خاک گلخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک

ویژگی های بستر گلخانه‌ای باید به‌خوبی بررسی شود تا بتوان محصولاتی با کیفیت را انتظار دارد. خاک گلخانه و بستر کشت گلخانه به استحکام کافی خاک و بستر گلخانه نیازمنداست . درصورتی که بذر یا قلمه کاشته نشده به به آسانی جابجا نشود، همچنین  آب کافی را در خود نگه دارد. از دیگر خصوصیات بستر های گلخانه‌ای مناسب، وجود حفره یاسوراخ کافی برای تهویه است. در ادامه به مبحث خاک گلخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

خاک گلخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

همان طوری که گیاه بتواند به آسانی تنفس داشته  باشدو آب در آن حرکت کند .بنابراین لازم است بستر مناسبی برای کشت عاری از بذر و علف ‌های هرز و بیماری ها باشد. بستر گلخانه برای کشت باید اندازه تبادلی کاتیونی بالایی داشته باشند تا بتوانند عناصر غذایی را نگهده داری کند و در هنگام لازم در اختیار گیاه قرار دهد. روی شوری بستر کشت باید پایین باشد برای اینکه شوری بالا باعث از بین رفتن گیاه می ‌شود. ازخصوصیات دیگر بستر کشت گلخانه مناسب دسترسی راحت و قیمت مناسب آن می باشد.

ظرفیت تبادل کاتیونی خاک گلخانه

ظرفیت تبادل کاتیونی به اندازه بار منفی ذرات خاک مرطبت می باشد و برحسب واحد اکی والان بر ۱۰۰ سانتی متر مکعب خاک نقل می کند. زیرا غلظت همه عناصر غذایی در درون ریشه بیشتر از محیط رشد است برای جذب مقادیر اضافی نیازمندبه انرژی است که از طریق شکستن قند بدست می اید.

اندازه تبادل کاتیونی رس بیشتر از مواد آلی می باشد. آنیون‌ها به دلیل منفی بودن بار کلوییدهای خاک جذب نمی‌شوند، بنابراین  باید توسط گیاه دریافت شود و یا از طریق آب شویی از دست روند. در خاک‌های شنی شستشوی آنیون‌ها بسیار شدید می باشدو باید همیشه کوددهی شود. اگر آنیون‌های خیلی زیادی در محلول خاک باشند، درمجموع نمک‌های قابل حل خاک (Total Soluble Salts) خیلی زیاد می‌شود و باید با آب شویی آنها را پاک کرد.

پی اچ خاک

بیانگر اندازه  اسیدی یا بازی بودن خاک است و برحسب لگاریتم عکس یون‌های هیدروژنی می شوند. pH برابر ۶، ۱۰ برابر اسیدی تر از pH برابر ۷ است و pH برابر ۶، ۱۰ برابر اسیدی تر از  pH مساوی ۶ است. بنابراین اگر ۴/۵ کیلوگرم آهک برای افزایش pH از ۶به ۶ لازم باشد، ۴۵ کیلو گرم آهک برای افزایش pH از ۵ به ۷ را احتیاج دارد بستر کشت گلخانه (خزه ها و پوست کاج) دارای pH اسیدی است و باید سنگ آهک کشاورزی (دولومیت) به آن اضافه نمود. سنگ آهک معمولی تنهاکلسیم دارد. اگر میزان ذرات سنگ آهک کمتر از ۰/۲۵ میلی‌متر باشد، فورادر آب حل شده و باعث افزایش سریع pH می گردد و اثر منفی خواهد داشت.

نکته

در pH های بالا و پایین، عناصر غذایی یا اغلب مواد شیمیایی خاک ترکیب و از دسترس گیاه خارج می گرددند در pH خیلی اسیدی عناصر کم مصرف، آلومینیوم و آهن سه ظرفیتی ترکیب می گردد. در pH قلیایی عناصر کم مصرف مثل، کربنات، کلر و سولفات ترکیب و غیر کاملا محلول می شوند. pH مناسب کشت های خاکی ۶/۸-۶/۲، کشت بدون خاک ۶-۵/۴ است.

مصرف کودها به روش محلول

کودهای مورد مصرف باید ۱۰۰ درصد در آب سرد محلول گردد. بیشتر کودها در آب گرم قابل حل می باشند می‌توان کودهای جامد را در آب حل کردوبعداز، ۲۴ ساعت آن را نگهداری کرد تا مواد غیر مهم آن ته نشین گردد آن گاه محلول صاف و بدون رسوب مصرف می شود.

شاخص شوری کودها

معمولاکودها حاوی نمک هستند و وقتی به خاک اضافه می گردداندازه نمک خاک را افزایش می دهند. انتخاب کود مناسب کمک می کند تا غلظت نمک خاک در حد پایین حفظ گردد. منظور از شاخص شوری اثری است که کودهای گوناگون روی میزان شوری خاک دارند. شاخص شوری نیترات سدیم را صد در نظر می گیرند و شاخص شوری اغلب کودها را بر اساس آن دسته بندی می کنند. اگر آزمایش خاک به مانشان دهد که باید به خاک نیتروژن اضافه گردد قرار باشد ۴۵۰ گرم نیترات سدیم با ۱۶درصد نیتروژن و شاخص شوری ۱۰۰ به ۹/۲۸ متر‌مربع اضافه شود می‌توان از کودهای گوناگون برای افزایش نیتروژن خاک استفاده شود.

می‌توان حدود ۴۵۰ گرم کود نیترات کلسیم با  حدودا ۱۵/۵ درصد نیتروژن و با شاخص شوری ۵۳، ۲۳۰ گرم نیترات آمونیوم ۳۳/۵ درصد با شاخص ۵۲/۵، ۱۷۶۰ گرم سولفات آمونیوم ۲۰ درصد با شاخص شوری ۵۵/۲ را نیز استفاده کرد. در میان کودهای نام برده انتخاب کودی با شاخص شوری کمتر نسبت به نیترات سدیم با شاخص شوری ۱۰۰ در اولویت قرار می گیرد. چنین استنباطی در مورد انتخاب اغلب کودها می‌تواند مفید باشند.

خاک مناسب گلخانه کدام است؟

اگر جدیدا وارد صنعت کشاورزی و کشت و کار گلخانه‌ای شده‌اید با اصطلاحاتی مثل خاک فوق‌العاده، مخلوط سه‌گانه، خاک طبیعی وغیره رو به رو شده‌اید. آیا می‌دانید برای افزایش رشد موفقیت‌آمیز بذرها باید از چه موادی استفاده کنید؟ آیا می‌دانید جطور بهترین عطر و طعم را در غذای خود و درخشان‌ترین رنگ را در گل‌ها و گیاهان خود ایجاد نمایید؟
در این مطالب انواع گوناگون خاک مناسب گلخانه گلدان خانگی را مطالعه خواهیم کرد. پس تا اخراین مقاله رابا ما همراه باشید.

اهمیت خاک نه فقط  پشتیبانی گیاهان بلکه نگهداری آب، تأمین میزان مناسب تغذیه گیاهان و در دسترس قراد دادن اکسیژن در ریشه های گیاهان و باکتری هادر خاک می باشد. اگر شما می‌خواهید در خانه و یا گلخانه گیاه خود را پرورش دهید این مطالب به شمابسیار کمک خواهد کرد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *