نقش قارچ تریکودرما - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

تریکودرما هاگی است که سبب ایجاد کپک سبز روی گیاهان می شود: به همین علت است که اغلب به آن “کپک سبز” نیز می گویند. به ویژه‌ برای گیاهان مضر است، اما قارچ ها را تصاحب کرده و از بین می برند. به همین علت است که این یک مشکل خاص برای تولید کنندگان قارچ و کشاورزان است. در ادامه به بررسی انواع نقش قارچ تریکودرما میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

نقش قارچ تریکودرما

  • تریکودرما معمولاً در ریشه های زیر سطحی به خوبی رشد می کند، بنابراین تشخیص آن در بعضی از گیاهان سخت و دشوار است.
  • تریکودرما به طور طبیعی در برابر اغلب  آفت کش ها مقاوم است و حیله گرانه آن ها را کنترل می‌کند.

تریکودرما معمولا در کجا یافت میگردد؟

تریکودرما کپکی شایع و فراوان است و می تواند در انواع خاک های جهان نیز رشد کند: واقعاً محدود به یک منطقه خاص جغرافیایی نیست. شما می توانید آن را در اغلب مناطق جهان در شرایط مناسب خود پیدا کنید. تریکودرما همچنین تمایل به زندگی در زیر لایه قارچ را دارد، به همین علت بخار دادن زیر لایه بین برداشت قارچ بسیار مهم است.

بوی تریکودرما چگونه می باشد؟

تریکودرما در حقیقت بویی شبیه نارگیل دارد:

کپک می تواند این بو را بدهد، یا ممکن است خودتان در هنگام بازرسی قارچها متوجه آن شوید. علاوه بر ظاهر سبز متمایز تریکودرما، این بو می تواند به شما در شناسایی انواع آن کمک کند. بیشتر گونه های تریکودرما برای انسان مضر نیستند، اما تنفس هاگ این کپک هرگز ایده خوب و سالمی نیست. سعی نکنید مستقیماً هر قالبی را که پیدا کردید، آن را بو کنید.

 اگر ببینم کپک سبزی رشد می کند بهتر است چه کاری انجام دهم؟

کپک به سرعت رشد زیاد می کند، بنابراین جداسازی راه حل مناسب آن است. هر کیسه، ابزار، لایه، قارچ یا قابلمه ای که کپک زده است خیلی دور از قارچ های سالم شما باشد. ابزارهای آسیب دیده را با محلول های سفید کننده یا الکل بشویید تا هاگهای کپک از بین بروند. این کار حداقل از آلودگی بیشتر محصولات شما نیز به تریکودرما جلوگیری می کند.

بهترین روش برای جلوگیری از رشد و نمو تریکودرما چیست؟

این کپک می تواند روی گلدان ها و خاک زندگی کند و محیط رشد غیر استریل یکی از راه های اصلی و مهم گسترش آن به محصولات جدید است. روش پیشنهاد شده برای استریل کردن اتاق رشدتان این است که بخار آن را به مدت زمان ۱۲ ساعت در دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت(۶۶ درجه سانتیگراد) قرار دهید. این کار باید هاگ های باقی مانده را نیز از بین ببرد و از آلودگی محصول قارچ جدید شما جلوگیری کند.

  • این پیشنهاد برای اتاقی با زیر لایه، یا تکهای بارور برای پرورش قارچ است. اگر از زیرلایه استفاده نمی کنید، به جای مدت زمان ۱۲ ساعت اتاق را به مدت ۲۴ ساعت به آن بخار بدهید.
  • اگر عملیاتی اصلی و مهم برای رشد ندارید، پس احتمالاً سیستم بخار دهی در اتاق رشد خود نصب نکرده اید. در این حالت، یک ماشین بخار تجاری، تقریباً به اندازه فضای فروشگاه یا اجاق گاز، اجاره کنید تا فقط زیرلایه و گلدان های در حال رشد شما را به خوبی استریل کند. بخار را به مدت ۲۰-۲۴ ساعت اجرا کنید تا همه هاگ های کپک را از بین بروند.

 آیا PH خاک به رشد و نمو تریکودرما کمک می کند؟

محدوده بهینه pH برای تریکودرما ۴تا ۶ است، بنابراین به ویژه در خاکهای اسیدی به خوبی رشد می کند. این خوب است زیرا بیشتر قارچ ها در خاک کمی قلیایی با PH 5تا ۷ رشد می کنند. با نگه داشتن زیرلایه یا خاک خود در بازه  ۶-۷ PH، رشد تریکودرما را سست می کنید. پاشیدن مقداری آهک بر روی خاک یا زیرلایه ساده ترین راه برای بالا بردن میزان PH ماده در حال رشد است.

 آیا گرما و رطوبت به رشد و نمو تریکودرما کمک می کند؟

بهتر است برای جلوگیری از رشد کپک، رطوبت و گرما را در منطقه رشد خود به خوبی تنظیم کنید. دمای مطلوب برای تریکودرما ۸۰تا۸۶ درجه فارنهایت (۲۷–۳۰ درجه سانتیگراد) است، بنابراین فضای اتاق رشد خود را خنک تر از آن کنید که سبب سست شدن رشد شود. برخی از این نیازها نیز ممکن است با شرایط رشد قارچ شما مغایرت داشته باشد. همیشه نخست شرایط مطلوب را برای قارچ خود تنظیم کنید، سپس مراقب کپک های سبز باشید.

آیا تریکودرما برای چیزی مفید است؟

در حقیقت آن یک کود بسیار محبوب و ضد قارچ است: به اندازه کافی خنده دار است، اگر سعی در رشد و پرورش قارچ ندارید، تریکودرما بسیار مفید است. به طور گسترده ای به عنوان کود زیستی برای تهیه انواع بذر استفاده می شود. از آنجا که به قارچ ها حمله می کند، از آن به عنوان یک درمانگر عالی ضد قارچ برای گیاهان نیز استفاده می گردد. کشاورزان در سراسر جهان تریکودرما را بسیار دوست دارند، به شرطی که قارچ را پرورش ندهند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *