نحوه استفاده کود ارگانیک

راهنمای جامع نحوه استفاده کود ارگانیک

نحوه استفاده از کود ارگانیک مانند کود شیمیایی است اما یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که در نحوه استفاده از کود ارگانیک باید نیاز گیاه را بسنجیم. کودهای ارگانیک یا کود زیستی تفاوت مهمی با کود شیمیایی دارد و آن هم نفوذ تدریجی در خاک است. در این مطلب به جوانب مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

نحوه استفاده کود ارگانیک

نحوه استفاده از کود ارگانیک

بهترین نحوه استفاده از کود ارگانیک چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که نحوه استفاده از کود ارگانیک دقیقا مشابه با کودهای شیمیایی است اما نیاز گیاه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. کود زیستی یا کود ارگانیک نسبت به کود شیمیایی کندتر در خاک نفوذ می کند و برای مشاهده اثرگذاری آن به زمان بیشتری نیاز داریم. به همین دلیل بهتر است که کود ارگانیک یا کود بیولوژیک چند ماه قبل از کشت به خاک اضافه شود تا تاثیر خود را بگذارد. قطعا استفاده از کودهای طبیعی در تولید گیاهان و محصولات سالم تر نقش پررنگی دارند. در سال های اخیر که محققین به مضرات کودهای شیمیایی پی برده اند استفاده از آن را محدود کرده اند و در تلاش هستند تا با فرهنگ سازی، کشاورزان را قانع به استفاده از کود ارگانیک کنند.
کود ارگانیک نه تنها باعث تغذیه خاک به بهترین نحو ممکن می شود بلکه می تواند به عنوان قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک نیز محسوب شود. زیرا می تواند با استفاده از مکمل های آلی، سبب رشد مواد مفید و طبیعی در خاک شود و خاک را در برابر بیماری های مختلف مقاوم کند. کودهای آلی که دارای کیفیت بالایی هستند از محصولات تجزیه طبیعی به شمار می روند و گیاهان می توانند راحت تر آن را هضم کنند.

کود ارگانیک خشک

کود خشک باید با خاک مخلوط شود. از این کود در باغ ها و گلدان های پرورش گل استفاده می شود. کودهای ارگانیک دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آن ها کود خشک است. این کود علاوه بر مزایای که دارد می تواند به عنوان قارچ کش زیستی وارد عمل شده و از گیاه در برابر آفاتی همچون قارچ و باکتری محافظت کند. به طور کلی کودهای ارگانیک سرشار از مواد مغذی برای گیاه است. اگر دو گیاه مشابه را با کود شیمیایی و کود ارگانیک پرورش دهید به خوبی متوجه می شوید گیاهی که توسط کود ارگانیک پرورش پیدا کرده شاداب تر و سرحال تر می باشد.

کود ارگانیک مایع

در خصوص نحوه استفاده کود ارگانیک مایع باید بگوییم که باید به شکل مایع مصرف شود. این مایع را می توان با سایر مواد نیز ترکیب کرد تا جذب آن توسط گیاه بهتر انجام شود. شما می توانید از کود مایع به طور مستقیم در اطراف گیاه استفاده کنید. بدین منظور مایع را درون اسپری های مخصوص بریزید و به صورت ماهیانه بر روی برگ ها و ساقه های گیاه اسپری کنید. کودهای مایع بهترین گزینه برای گیاهان در حال رشد می باشد.

نحوه استفاده کود ارگانیک

مزایای کود ارگانیک

کود زیستی یا کود ارگانیک از راه های مختلفی سبب تغذیه گیاه می شوند. این کودها به دلیل ساختاری که دارند زمینه را برای جذب مواد مغذی از طریق ریشه فراهم می کنند. قطعا محصولات کشاورزی که با این کودها پرورش داده می شوند سالم تر هستند و مانند کودهای شیمیایی عوارض جسمانی را به دنبال ندارند. اگر بخواهیم کودهای ارگانیک را با کودهای شیمیایی مقایسه کنیم باید به موارد زیر اشاره ای داشته باشیم :
– کودهای شیمیایی گیاهان را در سریع ترین زمان ممکن پرورش می دهند که این امر در خصوص میوه ها و صیفی جات خوشایند نیست. چون رشد مصنوعی این محصولات می تواند سلامت انسان را تهدید کند. اما کود بیولوژیک با جذب تدریجی توسط گیاه ، رشد طبیعی و نرمال خود را خواهد داشت.
– کودهای شیمیایی ذخایر آب زیر زمینی را دچار کمبود می کنند. به همین دلیل استفاده از آن ها در کشت برخی از محصولات ممنوع اعلام شده است. اما کودهای ارگانیک هیچ گونه آلودگی را به همراه ندارند و می توان در کشت تمام محصولات و گیاهان از آن ها استفاده کرد.
– کودهای ارگانیک می توانند میکروارگانیسم های موجود در خاک را تحریک کند و سبب بهبود ساختار خاک شود. برخی از میکروب های مفید در خاک می توانند کودهای آلی را به مواد مغذی محلول تبدیل کنند که توسط گیاه جذب می شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *