رفع شوری خاک

۵ روش برای رفع شوری خاک ( کاربردی ترین روش ها )

رفع شوری خاک نیازمند اقداماتی است که در مطلب پیش رو به آن ها اشاره می کنیم. هنگامی که نمک خاک فراتر از نیاز و تحمل گیاه باشد ، به آن خاک شور گفته می شود. متاسفانه خاک شور یکی از مشکلات و معضلات اصلی در کشاورزی و زراعت محسوب می شود که تاثیرات بسیار منفی در محصولات و رشد گیاهان دارد. به همین دلیل باید با استفاده از روش هایی اقدام به رفع شوری خاک کرد.

رفع شوری خاک

رفع شوری خاک

رفع شوری خاک امکان پذیر است؟ همواره کشاورزی و زراعت دارای مشکلاتی بوده و هست که کشاورزان را دچار دردسر می کند و برخی از مواقع نیز به آن ها ضرر مالی می زند .یکی از این مشکلات ، شوری خاک است. به طور کلی خاک دارای نمک و مواد مغذی می باشد. هنگامی که میزان نمک آن بیشتر از تحمل گیاه باشد و موجب آسیب به آن شود ” خاک شور ” تلقی می شود. در این شرایط باید سریعا اقدام به رفع شوری خاک کرد تا گیاه دچار آفت نشود. زیرا بالا بودن میزان نمک می تواند آفت ایجاد کند. در مطالب گذشته به روش های استفاده از آفت کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی اشاره کردیم. اما بهتر است مشکل به طور ریشه ای برطرف شود.

چرا خاک شور می شود؟

عوامل مختلفی در شور شدن خاک موثر هستند که می توان به استفاده از کودهای حیوانی و همچنین وجود خشکسالی در کشور اشاره کرد. خشکسالی باعث می شود که خاک دچار حالت قلیایی و اسیدی شود و میزان نمک آن به شدت افزایش پیدا کند.
هنگامی که از کود حیوانی به منظور تغذیه خاک استفاده می شود املاح در خاک تجمع پیدا می کند و بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی آن تاثیرگذار خواهد بود. با تجمع املاح در خاک شاهد این موضوع هستیم که ذرات رس و هوموس آن بیشتر می شود و لایه ای متراکم در بخش زیرین خاک به وجود می آید. این لایه از ورود هوا و اکسیژن به ریشه گیاه جلوگیری به عمل می آورد و تعادل یونی خاک را از بین می برد. این فرآیند سبب شور شدن خاک خواهد شد که مهم ترین پیامد منفی آن ، کاهش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات است.

بهترین روش ها برای رفع شوری خاک کدامند؟

آبشویی

از رایج ترین و متداول ترین شیوه ها برای برطرف کردن شوری خاک ، آبشویی است. این روش سبب می شود که نمک مازاد خاک از بین برود و کاملا شسته شود. از بین رفتن حالت اسیدی خاک سبب بهبود رشد گیاه ، حفظ تعادل یونی و رسیدن اکسیژن کافی به ریشه گیاه است.

رفع شوری خاک

دوره های آبیاری کوتاه

یکی دیگر از روش هایی که به منظور رفع شوری خاک مورد استفاده قرار می گیرد این است که فاصله بین دوره های آبیاری را کاهش دهید و زود به زود عملیات آبرسانی را انجام دهید. با این روش املاح در خاک تجمع نمی کنند و از میزان شوری آن کم خواهد شد.

بکارگیری از کودهای مخصوص

برطرف کردن شوری خاک روش های بسیار متعددی دارد که یکی از آن ها استفاده از کودهای مخصوص است. در حال حاضر چندین نوع کود شامل کود زیستی یا کود بیولوژیک ، کود شیمیایی ، کود حیوانی و … مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام از آن ها دارای مزایا ، معایب و ویژگی هایی هستند که رشد گیاه موثر خواهند بود. به منظور رفع شوری خاک نیز نوعی کود وجود دارد که دارای ترکیبات خاص برای زمین های شور می باشد.

آبیاری خاک با استفاده از آخرین تکنولوژی ها

واقعیت این است که کشور ایران با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند. اصلی ترین عامل در هدر رفتن منابع آبی ، بخش کشاورزی است. به همین دلیل به کشاورزان توصیه می شود که از روش های قدیمی مانند آبیاری های غرقابی برای کشت محصولات خود استفاده نکنند. از جمله محصولاتی که با این روش کشت می شوند برنج است. خوشبختانه روش ها و تکنولوژی های جدید و مدرنی برای آبیاری طراحی شده که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب باعث جلوگیری از شور شدن خاک نیز خواهد شد. این روش ها شامل آبیاری قطره ای و بارانی است.

گوگرد ارگانیک

گوگرد خواص بسیار زیادی برای خاک شور دارد. زیرا اضافه شدن این ماده به خاک واکنشی در آن ایجاد می کند که متاثر از دما ، آب و هواست. گوگرد ارگانیک قادر به تولید اسید سولفوریک رقیق است که امکان کاهش اسیدیته خاک را دارد.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم . میتوانید از آن بهره ببرید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *