بهترین کود برای برنج - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک

یکی از مهم‌ترین محصولات مصرفی برای ایرانیان برنج است. این محصول به شدت با اهمیت و مهم ، زمانی بهترین و بشترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد که نیازهای آن به طور کامل و صحیح پاسخ داده شود. استفاده از بهترین کود برای برنج یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم برای افزایش عملکرد گیاه می‌باشد. در ادامه به مبحث بهترین کود برای برنج چه کودی است؟ میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

بهترین کود برای برنج چه کودی است؟

نخستین قدم برای تشخیص بهترین کود برای برنج:

باید قبل از اعمال هر نوع روش کوددهی و استفاده از هر نوع کودی، وضعیت خاک مزرعه خود را از طریق انجام آزمایشات خاک بررسی کنید، تا اطلاعات کامل و لازم در خصوص نیازهای مزرعه خود را به دست آورید. هیج دو مزرعه‌ای به هیچ وجه شبیه هم نیستند و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن داده‌ها و نتایج آزمایش خاک، آنالیز بافت خاک و تاریخچه کاشت محصولات در مزرعه شما، در مورد نحوه و نوع کود دهی توصیه‌ای مفیدی کرد.

زمان‌های کوددهی برنج:

براساس مراحل متفات رشد گیاه برنج، کود دهی‌ها مختلف است و بسته به نیاز گیاه به عناصر غذایی، از کودهای مناسب باید استفاده گردد.

بهترین کود برای برنج پیش از کاشت آن:

بهترین کود برای برنج در این مرحله کودهایی هستند که بر پایه نتایج آنالیز خاک مشخص شده‌اند و رفع کننده کمبود عناصر در انواع خاک هستند. از دیگر کودهایی که می‌توان در این مرحله استفاده کرد کودهای پتاسیم، اوره با پوشش گوگرد، کودهای دامی پوسیده و کود فسفات هستند که بسیار در رشد گیاه برنج کمک میکند.

بهترین کود در خزانه:

کشت برنج به این شکل است که  آغاز بذر برنج در محلی کاشته می‌شود تا جوانه بزند و به  نشاء گیاه تبدیل شود. و بعد نشاء به بستر اصلی کشت منتقل می‌گردد. به این مرحله یعنی از کاشت بذر تا تولید نشاء  در کشاورزی خزانه گفته می‌شود.در این مرحله که بذرها جوانه می زنند و رشد می‌کنند باید از کودهایی استفاده کرد که رشد را تحریک کند. بهترین کود برای برنج در این مرحله کودهای هیومیک اسید و فولویک اسید می‌باشد که به شکل محلول در آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین کود برنج در مرحله انتقال نشاء:

به علت انتقال نشاء‌ها از خزانه به بستر کشت اصلی، ممکن است که نشاء‌ها دچار تنش و آسیب شوند. از این رو استفاده مجدد از کود هیومیک اسید یشنهاد می‌شود.

بهترین کود برنج در مرحله پنجه زنی:

این مرحله استفاده از کود فسفر پیشنهاد می‌شود زیرا فسفر به افزایش پنجه‌زنی، افزایش مقاومت بالا پنجه‌ها، تولید نشاسته و در نتیجه پر شدن دانه‌ها نیز کمک می‌کند. کود دیگری که در این مرحله قابل استفاده است کود روی برای گیاه می‌باشد.

بهترین کود برنج در مرحله ساقه‌دهی:

در مرحله ساقه‌دهی به منظور افزایش رشد و ممانعت از بروز هر گونه تنش و مشکل در گیاه، بهتر است کودهای کامل و کودهایی که دارای عناصر پتاسیم و سیلیس هستند برای خاک استفاده کرد. این کودها باعث افزایش وزن هزار دانه، تقویت دیواره سلولی و جلوگیری از ورس ساقه می‌شوند. همچنین پتاسیم مقاومت گیاه در برابر تنش‌ها را  نیز افزایش می‌دهد و سبب بهبود طعم و عطر برنج می‌شود.

بهترین کود برنج در مرحله تشکیل خوشه:

برنج در این مرحله به عناصر ریز مغذی مثل: آهن، روی، منگنز، مولیبدن و بور هم نیاز دارد. استفاده از کود آمینو اسید در این مرحله منجر به افزایش جذب عناصر مختلف غذایی می‌گردد همچنین از پوک شدن خوشه‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *