علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی

چگونگی تشخیص علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی

علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی چیست؟ محصولات کشاورزی و گیاهان برای رشد نیاز به عناصر مختلفی دارند که اغلب با استفاده از انواع کود آن ها را تامین می کنیم. کمبود هر کدام از این عناصر علائمی را نشان می دهد که به ما می فهماند که خاک دچار چه کمبودی شده است. در این مطلب با بررسی علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی اقدام به ارائه راهکار خواهیم کرد.

علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی

علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی

بهتر است قبل از اینکه به علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی اشاره کنیم شما را با اهمیت این کود آشنا کنیم. عنصر آهن به طور طبیعی درون خاک وجود دارد اما ریشه گیاه و محصولات کشاورزی نمی تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. به همین دلیل می توان گفت که فقر آهن یکی از مشکلات رایج در محصولات می باشد که باید با استفاده از کود اقدام به رفع آن کنیم. استفاده از کود آهن می تواند باردهی درختان را به شدت افزایش دهد و موجب بالاتر رفتن سود کشاورزان شود. عنصر آهن در تولید کلروفیل ، احیاء شیمیایی و همچنین تبدیل ازت به اسیدهای آمینه نقش مهمی دارد. گیاهانی که دارای برگ سبز می باشند همبستگی زیادی با میزان کلروفیل دارند. توجه به علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی نکته مهمی است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید.
هنگامی که گیاه مورد نظر دچار فقر آهن می شود به دنبال آن پروتئین گیاه نیز کاهش پیدا می کند و ترکیبات نیتروژن آلی قابل حل در خاک به شدت بالا می رود. به همین دلیل رقابت بین عنصر آهن و روی در اطراف ریشه رخ می دهد و اگر میزان روی بیشتر باشد از جذب آهن توسط ریشه جلوگیری می شود. سفید شدن برگ ها از مهم ترین علائم کمبود آهن است که اغلب در محصولات زراعی قابل مشاهده است. استفاده از کود زیستی یا کود بیولوژیک تاثیر زیادی در جلوگیری از این موضوع دارد.

چگونه کمبود آهن را در محصولات کشاورزی رفع کنیم؟

هنگامی که علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی را تشخیص دادید نوبت به رفع مشکل می رسد. یک کشاورز کاربلد و حرفه ای علاوه بر تشخیص علائم باید به علت بروز این مشکل نیز واقف شود. در برخی از مواقع می توان به طور مقطعی اقدام به درمان گیاه با استفاده از کود آهن کرد اما بعد از مدتی مجددا شاهد سفید شدن برگ ها و فقر آهن در گیاه هستیم. عواملی مانند شوری خاک، رطوبت، درجه حرارت کم، غلظت عناصری همچون کلسیم، سطح کربنات در خاک و … سبب می شود تا گیاه نتواند آهن موجود را جذب کند. پس رفع موانع نیز امر مهمی در تغذیه محصول به حساب می آید.
نام دیگر کمبود آهن، کلروز آهن یا کلروز آهک می باشد. قبل از اینکه برگ ها به دلیل فقر آهن سفید شوند ابتدا شروع به زرد شدن می کنند. در بسیاری از آن ها شاهد بروز لکه خواهیم بود. بهتر است قبل از استفاده از کود آهن اقدام به آزمایش خاک کنید تا اگر مشکلاتی نظیر موارد مذکور در خاک وجود داشت آن ها را مرتفع کنیم. زیرا در صورتی که از کود آهن استفاده کنیم اما همچنان مشکلاتی نظیر شوری خاک پابرجا بود، هیچ تاثیری از کود آهن در بلند مدت دریافت نخواهیم کرد.
ممکن است بعد از آزمایش خاک به این نتیجه برسیم که خاک فاقد آهن است. این موضوع بیشتر در خاک های قلیایی مشاهده می شود. اگر میزان PH خاک بیشتر از ۷ باشد ریشه گیاه قادر به جذب آهن نخواهد بود. هنگامی که میزان PH خاک تصحیح شد شاهد جذب بهتر مواد مغذی همچون آهن خواهیم بود.

علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی

روش استفاده از کود آهن چیست؟

پس از اینکه علائم کمبود کود آهن در محصولات کشاورزی را تشخیص دادید نوبت به اطلاع از نحوه مصرف این کود می رسد. استفاده از این کود دارای قواعد و اصولی است که باید حتما به آن واقف باشید. برخی از کودهای آهن به صورت ترکیبی تولید می شوند و حاوی اصلاح کننده هایی هستند که می تواند میزان اسیدیته آب را کنترل کند. این کود به دو روش جامد و مایع در دسترس می باشد. توجه داشته باشید که از مصرف بی رویه این کود اجتناب کنید تا گیاه دچار آسیب نشود.

کلام آخر !

در حال حاضر فروش انواع کود زیستی، کود بیولوژیک، کود آهن و … در وب سایت های اینترنتی نیز انجام می شود. یکی از وب سایت های معتبر در این حوزه ” رویان تیسان ” نام دارد که علاوه بر فروش کود می تواند در زمینه استفاده از قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک نیز به شما عزیزان مشورت دهد.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *