عوارض کوددهی زیاد

عوارض کوددهی زیاد و بیش از حد به گیاهان

آیا با عوارض کوددهی زیاد آشنا هستید؟ یکی از مواردی که افراد در حین نگهداری از گیاهان آپارتمانی به آن توجه نمی کنند کوددهی زیاد است. زیرا آن ها می خواهند همیشه گیاهانی سرحال و سبز داشته باشند و تصور می کنند که هر چه کود بیشتری به آن ها بدهند نتیجه بهتری کسب می کنند. در صورتی که مهم ترین عوارض کوددهی زیاد این است که گیاه از پای در می آید.

عوارض کوددهی زیاد

عوارض کوددهی زیاد

عوارض کوددهی زیاد شامل چروک شدن برگ ها، سوختن گیاه، ریزش برگ ها و … است. اگر تمایل دارید همیشه گیاهانی سرسبز و شاداب داشته باشید نباید در کوددهی به آن ها زیاده روی کنید و اصطلاحا از آن ور پشت بام بیفتید. زیرا برخی از افراد به قدری در کوددهی سهل انگاری می کنند که گیاه تشنه می ماند و عناصر مغذی به آن نمی رسد. اما برخی دیگر به قدری گیاه را از مواد مغذی سیراب می کنند که گیاه دچار سوختگی می شود و نمی تواند تحمل کند. در ادامه با رایج ترین عوارض کوددهی زیاد آشنا می شویم.

ایجاد رسوبات سفید

اگر اهل کوددهی به گیاهان هستید حتما به طور دائم سطح گلدان را بررسی کنید. یکی از عوارض کود دهی زیاد به گیاه این است که بعد از مدتی شاهد رسوبات سفید بر روی خاک گلدان خواهید بود که علاوه بر مضرات، سبب ایجاد جلوه ای ناخوشایند نیز خواهد شد.

سوختن گیاه

سوختن گیاه به شکل قهوه ای شدن لبه برگ ها خود را نشان می دهد. تمام کودهایی که برای رشد گیاهان مفید هستند مانند کود زیستی، کود بیولوژیک و کود سه بیست دارای دستورالعمل هستند. شما می توانید قبل از استفاده از آن ها دستورالعمل را به دقت بخوانید و طبق آن عمل کنید.

چروکیده شدن برگ ها

شاید تصور شما از کوددهی این باشد که گیاه روز به روز سرحال تر و شاداب تر خواهد شد. اما این موضوع زمانی به وجود می آید که شما کود را به اندازه کافی استفاده کرده باشید. اگر در مصرف آن زیاده روی کنید در مدت زمانی کوتاه شاهد چروکیده شدن و زرد شدن برگ ها خواهید بود. به نحوی که گیاه زیبایی خود را از دست می دهد. البته زرد شدن برگ ها یکی از نشانه های کمبود آهن نیز تلقی می شود. اگر از کود به میزان نرمال استفاده می کنید اما باز هم شاهد زرد شدن برگ ها هستید حتما با یک متخصص مشورت کنید. برخی از کودها دارای آهن هستند و می توانند نیاز گیاه را به کمبود آهن رفع کنند.

تغییر شکل برگ گیاه

حتما تا به حال گیاه سانسوریا، دیفن باخیا و … را دیده اید که دارای برگ هایی کج و غیر عادی شده اند. از بین رفتن حالت برگ های سانسوریا چند دلیل عمده دارد که یکی از آن ها کوددهی بیش از حد و دیگری کمبود آب است. اگر گیاهان از آب کافی برخوردار هستند پس دچار عوارض کوددهی زیاد شده اند. برای درمان آن ها باید ابتدا میزان کوددهی را کاهش دهید و سپس روند نگهداری از آن را تغییر دهید.

عوارض کوددهی زیاد

ریزش برگ گیاه

هنگامی که گیاه بیش از حد توسط کود تغذیه شود برگ های آن دچار ریزش می شوند و آسیب جدی می بینند. تقریبا تمام گیاهان به همین دلیل برگ های خود را از دست می دهند. بهتر است علاوه بر کنترل میزان کوددهی، در زمان تعویض گلدان نیز اقدام به اضافه کردن کود به آن نکنید. بلکه اجازه دهید تا گیاه به خاک و گلدان جدید عادت کند و بعد از گذشت مدت زمان مورد نظر به آن کود اضافه کنید. در غیر این صورت گیاه دچار شوک خواهد شد.

چرا کوددهی بیش از حد برای گیاه مضر است؟

تمام عوارضی که در بالا به آن ها اشاره کردیم به سه دلیل در گیاه رخ می دهد. زمانی که شما از کود به مقدار زیاد استفاده می کنید گیاه از رطوبت مورد نیاز برای رشد محروم می شود و هنگامی که رطوبت در خاک از بین برود خاک سمی می شود. علاوه بر آن استرس و فشار زیادی به گیاه وارد می شود. نمک موجود در کود از دیگر مواردی است که می تواند روند جذب آب توسط ریشه ها را با اختلال مواجه کند. از مهم ترین عوارض کوددهی زیاد این است که آنزیم های گیاه از بین می رود و در نهایت گیاه ضعیف شده و مقاومت کافی در برابر حمله آفت ها نخواهد داشت.

اگر می خواهید اقدام به تولید و فروش محصولاتی نظیر آفت کش بیولوژیک، قارچ کش زیستی و قارچ کش بیولوژیک کنید،می توانید از مجموعه ” رویان تیسان ” تهیه کنید.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *