مدیریت گلخانه و گلخانه داری - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

اکثراخیلی از افراد که قصد ساخت گلخانه را دارند، به این فکر می کنید که چطور باید گلخانه خود را مدیریت کنید و به عبارتی گلخانه داری را انجام دهید. بنابراین نکاتی در مدیریت گلخانه وجود دارند که یادگرفتن آنها می تواند بسیار در امر نگهداری گلخانه به شما کمک کند تا هم آن را آسان ترمدیریت کنید و حتی از به وجود آمدن ضرر های مالی جلوگیری شود. حتی اگر اشخاص یا متخصصان در کنار شما برای کمک در امر مدیریت کشت یا سازه گلخانه حضور داشته باشند، باز هم بهتر است بسیاری از نکات و تکنیک ها را خود یاد بگیرید تا در صورت نبودن آنها در روزهایی مثل تعطیلات، دچار نگرانی نشوید و بتوانید به وضعیت گلخانه خود رسیدگی شود. در ادامه به مبحث مدیریت گلخانه و گلخانه داری میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

مدیریت گلخانه و گلخانه داری

۱. هدف از تهویه در گلخانه چیست؟

در مرحله  اول تهویه گلخانه به منظور تأمین دی اکسید کربن مورداحتیاج و در نتیجه افزایش کارآیی فتوسنتز در گیاه و سپس تنظیم درجه حرارت گلخانه است. ولی در صبح تهویه به طور ناگهانی باعث بروز تنش در گیاه و به خواب رفتن گیاهانی که در معرض هوای سرد قرار دارند می شود.
برای پیشگیری از این مشکل میبایست دو دریچه محفظه در گلخانه تعبیه کنید و دریچه بالایی را در فصل زمستان به جای دریچه پایینی باز نمایید. تأمین دی اکسید کربن جهت انجام عمل تولید در گیاه یک عامل مهمی است و کاهش دی اکسید کربن با بسته بودن دریچه ها در فصل زمستان و مصرف آن توسط گیاه رخ خواهد داد.

۲. به چه علت ارتفاع گلخانه باید زیاد باشد؟

مهمترین ارتفاع گلخانه سوالی است که ممکن است به ذهن تعدادی از اشخاص گلخانه داران خطور کرده باشد. جواب آن این است: ارتفاع رابطه مستقیمی با تهویه دارد -با ارتفاع ۵متر، دمای هوای گلخانه ۳ درجه سانتی گراد خنک تر از موقعی است که ارتفاع گلخانه ۳متر است- ارتفاع بیشتر باعث می‌شود سرمای هوای بیرون کمتر برروی گیاهان و محصولات درون گلخانه تأثیرگذاراست. در مناطقی از ایران مثل شهر جیرفت سرمازدگی برروی بعضی محصولات گلخانه‌ای مخصوصاخیار گلخانه‌ای تأثیرات مخربی گذاشته است. در چنین مواقع ای هرچه فرم سازه گلخانه به مربع نزدیک تر باشد، جابجایی هوا بهتر صورت می گرددو هزینه‌های سیستم گرمایش و سرمایش گلخانه کمتر میشود.

۳. چه میزان انشعاب برق جهت اداره یک واحد کامل گلخانه موردنیاز می باشد؟

بعضی اوقات از طرف افراد گلخانه دار یا افرادی که قصد دارند گلخانه بسازند، درموردمیزان برق موردنیاز یک واحد گلخانه سوال می گردد. برای یک گلخانه کمتر از ۱۰۰۰ متر مربع یک انشعاب برق ۶۰ آمپر جهت تأمین انرژی فن های تهویه به همراه سیستم گرمایی و پمپ آب کفایت می کند.
برای گلخانه های بیشتر از حدود ۱۰۰۰ متر مربع ـــــــــــــ۱۰۰ آمپر
برای گلخانه های بیشتر از ۱۰۰۰۰ متر مربع ـــــــــــ ۶۰۰ آمپر

۴. مساحت استخر ذخیره آب لازم برای آن در یک واحد گلخانه چقدر باشد؟

مساحت استخر ذخیره آب، بستگی به گونه گیاه و مصرف آب دارد، اما به طور معمول باید بتواند یک هفته ذخیره آب را نگهداری کند. بسته به گیاه و اقلیمهای گوناگون برای یک هکتار ۱۵۰۰۰ متر مکعب در سال آب نیازمند است (۰.۹ لیتر برای هر گیاه در روز)

۵. به چندین نفر کارگر نیروی فنی در کشت های گلخانه ای نیاز داریم؟

با توجه به نوع محصولی که در گلخانه تولید می شود بین ۵ تا ۸ نفر در هر هکتار به کارگر تمام وقت نیازمندیم و برای هر قسمت از گلخانه ای حداقل یک مدیر تولید با دانش فنی بایدداشته باشد مورداحتیاج است.

۶. تهویه هوای گلخانه در مناطق ساحلی

تهویه و حرکت هوا در گلخانه کمی مختلف از شرایط عادی است. گلخانه داری در منطقه های ساحلی و مرطوب به علت رطوبت بالای ۶۰ تا ۶۵ درصد اختلاف با شرایط معمولی دارد. در این وضعیت نمیتوانیم از سیستم خنک کننده فن و پد استفاده نماییم و تهویه گلخانه در این مناطق دشواراست؛ تنها راه مدیریت هوای درون گلخانه استفاده از فن و دریچه های کناری و سقفی می باشد. بنابراین بالابردن ارتفاع گلخانه در منطقه های مرطوب جنوبی کشور مثل بندر عباس بسیار  اهمیت دارد و باید گلخانه های این مناطق را با ارتفاع بیشتری ساخته شود. ارتفاع مناسبی برای مناطق جنوبی ارتفاع ۴.۵ تا ۵ متر است و ارتفاع ناودان تا قوس ۱.۶۰ متر می باشد.

۷. اشخاص کاملا موفق در کشت های گلخانه ای چه کسانی هستند؟

حتما همه افرادگلخانه دار به رسیدن به موفقیت درباره کشت گلخانه ای فکر و خیال پردازی می کنند. کسانی که به موفقیت در زمینه های کشت و پرورش انواع محصولات گلخانه ای دست می یابند که:
الف) محصولاتشان قیمت تمام شده کمتری دارد (هزینه کمتر و عملکرد بیشتر)
ب) افرادی که به قیمت بالاتری محصول را می فروشند: ارائه در زمان مناسب، کیفیت بالا، افزایش تنوع، بسته بندی بهتر
ج) افرادی که اصول بازرگانی بهتری بکار می گیرند: پایبندی به تعهدات، صداقت، تسهیلات فروش، بدست آوردن بازار های جدید

۸. فاصله های گلخانه ها از یکدیگر و نصب بادشکن

فاصله دو گلخانه از یکدیگر می بایست به اندازه نصف قوس یا کمان گلخانه باشد. به خاطراینکه اغلب باد های ایران غربی می باشند، نصب بادشکن در سمت غرب گلخانه ضروری می باشد. فاصله بادشکن از گلخانه به اندازه حدود ۲.۵ برابر حداکثر میزان ارتفاع بادشکن ها انتخاب می شود. زیراخورشید از جهت شرق طلوع می کند و خورشید تنها آفتاب تولید می کند، بهتر ین کاراین است که بادشکن هارا به گلخانه نزدیک کنیم. در انتخاب درختان جهت بادشکن باید از درختانی استفاده کرد که سریع رشد کرده و فاقد آفات، بیماریها و کنه به عنوان میزبان هستند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *