تورنجینسیس در کنترل آفات - قارچ کش زیستی - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک

باسیلوس تورنجینسیس:

باسیلوس تورنجینسیس با نام علمی: Bacillus thuringiensis یا به مختصر Bt یک باکتری گرم مثبت ساکن در خاک و رایج‌ترین آفت‌کش زیستی مورد استفاده در سراسر جهان است. باسیلوس تورنجینسیس همچنین به‌طور زیستی در رودهٔ کرم‌ها، انواع متفاوت بیدها و پروانه‌ها و همچنین در سطوح برگ، محیط‌های آبی، مدفوع حیوانات، محیط‌های غنی از حشرات و کارخانه‌های آرد و تأسیسات ذخیره‌سازی غلات نیز وجود دارد. همچنین مشاهده شده‌است که این باکتری ها، انگل پروانه‌های دیگری مثل Cadra calidella است و در پژوهش‌های که با این پروانه کار می‌شد، تعداد زیادی از آن‌ها به این انگل، آلوده و بیمار شدند. در ادامه به مبحث تورنجینسیس در کنترل آفات می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

تورنجینسیس در کنترل آفات

طی هاگ‌زایی، بسیاری از سویه‌های باسیلوس تورنجینسیس پروتئین‌های کریستالی (انکلوزیون‌های پروتئینی)، به‌نام دلتا اندوتوکسین‌ها را تولید می‌کنند که دارای اثر حشره‌کشی هستند. این ویژگی، سبب به استفاده از آن‌ها به‌عنوان حشره‌کش شده‌است.در همین حال از این باکتری، در گیاهان تراریخته استفاده شده‌است. بسیاری از سویه‌های این باکتری که کریستال تولید می‌کنند، ویژگی و خاصیت حشره‌کشی ندارند. به‌عنوان یک فرایند سمی، پروتئین‌هایی موسوم به cry به گیرنده‌های خاصی روی سطح غشای سلول‌های میانی رودهٔ یا همان اپیتلیال آفات مورد نظر متصل شده و منجر به شکاف یا پاره شدن آن می‌شوند. دیگر جانداران، از جمله انسان، دیگر جانوران و حشرات غیر هدف که فاقد گیرنده‌های مناسب برای این سم در رودهٔ خود هستند، تحت تأثیر این پروتئین cry قرار نگرفته و بنابراین تحت تأثیر باسیلوس تورنجینسیس قرار نخواهند گرفت

کشف باکتری باسیلوس تورنجینسیس:

در سال ۱۹۰۲، باسیلوس تورنجینسیس برای اولین بار توسط مهندسی ژاپنی، کشف شد. و در سال ۱۹۱۱، ارنست برلینر، میکروبیولوژیست آلمانی، برای بار دوم  آن را جداسازی و کشف کرد. در سال ۱۹۷۶، رابرت زاخاریان وجود یک پلاسمید را در یک خانواده از باسیلوس تورنجینسیس گزارش کرد و دخالت پلاسمید در تشکیل اندوسپور و کریستال‌های سمی را ارایه کرد. باسیلوس تورنجینسیس گونه‌ای بسیار نزدیک به باسیلوس سرئوس که یک باکتری خاکی و باسیلوس آنتراسیس که عامل اصلی سیاه‌زخم است. این سه گونه اغلب در پلاسمیدهایشان با هم تفاوت دارند. مثل سایر اعضای این سرده، هر سه بی‌هوازی و قادر به تولید و تشکیل درون‌هاگ هستند.

تورنجینسیس در کنترل آفات :

با اسپورزایی، باسیلوس تورنجینسیس کریستال های از دو گونه اندوتوکسین دلتای حشره‌کش پروتئینی با نام‌های پروتئین‌های کریستالی یا پروتئین‌های cry که توسط ژن‌های cry نام و کدگذاری می‌شوند و همچنین در ادامه پروتئین‌های Cyt تشکیل می‌دهند.

سم های cry فعالیت‌های خاصی علیه گونه‌های خاص حشرات راستهٔ پروانه‌سانان، دوپترا مثل مگس و پشه، قاب‌بالان مانند سوسک و پرده‌بالان مثل زنبورهای بی‌عسل، زنبورها، مورچه‌ها و اره‌مگس و همچنین علیه کرم‌های لوله‌ای دارند. همچنین، باسیلوس تورنجینسیس به‌عنوان یک مخزن بسیار مهم از سموم Cry برای تولید  انواع حشره کش‌های زیتی و بیولوژیکی و محصولات غذایی اصلاح‌شدهٔ ژنتیکی مقاوم به حشرات عمل می‌کند. زمانی که حشرات، کریستال‌های سم را می‌خورند، دستگاه گوارش قلیایی آن‌ها، کریستال‌های که نامحلول اند را تغییر می‌دهد و آن‌ها را محلول می‌کند و در نتیجه با آنزیم های مانند پروتئازهای موجود در رودهٔ حشره که سم را از کریستال آزاد می‌کند، بریده می‌شوند. سپس سم cry به غشای سلول‌های رودهٔ حشرات وارد می‌شود و دستگاه گوارش آن ها را فلج می‌کند و منافذی را تشکیل می‌دهند. در ادامه، حشره از خوردن نیز دست می‌کشد و از گرسنگی می‌میرد. باکتری زندهٔ باسیلوس تورنجینسیس نیز ممکن است به‌شکل انگل، حشره را آلوده کند، که می‌تواند منجر به مرگ غیر مستقیم شود. این مرگ در حشرات در عرض چند ساعت یا چند هفته اتفاق می‌افتد. حضور باکتری‌های رودهٔ میانی برخی لاروها این امکان را فراهم میکند که برای فعالیت حشره‌کشی باسیلوس تورنجینسیس مورد نیاز باشند

کاربرد تورنجینسیس در کنترل آفات :

هاگ‌ها و پروتئین‌های بلوری حشره‌کش تولید شده توسط باسیلوس تورنجینسیس برای کنترل آفات از اوایل دههٔ ۱۹۲۰ مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اکثرا به‌صورت اسپری مایع استفاده می‌شوند.آن‌ها هم اکنون با نام‌های تجاری مثل DiPel و Thuricide استفاده می‌شوند. این آفت‌کش‌ها باعنوان دوستدار محیط زیست در نظر گرفته می‌شوند که تأثیر کمی بر انسان، حیات وحش، گرده‌افشان‌ها و سایر حشرات مفید در طبیعت دارند و در کشاورزی ارگانیک استفاده می‌شوند.

کاربرد تورنجینسیس در کنترل آفات در علم ژنتیک  :

سموم باسیلوس تورنجینسیس موجود در برگ‌های بادام زمینی از آن در برابر انواع آسیب‌های گستردهٔ قابل ایجاد توسط لاروهای آفت ساقه‌خوار ذرت، محافظت می‌کند. شرکت بلژیکی Plant Genetic Systems که اکنون بخشی از بایر است نخستین شرکتی بود که در سال ۱۹۸۵ گیاهان تراریخته مثل تنباکو را توسعه داد. محصولات به دست آمده، حاوی دلتا اندوتوکسین هستند تنباکوی تراریختهٔ دارای سم باسیلوس تورنجینسیس که هرگز تجاری نشد. گیاه تنباکو برای آزمایش تغییرات ژنتیکی نیز استفاده می‌شود، زیرا دستکاری ژنتیکی آن بسیار آسان است ونوع گیاهی خوراکی نیست. در سال ۱۹۸۵، گیاهان سیب‌زمینی تولیدکنندهٔ سم cry توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا مورد تأیید جهان قرار گرفتند و نخستین محصول آفت‌کش اصلاح‌شده توسط انسان بود که در ایالات متحده آمریکا تأیید شد، اغلب گیاهان از جمله تنباکو، قهوه، کاکائو و گردوی سیاه نیز به‌ شکل طبیعی آفت‌کش‌ها را تولید می‌کنند. که این نوع سیب‌زمینی در سال ۲۰۰۱ به‌دلیل عدم علاقه مردم از بازار حذف شد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *