سموم شیمیایی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

بیماری های ناشی از استفاده سموم شیمیایی در صورتی که بی رویه و غیر اصولی باشد بسیار است. مصرف بسیار زیاد کودهای شیمیایی بیماری هایی برای کشاورز و مصرف کننده نهایی به وجود می آورد. در ادامه به مبحث بیماری های ناشی از استفاده سموم شیمیایی می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

دلایل بیماری های ناشی از استفاده سموم شیمیایی

  1. سموم شیمیایی موادی هستند که برای کشتن آفات تولید شده اند.
  2. این سم ها در طی زنجیره غذایی گاهی تا ۱۰به توان ۵ بار غلیظ است.
  3. بسیاری از آفت کش ها به راحتی تجزیه نمی شوند.
  4. سم های مورد استفاده گاهی مسافت های طولانی را طی می کنند و جابجا می شوند.
  5. بعضی از آفت کش ها در بافت چربی بدن جمع هواهند شد.

انباشته شدن بعضی از سم ها به دلیل داشتن زمان استحکام طولانی، زیاد بودن حلالیت در چربی ، پائین بودن سرعت تجزیه در بدن موجودات زنده و محیطهای آبی، در بافت های بدن ذخیره و با ورود به زنجیره ی غذایی باعث حذف بعضی ازگونه های حساس می شوند.

تأثیر کودهای نیتروژنی بر خاک و آب های زیر زمینی

کاربرد بسیار زیاد سم های شیمیایی کودهای شیمیایی نیتروژنی به دلیل بجا ماندن آنها در طبیعت،موجب آلودگی آب و خاک می شوند و باعث بروز خسارتهای جبران ناپذیر زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی شده و از این روش باعث به خطر افتادن سلامت انسان ها می شود.

تجمع نیترات در بدن انسان باعث ایجاد بیماری های متفاوتی مانندسرطان ها می شود. حلالیت بسیار زیاد نیترات عامل اصلی آبشویی آن به زیر منطقه ریشه است و با خروج نیترات از محیط اطراف ریشه گیاه امکان تجزیه سریع آن از بین خواهد رفت و در صورت زیاد بودن سطح ایستایی غلظت این ماده در منابع آب های زیرزمینی به سرعت افزایش پیدا می کند. آب های زیر زمینی از ذخایر مهم آب در طبیعت می باشند که از طریق حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق مورد بهره برداری قرار گرفته می شوند.

محافظت محیط زیست از آلایندگی نیترات نه تنها منافع زیست محیطی و سلامت جامعه را در بر دارد، بلکه منفعت اقتصادی ناشی از کم شدن هزینه های احیاء محیط زیست ،درمان بیماری ها و رفع مشکلات اجتماعی و خانوادگی ، بالا بردن کارایی مصرف کود در مزرعه و در نتیجه صرفه جویی در مصرف کود را به دنبال دارد.

عوارض مصرف سم های شیمیایی : فلزات سنگین

یکی از موضوعات نگران کننده وجود کادمیم و بعضی فلزات سنگین دیگر مانند نیکل، سرب و جیوه در محصولات کشاورزی به دلیل استفاده بیش از حد کودهای فسفره است مصرف بیش از حد این کودهای شیمیایی باعث جمع آوری عناصر سنگین در خاک و ورود این عناصر به چرخه حیات است.

کادمیم عنصری می باشد که برای انسان و گیاه ضروری نخواهد بود و در زنجیره غذایی جمع می شود. این عنصر معمولاً توسط ریشه گیاه جذب می شود و با کندی وارد ساقه و برگ‌ ها خواهد شد و انتقال آن از برگ‌ها به میوه بسیار کم است.با مصرف بیش از حد کودها، سالانه مقدار قابل توجهی از عنصر کادمیم و غلظت‌هایی از عناصر سرب، نیکل و کروم وارد منابع آبی و خاک‌ های زراعی و باغی خواهد شد. امروزه باید آن دسته از مواد شیمیایی کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند که مقاومت کمتری در محیط دارند و اثر سمی‌ آنها سریعا از بین می رود.

راههای ورود سم ها به منابع آبی

۱ .بارندگی و ریزش های جوی

۲ .آلودگی مستقیم آب های سطحی در اثر انتقال جریان های هوایی

۳ ورود باقیمانده محلول های سم ها بعد از پایان عملیات سم پاشی

۴ .فاضلاب و پس آب های ناشی از صنایع تولید سم

۵ . آب های مورد استفاده برای شست و شوی لوازم و تجهیزات سم پاشی

۶ . از بین بردن نادرست زباله های سمی و صنعتی

۷ .کاربرد مستقیم در منابع آبی برای کنترل کردن حشرات آبزی

راه های ورود سم ها به بدن انسان

  • گوارش
  • پوست
  • تنفس
  • اثر کودهای شیمیایی و سموم در سلامت انسان
  • سیستم تولید مثل در انسان
  • بیماری های تنفسی
  • بیماری های پوستی
  • بیماری های عصبی و اختلالات رفتاری
  • سرطان

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *