طیف نور رشد - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

طیف نور رشد به درازای موج های الکترومغناطیسی نور ساخته شده به وسیله ی منبع نور برای تقویت رشد گیاه اشاره دارد. برای عمل غذا سازی، گیاهان از نور در قسمت PAR (تابش فعال فتوسنتزی) با طول موج (۴۰۰ نانومتر تا ۷۰۰ نانومتر) با اندازه‌گیری نانومتر (nm) استفاده می‌کنند. نانومترها یک واحد اندازه گیری جهانی هستند اما برای اندازه گیری طیف نور نیز استفاده می شوند – انسان فقط می تواند طول موج های طیف نور مرئی (۳۸۰-۷۴۰ نانومتر) را تشخیص دهد. از سوی دیگر گیاهان، طول موج هایی از جمله نور مرئی ما و فراتر از آن را شناسایی می کنند تا طیف های UV و قرمز دور را نیز شامل شود. در ادامه به مبحث طیف نور رشد میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

طیف نور رشد چیست؟

توجه به این نکته مهم است که طیف های نور بسته به مواردی مانند شرایط محیطی، گونه های محصول و غیره بر رشد گیاه تأثیر متفاوتی می گذارند. به طور معمول، کلروفیل، مولکول موجود در گیاهان که مسئول تبدیل انرژی نور به انرژی شیمیایی است، بیشترین نور را در طیف نور آبی و قرمز برای فتوسنتز جذب می کند. . نور قرمز و آبی هر دو در قله های محدوده PAR یافت می شوند.

چراغ های رشد LED

چراغ‌های رشد LED، چراغ‌های کم مصرف هستند که توسط کشاورزان داخلی و گلخانه‌ای و همچنین پرورش دهندگان شاهدانه استفاده می‌شوند. LED ها که به عنوان تنها منبع نور (داخلی) یا مکمل (گلخانه ها) استفاده می شوند، به رشد گیاهان با استفاده از روشنایی تمام طیف با هزینه کمتر نسبت به لامپ های HPS سنتی کمک می کنند.

بسیاری از پرورش دهندگان از چراغ های LED برای کمک به تولید گیاهان در مقیاس به دلیل قابلیت های طیف نور کامل، اتلاف حرارت کم و نگهداری و طول عمر طولانی آنها استفاده می کنند. و با توجه به اینکه فیزیولوژی و مورفولوژی گیاه به شدت تحت تأثیر طیف‌های خاص قرار می‌گیرد، چراغ‌های رشد LED می‌توانند به طور موثر رشد محصولات را در زمان‌های مشخصی در چرخه رشد افزایش دهند.با توانایی نظارت دقیق بر کیفیت، خروجی انرژی را می توان به راحتی برای مقیاس بندی تولید محصول ارزیابی کرد.

نمودار طیف نور رشد کنید

نمودار بالا محدوده PAR را نشان می دهد – طیف گیاهان نوری که برای فتوسنتز استفاده می کنند. نمودارهای طیف نور رشد مانند این، هم محدوده PAR و هم طیف های دیگر را شامل می شود، زیرا کشف شده است که طول موج های خارج از محدوده PAR نیز برای رشد گیاه مفید هستند.

اوج بازده فتوسنتزی (جذب نور) در طیف نور قرمز و آبی در محدوده PAR قرار دارد. تشعشعات قرمز (حدود ۷۰۰ نانومتر) در هدایت فتوسنتز – به ویژه در مرحله گلدهی برای رشد زیست توده (که برای پرورش دهندگان شاهدانه مهم است) کارآمدترین در نظر گرفته می شود. نور آبی برای هر دو مرحله رویشی و گلدهی رشد گیاه ضروری است، اما عمدتاً برای ایجاد رشد رویشی و ساختاری.

طیف نور رشد ایده آل برای گیاهان چیست؟

طیف نور رشد دلخواه برای گیاهان به عامل های متفاوتی بستگی دارد. اینها شامل نحوه استفاده گیاهان خاص از نور طیف PAR برای فتوسنتز و همچنین طول موجهای خارج از محدوده ۴۰۰-۷۰۰ نانومتر است. این نور می تواند به تسریع گلدهی، افزایش تغذیه، سرعت رشد و غیره کمک کند. اگر منبع نور منفرد (در داخل خانه) یا مکمل (گلخانه) باشد نیز تاثیر می گذارد که در کدام طیف نور رشد باید استفاده شود.

به طور کلی، بازده فتوسنتزی در قله های قرمز و آبی رخ می دهد که به این معنی است که گیاهان در هنگام رشد این طیف ها را بیشتر جذب می کنند. ممکن است فکر کنید که طیف نور رشد ایده‌آل برابر با نور خورشید است – بالاخره میلیون‌ها سال تجربه داشته است – با این حال، جزئیات بیشتر از این است.

نور خورشید رنگ های سبز، زرد و نارنجی زیادی تولید می کند – آنها راحت ترین طیف های نور هستند. در واقع، مطالعات به ما می گویند که چگونه نور سبز، در حالی که توسط کلروفیل و همچنین قرمز و آبی جذب نمی شود (از این رو چرا اکثر گیاهان سبز به نظر می رسند)، برای فتوسنتز کاملاً حیاتی است.

طیف‌های نوری خارج از طول موج‌های آبی و قرمز کمتر توسط گیاهان برای رشد استفاده می‌شوند، زیرا رنگ‌های قرمز و آبی بیشترین فعالیت فتوسنتزی را در خود جای می‌دهند – دلیلی بزرگ برای اینکه چراغ‌های رشد با طیف کامل فوق‌العاده کارآمد هستند، زیرا یک پرورش‌دهنده می‌تواند بسیار خاص باشد.

روشنایی طیف گسترده چیست؟

روشنایی طیف گسترده – بیشتر به خاطر روشنایی طیف کامل معروف شده است، به منظور طیف کامل نور داده شده به وسیله ی نور خورشید است. این بدان معناست که طول موج‌های نور طیف وسیع شامل محدوده ۳۸۰ نانومتر تا ۷۴۰ نانومتر (که ما آن را رنگ می‌بینیم) به علاوه طول موج‌های نامرئی نیز مانند مادون قرمز و فرابنفش است.

یکی از مزایای چراغ‌های رشد LED این است که می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که طول موج‌های خاصی را برای دوره‌های مشخصی در طول روز یا شب تولید کنند. این آن را برای گیاهان ایده آل می کند زیرا تولید کنندگان می توانند رنگ های طیف خاصی را بسته به محصول و شرایط رشد جدا کنند. نور طیف کامل همچنین می تواند سرعت رشد را تسریع یا کند کند، رشد ریشه را تقویت کند، تغذیه و رنگ را بهبود بخشد و غیره.

رشد طیف نور و شاهدانه

طیف نور رشد برای شاهدانه در مقایسه با گیاهان دیگر فرق دارد چون تولیدکنندگان روی به بیشتر رساندن کارکرد، کنترل سطوح THC و بقیه تولید کانابینوئیدها، زیاد شدن گلدهی و حفظ یکنواختی کلی تمرکز دارند.

به غیر از رنگ های قابل مشاهده، شاهدانه به خوبی به طول موج های خارج از محدوده PAR واکنش نشان می دهد. بنابراین، یک مزیت اضافی استفاده از LED های طیف کامل، توانایی استفاده از دوزهای خاص طول موج های فرابنفش (۱۰۰-۴۰۰ نانومتر) و طول موج های قرمز دور (۷۰۰-۸۵۰ نانومتر) خارج از محدوده PAR است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *