قارچ کش زیستی چیست

قارچ کش زیستی چیست ؟ آشنایی کامل با قارچ کش زیستی

قارچ کش زیستی چیست ؟ در این مطلب قصد داریم شما را با پاسخ این پرسش آشنا کنیم. استفاده از قارچ کش ها باعث از بین بردن قارچ ها و سایر آلودگی ها می شود. از این ماده به منظور کنترل قارچ هایی استفاده می شود که سبب آسیب رساندن به گیاه می شود. از جمله آسیب های رایج ناشی از قارچ می توان به زنگ زدگی ، کپک زدگی و همچنین آفت زدگی اشاره کرد. اگر قصد دارید با پاسخ این پرسش که ” قارچ کش زیستی چیست ؟ ” آشنا شوید تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

قارچ کش زیستی چیست

قارچ کش زیستی چیست ؟

قارچ کش زیستی چیست و چه کاربردی دارد ؟ یکی از بیماری های رایج در زمینه رشد گیاهان قارچ ها و آفت هایی هستند که می توانند زمینه ساز نابودی گیاه شوند. ایجاد قارچ بر روی گیاه باعث کپک زدگی و آفت زدگی آن می شود و در نهایت آن را از بین می برد. اگر بخواهیم بگوییم که کاربرد قارچ کش زیستی چیست ؟ باید بگوییم که به عنوان بهترین ماده برای حفظ سلامت گیاه به شمار می رود.
قارچ ها از روش های گوناگونی اقدام به تخریب گیاه می کنند که می توان به غشای سلولی آن اشاره کرد. همان طور که می دانید در سلول های گیاه انرژی تولید می شود و از این انرژی برای کارهای مختلف استفاده می شود. هنگامی که به غشای سلولی آسیب وارد شود قطعا بخش اعظمی از عملکرد گیاه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
نام دیگر قارچ کش زیستی یا آفت کش بیولوژیک ” مایکوتیک ” است. قارچ کش نوعی سم محسوب می شود که به منطور جلوگیری از رشد هرگونه قارچ مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه ایجاد قارچ بر روی گیاهان و محصولات کشاورزی علاوه بر آسیب های اقتصادی به کشاورزان ، باعث ایجاد امراض مختلف و به خطر انداختن سلامتی انسان نیز خواهد شد. اغلب قارچ کش ها به شکل اسپری یا گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرند که نوع آن ها بر اساس محصول مورد نظر انتخاب می شود. به این معنی که نمی توان از یک قارچ کش برای تمام محصولات کشاورزی استفاده کرد. به طور مثال قارچ کش باید قبل از جوانه زنی به صورت یک پوشش محافظ بر روی آن قرار بگیرد.

مزایای استفاده از قارچ کش زیستی چیست ؟

استفاده از قارچ کش زیستی یا قارچ کش بیولوژیک برای امنیت غذایی ضروری است. در حال حاضر پیش بینی شده که مقدار استفاده از آن ها افزایش پیدا کند. زیرا این مواد که در کود بیولوژیک یا کود زیستی وجود دارد می تواند کاربردهای مفید و پیشگیری کننده ای داشته باشند. همان طور که در مطالب گذشته اشاره کردیم استفاده ازکودهای شیمیایی یا آفت کش های شیمیایی به میزان قابل توجهی موجب آسیب به محیط زیست و سلامت انسان خواهد شد. به همین خاطر استفاده از آن ها با محدودیت زیادی مواجه شده است. از مهم ترین معایب استفاده از قارچ کش های شیمیایی آلودگی ذخایر آب است که سلامت انسان را نیز تهدید می کند. جالب است بدانید که استفاده از قارچ ها در اروپا رواج زیادی دارد و مزایا انواع قارچ کش بسیار مطرح است و برای کشت انواع غلات مانند گندم و میوه ها استفاده می شود.

کاربرد قارچ کش زیستی چیست ؟

به طور معمول قارچ کش ها به طور مستقیم بر روی بذر و محصولات کشاورزی استفاده می شود. عملکرد آن ها به صورت سیستماتیک است. به نحوی که می توانند در بافت گیاه نفوذ کنند و به آن جذب شوند و سپس در برابر انواع آفت و عوامل بیماری زا محافظت کند. بذرهایی که از آفت کش بیولوژیک یا قارچ کش زیستی بهره مند می شوند در مقابل پاتوژن های موجود در خاک مقاوم خواهند شد.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با آفات همین الان قارچ زیستی را سفارش دهید

آیا استفاده از قارچ کش زیستی عوارض دارد؟

یکی از سوالاتی که اغلب افراد می پرسند این است که آیا استفاده از قارچ کش زیستی در محصولات کشاورزی ، میوه ها ، غلات و … عوارض دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که به طور معمول ۷ % الی ۲۵ % از محصولات کشاورزی به دلیل استفاده از قارچ کش ها از بین می رود. همین امر سبب می شود که در برابر استفاده از این ماده ، مقاومت به وجود آید و کشاورزان تمایل زیادی به بهره مندی از آن نداشته باشند.
یکی از عوارض استفاده از قارچ کش زیستی این است که به دلیل استفاده مستقیم بر روی محصولات ، احتمال انتقال این مواد به سیستم های آبزی افزایش پیدا می کند. این نوع از سموم باید در هر فصل حدودا ۱۰ بار مورد استفاده قرار بگیرند.

قارچ کش زیستی چیست

نکات مهم درباره قارچ کش زیستی

متاسفانه بیماری های قارچی که در گیاهان رخ می دهد به این راحتی قابل تشخیص توسط کشاورزان نیست. معمولا بیماری هایی که مربوط به گیاهان می شود در هنگام خیس شدن برگ ها منتقل می شود. به منظور جلوگیری از این عارضه پیشنهاد می شود از آبیاری زمینی استفاده کنید و گردش هوای مناسب را برای گیاه فراهم کنید تا برگ ها و ساقه آن همیشه خشک بمانند و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
برخی از قارچ ها کاملا به درون گیاه نفوذ نمی کنند و بر روی سطح بافت باقی می مانند. اما برخی دیگر کاملا وارد گیاه می شوند و به کوتیکول آن نفوذ می کنند و سپس با پخش شدن در کل گیاه آن را از بین می برند.

 

قارچ کش زیستی ، درمان یا پیشگیری ؟

در واقع باید بگوییم که بسیاری از بیماری های گیاهان از طریق قیچی هرس و ابزارهای آلوده به گیاهان دیگر منتقل می شوند. بهتر است برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی ، مرتبا وسایل مربوطه را توسط الکل و مواد ضو عفونی کننده پاکسازی کنید تا قارچ ها و باکتری های مضر از سطح آن ها پاک شود.
یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود آید این است که آیا قارچ کش زیستی به عنوان راهی برای درمان در نظر گرفته می شود یا راهی برای پیشگیری ؟ در پاسخ باید بگوییم که قارچ کش ها به عنوان راهی برای پیشگیری معرفی می شوند و بعد از اینکه قارچ بر روی گیاه ظاهر شود دیگر کاربرد چندانی نخواهند داشت.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *