کود کامل و NPK - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک - گلخانه

کوددهی سطحی به این شکل انجام می‌شود که کود را روی سطح زمین می‌پاشند و با خاکورزی خاک سطحی و کود را با هم ترکیب می کنند و سپس زمین را نیز آبیاری می‌کنند. این کوددهی هم به شکل دستی قابل انجام است و هم توسط ماشین های کودپاش یا کودکار. از این طریق در هنگام آماده‌سازی زمین های زراعی برای احیا و غنی سازی خاک قبل از کشت استفاده می‌ گردد. اما اگر گیاه کاشته شده باشد و در حال رشد باشد نمی‌توان خاکورزی را انجام داد بنابراین کود را روی سطح خاک و گیاه می‌پاشند و سپس به کمک آبیاری کود را به ریشه‌ها نیز می رسانند. که این کار رویه پاشی نیز نام دارد. در ادامه به بررسی نحوه مصرف کود کامل و NPK میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

 کود کامل و NPK در گلخانه

یکی از روش‌های مصرف کود کامل روش چالکود است که اغلب در فصل پاییز و زمستان و اکثر برای درختان و نهال‌های میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده کود کامل و NPK از طریق چالکود به این صورت است که در نزدیکی ریشه (یک سوم انتهایی سایه انداز که ریشه های جوان بیشتری را دارند و ترجیحا جایی که در مسیر آب رو قرار دارد)، حفره‌هایی با قطر های حدود ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر ایجاد کرده و حفره‌ها را با کود بسیار پر می‌کنند. اگر این نوع کوددهی در فصل زمستان انجام گیرد پس از پر کردن چاله‌ها باید آبیاری نیز انجام شود. این کودهای گرانوله‌ی چال شده به تدریج و تحت تاثیر بارندگی، آبیاری و… به تدریج جذب خاک می‌شوند و گیاه را تقویت می‌کنند. دلیل اینکه این روش در پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که از آبشویی کود در اثر بارش‌های بسیار زیاد جلوگیری شود.

روش های محلول پاشی:

روش بعدی محلول پاشی این است که به برگ پاشی یا تغذیه‌ برگی نیز معروف میباشد. این روش برای همه انواع گیاهان اعم از گیاهان باغی، زراعی، گلخانه ای و… قابل استفاده و اجراست اما مقدار و زمان استفاده آن بسته به نوع گیاهان متفاوت است. در این روش کود کامل NPK را کاملا در آب حل کرده به کمک سمپاش روی گیاهان نیز اسپری می‌کنند. از این روش برای رفع سریع نیاز‌های گیاهان استفاده می‌شود.

روش کوددهی همراه با آبیاری:

به طور کلی کوددهی به همراه آبیاری ماندگاری بسیار کمی ررا دارد ولی به علت محلول بودن و جذب سریع تاثیرگذاری سریع‌تری را دارد به همین علت برای محصولات زراعی کارآمدتر می باشد. بهترین زمان کوددهی به این روش؛ قبل از گل دهی گیاهان، در زمان تشکیل میوه و قبل از برداشتنن محصول است.

قطره ای:

در این روش نخست زمین را به مدت حدودا یک ساعت با آب معمولی آبیاری می‌کنند و بعد مقدار مشخصی از آن کود پودری NPK را در آب نیز حل می‌کنند و سپس محلول کود را به آب آبیاری اضافه  و ترکیب می‌کنند بعد انجام این کار نیز آبیاری را به مدت یک ساعت دیگر نیز ادامه می‌دهند. این روش ها بهترین روش در میان روش‌های آبیاری و بهترین نحوه مصرف کودها کامل و NPK است چرا که در این روش گیاه بیشترین مقدار جذب را دارند. در این روش، ریشه کود را به خوبی جذب و مصرف می‌کند.

بارانی:

در روش بارانی نیز همه مراحل مشابه روش قطره ای است با این اختلاف که در این روش آبیاری از طریق آبپاش هایی که در سطح زمین به شکل یک شبکه منظم تعبیه شده انجام می‌ گرد. پس در این روش جذب کود از طریق برگ و ریشه نیز انجام می‌شود. به علت برخی هدر رفت‌ها (در اثر باد و تبخیر و…) بازدهی این روش از روش قبلی بسیار کمتر است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *