ویژگی های خاک گلخانه برای بهبود کیفیت محصول - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی

خاک مخصوص گلخانه باید دارای چه ویژگی های باشد؟ برای اینکه پرورش محصولات با کیفیت در گلخانه  بدهیم، اول حتما محیط گلخانه ای مناسبی  محیا کنیم. شایان به ذکر است خاک مخصوص گلخانه و محیط کشت گلخانه باید استحکام خاک و بستر اولیه آماده باشد. توجه به این نکته مهم است که دانه یا قلمه کاشته شده  اصلا به راحتی جابجا نشود، و نیز باید آب اندازه برای تغذیه گیاه را در خود  ذخیره کند. در ادامه به مبحث ویژگی های خاک گلخانه برای بهبود کیفیت محصول میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

ویژگی های خاک گلخانه برای بهبود کیفیت محصول

وجود خلل و املاح ضروری کافی برای رشد گیاه از ویژگی های محیط گلخانه‌ای مناسب است. برای این که  تهویه خوب و درست انجام شود، گیاه به خوبی  اکسیژن دریافت کند و آب به اندازه برای تغذیه گیاه در جریان باشد تا گیاه بتواند رشد و نمو خوبی را بکند. هم چنین محیط گلخانه باید عاری از هرگونه گیاه بی فایده و علف های هرز و بیماری باشد تا مانع رشد گیاه شود.

یک  محیط گلخانه ای  عالی و مناسب باید از گنجایش مبادله کاتیونی بالایی برخوردار باشد . تا بتواند عناصر ضروری رشد گیاه را به خوبی در خود ذخیره کند تا گیاه در  شرایط ضروری، از آن استفاده کند. شوربودن زیاد محیط کشت باعث از بین رفتن گیاه می شود، بنابراین مقدار شوری آن باید کم باشد. البته  از مهمترین نکات کشت گلخانه مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن سریع آن است.

 گنجایش مبادله کاتیونی خاک گلخانه

گنجایش تبادل کاتیونی به  اندازه بار منفی ذرات خاک مربوط است. و  طبق واحد اکی والان بر ۱۰۰ سانتی متر مکعب خاک  معرفی میشود.

لازم به ذکر است که بدانید عناصر غذایی موجود در ریشه تقریبا غلظتشان بیشتر از داخل خاک  است. بنابراین برای جذب مقادیر زیاد، باید انرژی زیادی داشته باشد که آن انرژی را از طریق شکستن قند به دست اورد. مقدار تبادل کاتیونی خاک رس بیشتر از مواد آلی  می باشد. و البته آنیون هایی هم به  دلیل منفی بودن بار کلوییدهای  موجود در خاک، به طورکلی جذب نمی‌شوند. پس یا از طرق گیاه جذب شود و یا اینکه  به کمک آب شسته شوند.

نکته  جالب درمورد خاک های شنی آنست که شستشوی آنیون ها در آنها  خیلی زیاد است. بنابراین نیازاست  پشت سر هم کوددهی شوند. رابطه آنیونها و نمک های خاک مستقیم است. یعنی اگر آنیون های فراوانی در محلول خاک وجود داشته باشند، حتما نمک های قابل حل در خاک هم قابل قبول است. و راه  آزاد شدن از نمک  مازاد خاک و حذف آنها، آبشویی  پشت سرهم است.

 پی اچ خاک گلخانه ای(phخاک)

مقدا اسیدی و یا بازی بودن خاک گلخانه ای را  طبق مبنای PH یا پی اچ  اندازه میگیرند. و بر طبق عکس یون های هیدروژن  گفته می شود. پی اچ هر چه مقدار کمی باشد ، میزان اسیدی بودن آن زیاد است و هر چه به عدد ۱۰ نزدیک شود، خاصیت بازی دارد. مثلا پی اچ ۶ به اندازه ی ۱۰ برابر، اسیدی تر از پی اچ ۷ می باشد. فرضا۴.۵ کیلوگرم برای بالابردن پی اچ آن از ۵ به ۶  باید، ۴۵ کیلو گرم آهک برایافزایش پی اچ از ۵ به ۷ لازم خواهد بود.

در محیط کشت گلخانه ها که  اصولا از خزه ها و پوست کاج استفاده  می شود معمولا اسیدی است. پس  حتما سنگ آهک کشاورزی (دولومیت) به آن  افزود. تا میزان اسیدی بودن آن پایین بیاید. لازم به ذکر است بدانید، سنگ آهک عادی فقط کلسیم دارد. بنابراین  اگراندازه ی ذرات سنگ آهک کمتر از ۲۵ میلی متر باشد، با سرعت  زیادی در آب حل می شود. و این باعث  این است که پی اچ  با سرعت زیاد میشود و این اثر بدی بر خاک دارد.

نکته در مورد ph خاک

مهم ترین نکته ای که در مورد پی اچ خاک وجود دارد که در پی اچ های  زیاد یا کم، عناصر  مغذی و سایر مواد شیمیایی محلول در خاک، با هم ترکیب می شوند. بنابراین از  خارج میشوند از محیط و در اختیار گیاه قرار نمی گیرند و گیاه نمی تواند از آن استفاده کند. در پی اچ هایی که اسید زیادی دارند، عناصر کم مصرف، آلومینیوم و آهن سه ظرفیتی با هم  حل می شوند. اما پی اچ مناسب کشت خاک گلخانه ای بین ۶.۲ تا ۶.۸ و کشت بدون خاک، ۵.۴ تا ۶  ژیشنهاد داده میشود.

مصرف کودها به صورت محلول

بیشترکودهای مورد استفاده، در آب  با دمای بالاگرم می شوند. اما  کودهای قابل استفاده در گلخانه ها باید به صورت ۱۰۰ درصد در آب  با دمای پایین حل شوند. برای استفاده از کودهای جامد، می شود آنها را در آب حل کنید. سپس ۲۴ ساعت استراحت کند و دست نزنید. بعد از این مدت، مواد  مضر آن ته نشین می شود و محلولی صاف و بدون رسوب در  داریم.

 شاخص اندازه گیری شوری کودها

از آنجای که کودها در خود نمک دارند، وقتی به خاک  افزوده شوند، مقدار نمک خاک را هم ا زیاد میشود. پس برای اینکه  میزان نمک خاک را در حد کم و مناسبی نگه دارید، باید از کودهای  مرغوب استفاده کنید. اثری که کودهای  متفاوت  برمیزان شوری خاک می گذارند، شاخص شوری نام دارد. این شاخص  حائزاهمیت است زیرا تاثیر  مفیدی در رشد و نمو گیاهان دارد. اصولا شاخص شوری کود نیترات سدیم را ۱۰۰ درنظر گرفته می شود. و این کود شاخصی برای رتبه بندی  کودهای دیگه است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *