مزایا و معایب کود سیاه مایع

مزایا و معایب کود سیاه مایع چیست؟

در این مطلب به بررسی مزایا و معایب کود سیاه مایع خواهیم پرداخت. کود سیاه همان کود فسفاته است که بعد از کود نیتروژنی رتبه دوم در جهان را دارد. این کود بسیار پرمصرف است و توسط کشاورزان برای رشد بهتر و باردهی محصولات کشاورزی استفاده می شود. این کود قادر است کمبود فسفر در گیاه و محصول را برطرف کند. اگر با مزایا و معایب کود سیاه مایع آشنا نیستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مزایا و معایب کود سیاه مایع

مزایا و معایب کود سیاه مایع

بهتر است قبل از اینکه به مزایا و معایب کود سیاه مایع بپردازیم به تعریفی از این کود اشاره کنیم. کود سیاه منبع غنی از فسفر می باشد که بعد از کودهای نیتروژنی به عنوان دومین کود پرمصرف در جهان شناخته می شود. وجود فسفر برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. زیرا می تواند بازدهی محصولات را به میزان چشمگیری افزایش دهد و آن ها را در برابر آفات و بیماری ها مصون نگه دارد. کود سیاه به دو شکل جامد و مایع در دسترس است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. اکنون که با این کود آشنا شدید نوبت به این می رسد که به بررسی مزایا و معایب کود سیاه مایع بپردازیم.
همان طور که از نام این کود پیداست به شکل مایع می باشد اما به دلیل غلظت زیاد، باید آن را با مقداری آن ترکیب کنید تا رقیق شود. کودهای سیاه در انواع مختلف عرضه می شوند که هر کدام از آن ها دارای غلظت مخصوص به خود می باشد. درصدهایی که برای تولید این کود در نظر گرفته می شود بر روی بسته بندی آن قید شده است.

مزایا

کود مایع یکی از بهترین روش های تغذیه گیاه محسوب می شود. زیرا می تواند به سرعت توسط ریشه گیاه جذب شود و به ساقه و برگ آن برسد. کود سیاه را می توان به صورت اسپری بر روی برگ ها نیز پاشید و برای تمام گیاهان باغی مناسب می باشد. اگر بخواهیم میزان جذب این کود را نسبت به سایر کودهای شیمیایی، کود زیستی ، کود بیولوژیک یا کود حیوانی مقایسه کنیم باید بگوییم که میزان جذب آن بسیار سریع تر است و بازدهی بالاتری نیز خواهد داشت.
استفاده از کود سیاه موجب می شود تا گیاه دچار فقر فسفر نشود. فسفر در کنار نیتروژن و پتاسیم به عنوان یکی از مهم ترین مواد مغذی برای رشد گیاه در نظر گرفته می شود که کمبود آن می تواند سبب بیماری گیاه و عدم توانایی مبارزه با بیماری های خاک شود.
کودهای مایع در مقایسه با کودهای جامد آلودگی کمتری برای محیط زیست به همراه دارند. اگر مطالب قبلی وب سایت را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که کودهای شیمیایی به عنوان مهم ترین عامل در آلودگی ذخایر آب زیر زمینی به شمار می روند. این کودها همراه با مواد آلی تولید می شود که می توانید از آن با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه استفاده کنید.

مزایا و معایب کود سیاه مایع

معایب

کود مایع نسبت به کود جامد از فرآیندهای ویژه ای در تولید بهره می برد. به همین دلیل از قیمت گران تری برخوردار است. یکی از مهم ترین مواردی که می توان در باب معایب این کود مطرح کرد این است که کود مایع سیاه باید به سرعت استفاده شود. زیرا اگر مدت زمان طولانی در یک جا و بدون مصرف باقی بماند دچار فساد و خرابی خواهد شد و استفاده از آن برای گیاهان می تواند تبعات جبران ناپذیری از جمله نابودی آن را به همراه داشته باشد.

نحوه مصرف کود مایع سیاه

پس از اینکه به بررسی مزایا و معایب کود سیاه مایع پرداختیم نوبت به این می رسد که نحوه مصرف آن را بررسی کنیم. قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که خوشبختانه مصرف کود زیستی به جای کود شیمیایی در کشور در حال ازدیاد است و اغلب کشاورزان به مضرات استفاده از کود شیمیایی پی برده اند. اگر از کود زیستی استفاده کنید می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای مانند قارچ کش و آفت کشی نیز داشته باشد. قطعا استفاده از قارچ کش زیستی، آفت کش بیولوژیک و قارچ کش بیولوژیک تاثیرات بهینه تری به همراه خواهد داشت.
میزان استفاده از کود سیاه مایع بر اساس نیاز خاک و شرایط اقلیمی تعیین می شود. بدین منظور باید خاک را در آزمایشگاه مورد تحلیل و تجزیه قرار دهیم و بر اساس نتیجه ای که حاصل می شود اقدام به استفاده از کود کنیم. اگر میزان کود سیاه یا فسفر در خاک کم باشد علائمی از جمله تیرگی برگ گیاه نمایان خواهد شد.

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *