابش مستقیم نور خورشید و تبخیر رطوبت خاک است. معمولا خاک این نواحی دارای نمک بیشتری نیز می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *