مضرات کودهای شیمیایی - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک

ما می‌توانیم با شناخت صحیح و درست نیازهای یک مزرعه و شناخت ساختار های سازنده کودهای شیمیایی رابطه‌ی منطقی و اصولی را میان این دو ایجاد کنیم و به شکل دقیق تنها به نیازهای ضروری خاک پاسخ بدهیم و از افزودن بیش از حد عناصر مغذی را به خاک پرهیز کنیم. به این شکل می‌توانیم مضرات کودهای شیمیایی را کاملا کنترل کرده و فواید آن‌ها را به حداکثر مقدار خود برسانیم. در این متن می‌خواهیم به بررسی مضرات کودهای شیمیایی را بپردازیم. در ادامه به مبحث کنترل بیولوژیک آفات میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود شیمیایی چیست:

کود های شیمیایی کودی است که به دست انسان ها ساخته شده است و از کنار هم قرار دادن در عناصر مورد نیاز گیاهان نیز تهیه شده است. با وجود تمام هشدارها میزان و مقدار مصرف کودهای شیمیایی در ایران از اروپا و دیگر کشورهای توسعه یافته غربی نیز کمتر است و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین و مهم ترین مشکل کودهای های شیمیایی در ایران مدیریت نادرست آن‌هامی باشد. مهم‌ترین اصلی که بعد از خرید کودهای کشاورزی باید به آن توجه کنید نحوه صحیح و درست مصرف آن‌ها می‌ باشد.

همزمان با افزایش در جمعیت انسان‌ها و کاهش عناصر غذایی خاک نیز به نظر می‌رسد که باید چاره‌ای برای تامین عناصر مورد نیاز در گیاهان اندیشیده شود و این راه‌حل استفاده از کودها بود. استفاده از کودها نیز ادامه داشت تا اینکه کودهای طبیعی موجود نتوانستند نیاز‌های خوب خاک را برطرف کنند و انسان مجبور به ساخت انواع کودهای شیمیایی شد.

کودهای شیمیایی به شکل بالقوه اصلا چیز بدی نیستند و در حقیقت بسیار هم مناسب هستند و برای تامین انواع غذای انسان و دیگر موجودات زنده بسیار ضروری به نظر می‌رسند اما کار از جایی واقعا دشوار می‌شود که از کودهای شیمیایی به شکل نادرست استفاده می‌شوند و خطراتی را برای محیط زیست و انسان ها  ایجاد می‌کند.

کودهای شیمیایی کودهای بسیار مناسبی برای رشد انواع گیاهان هستند و فواید زیادی نیز برای کشاورزی و رشد گیاهان دارند. برخی از فواید کودهای شیمیایی در ادامه نام برده شده است:

  •  ارزان‌تر بودن نسبت به سایر کودهای دیگر
  • کاربرد آسان‌تر و راحت تر کودهای شیمیایی
  • بازدهی نسبتا بیشتر نسبت به دیگر کودها
  • جبران فقر مواد غذایی موجود در خاک
  • تجزیه سریع و آزاد سازی انواع عناصر به خاک

هزینه استفاده از این نوع کودها به مراتب نیز کمتر می‌باشد ولی بسیار مفید تر هستند. برای نمونه کود های شیمیایی NPK، با اینکه قیمت کود NPK بسیار مناسب و کم تر است و معمولا در دسته کودهای شیمیایی نیز قرار دارد ولی بسیار ضروری و حیاتی نیز می‌باشد. این کودها از گذشته در بین کشاورزان نیز بسیار رایج‌ بوده‌اند و با نام کودهای سیاه و سفید نیز شناخته‌ می‌شوند. حتی در بسیاری از این موارد نیز شاهد عرضه کودهای شیمیایی به شکل یارانه‌ای و با قیمتی پایین‌تر در بین انواع کشاورزان هستیم که بعضی نیز همین موضوع را یکی از عوامل بیشتر شدن انواع مضرات کودهای شیمیایی نیز می‌دانند.

مضرات کودهای شیمیایی:

کودهای شیمیایی می‌توانند بسیار مفید و یا مضر نیز باشند و این مسئله به مدیریت و نحوه استفاده از  آن‌ها بازمی‌گردد. به بیان دیگر اگر اصول استفاده از کودهای شیمیایی را به درستی و خوبی رعایت نکنیم چنان عوارضی را بر جای خواهد گذاشت که جبران آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

برخی از مضرات مهم کودهای شیمیایی در ادامه نام برده شده است:

  • از مضرات اصلی کود های شیمیایی برای انسان می‌توان به اختلالات عصبی و گوراشی نیز اشاره کرد.
  •  استفاده بیش از حد از کودها می‌تواند به میزان قابل توجهی  از pH خاک را کاملا  تغییر دهد.
  • ممکن است اشباع درشت مغذی‌ها را نیز ایجاد کند و  یا آن‌ها را به حدی تغییر دهد که خاک حساسیت و جذب خود را نسبت به مواد مغذی مختلف کاملا از دست بدهد.
  •  استفاده از دوزهای بیش از حد کود نیز ممکن است آب‌های زیرزمینی برسد و آن‌ها را کاملا آلوده کند یا باعث خشکی گیاهان شود.
  • عناصر خطرناک در ساختار های کودهای شیمیایی مثل سرب، کلر و کادمیم نیز وجود دارد.
  • سبب به از بین رفتن حیات میکروبی خاک در اثر اسیدها نیز می‌شود.
  • سبب افزایش املاح و EC خاک ها می‌شود.
  • کیفیت محصولات را کاملاکاهش می‌دهد.
  • سبب افزایش بیماری‌های ناشناخته مثل سرطان‌ها می‌شود.

نحوه استفاده صحیح از انواع مختلف کودهای شیمیایی:

قدم اول: شناخت انواع نیازهای خاک

اولین و نخستین چیزی که شما باید در رابطه با زمین های خود بدانید نیازهای زمین شما می باشد. شما چگونه بدون اینکه بدانید زمین شما از کمبود چه نوع ماده غذایی رنج می‌برد به آن غذا می‌دهید؟ فرض کنید زمین شما فقط از کمبود فسفات رنج می‌برد و شما به مقدار زیادی از کود کامل که درصد بالای نیتروژن دارد استفاده و مصرف می‌کنید. این کوددهی نه فقط به نفع زمین شما نخواهد بود بلکه منجر به مسمومیت و خشکی گیاه نیز می‌شود.

قدم دوم: شناخت ساختار و مواد تشکیل‌دهنده‌ در کودها

حالا که متوجه شدید زمین شما در چه عناصری غنی می باشد و در چه عناصری فقیر است باید اقدام به تحقیق و بررسی انواع مواد در رابطه با مواد و عناصر موجود در هر یک از کودهای شیمیایی بکنید تا بتوانید بهترین نوع کود را برای زمین خود نیز انتخاب کنید. در این حالت می‌توانید از مضرات کودهای شیمیایی نیز کاملا در امان بمانید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *