فواید کود حیوانی

آشنایی با فواید کود حیوانی و کاربرد آن

از مهم ترین فواید کود حیوانی، بهبود خاک و ساختار آن است. این موضوع سبب رشد بهتر گیاهان خواهد شد. زیرا عناصر موجود در کود حیوانی تاثیراتی همچون تقویت خاک و شادابی گیاهان را به همراه دارد. در صورتی که کود گوسفندی در دسترس نبود می توان از کود سبز نیز استفاده کرد. در این مطلب شما را با فواید کود حیوانی و جوانب مختلف آن آشنا خواهیم کرد.

فواید کود حیوانی

فواید کود حیوانی

فواید کود حیوانی چیست؟ کودهای مختلفی برای رشد گیاه و تقویت خاک وجود دارد که شامل کود شیمیایی ، کود زیستی یا کود بیولوژیک ، کود حیوانی ، کود سبز و … می شوند. هر کدام از این کودها ویژگی ها و مزایای مختلفی دارند که باید با توجه به شرایط و نیاز یکی از آن ها را انتخاب کرد. از جمله فواید کود حیوانی می توان به تقویت و بهبود خاک اشاره کرد و به دنبال رشد بهتر گیاه !
کود حیوانی شامل کودهای مختلفی می شود اما کود گوسفندی و کود گاوی دارای بیشترین تقاضا برای رشد درختان میوه هستند. انتخاب بین کود گوسفندی و کود گاوی به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی توان گفت که کدام یک از این کودها بهتر است. قبل از اینکه به فواید کود حیوانی بپردازیم باید با یک نکته مهم آشنا شوید و آن هم ضد عفونی کردن کودهای حیوانی است. قطعا کودهای حیوانی دارای باکتری های مختلفی هستند که وجود آن ها می تواند خاک را آلوده و گیاه را بیمار کند. قبل از اینکه از این کودها استفاده شود باید کاملا ضد عفونی شوند.
در مطلب گذشته تحت عنوان ” آشنایی با کاربرد کود سبز + اهمیت استفاده از آن ” به این موضوع اشاره کردیم که در صورت عدم دسترسی به کود حیوانی می توان از کود سبز استفاده کرد. کودهای سبز شامل بقولات هستند که بعد از رشد سبزینه به خاک برمی گردند. برگشتن گیاه به درون خاک و شخم زدن آن باعث می شود که ازت و مواد مغذی که بقولات در حین رشد به خود جذب کرده اند به خاک برگردانده شود و زمینه را برای رشد بهتر گیاه اصلی فراهم کند.

فواید کود حیوانی

آشنایی با مهم ترین فواید کود حیوانی

دارای عناصر مغذی

عناصری مانند کلسیم ، پتاسیم ، آهن ، گوگرد و … تاثیر قابل ملاحظه ای در رشد گیاهان دارند. جالب است بدانید که کود حیوانی در لیست مواد آلی دسته بندی می شود و باعث می شود تا خاک حاصلخیزتر و عمر بیشتری داشته باشد. تقویت خاک از مهم ترین دلایل رشد بهتر گیاه محسوب می شود. از دیگر عناصر مفید در کودهای حیوانی ، منگنز است و خاک های زراعی را تقویت می کند. کود گوسفندی نسبت به سایر کودهای حیوانی از تجزیه پذیری بیشتری برخوردار است و این امر موجب بالا رفتن ارزش آن شده است. در هنگام استفاده از کود گوسفندی توجه داشته باشید که نباید از آن به میزان زیاد استفاده کنید. زیرا سبب سوزانده شدن گیاه می شود و سرعت تجزیه به شدت افزایش پیدا می کند.

تولید محصولات ارگانیک

کودهای شیمیایی مضرات زیادی برای حوزه کشاورزی و محصولات تولید شده دارند. زیرا دارای ترکیبات شیمیایی هستند و به محیط زیست نیز آسیب زیادی وارد می کنند. اما استفاده از کود حیوانی علاوه بر شادابی و طراوات محصولات کشاورزی و گیاهان، سبب تولیدات ارگانیک خواهد شد و هیچ گونه ضرری برای سلامتی انسان به دنبال نخواهد داشت.

تولید کمپوست

هنگامی از که کود حیوانی استفاده می کنید زمینه مناسبی برای رشد کرم ها فرآهم می شود. اگر کرم ها در موقعیتی مناسب رشد پیدا کنند باعث تولید ورمی کمپوست خواهد شد. استفاده از کمپوست ها باعث کسب نتیجه ای عالی در کشاورزی خواهد شد. همان طور که اشاره شد کود حیوانی جزو مواد آلی محسوب می شود و این مواد می تواند بستر مناسبی برای فعالیت بیشتر کرم ها مهیا کند.

کاهش وزن خاک

یکی دیگر از مزایای کود حیوانی این است که با افزایش میزان مواد آلی سبب رقیق شدن ذرات خاک کی شود. به همین دلیل وزن خاک نیز کاهش پیدا می کند. از کود حیوانی علاوه بر گیاهان برای رشد انواع درختان نیز استفاده می شود. اگر خاکی که برای رشد درختان مورد استفاده قرار می گیرد از نوع دانه درشت باشد باید از کود گاوی استفاده کرد. زیرا این کود سبب می شود تا خلل های خاک کوچک تر از قبل شوند و سرعت نفوذ آب در خاک افزایش پیدا کند. در این شرایط شاهد نگهداری بیشتر آب در خاک هستیم.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم و شما میتوانید از فواید آفت کش بیولوژیک نیز بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *