بهترین زمان کود دهی درختان - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک

بهترین زمان کود دهی برای درختان:

فرقی نیز ندارد که شما چه نوع درختانی در باغ یا باغچه خود کاشته‌اید، موضوعی که اهمیت بسیار بالایی را دارد درست بودن زمان کود دهی برای پرورش درختان است. شما باید زمانی به درختان خود کود بدهید که به مواد مغذی و آلی بسیاری نیاز دارند. اگر کود دهی زمانی انجام گیرد که خاک هیچ نوع کمبودی از نظر عناصر غذایی موجود در کود را ندارد، نه فقط  به درخت کمکی نکرده‌اید بلکه سبب افزایش بیش از اندازه عناصر غذایی و سبب سوختگی ریشه درختان و خشک شدن آن یا محصولات می‌شود.

در بعضی از موارد نیز کشاورزان و باغداران برای این که از سوختگی ریشه درختان نیز به خوبی جلوگیری کنند کود دهی آن‌ها را بسیار دیرتر انجام می‌دهند اما باید بگوییم که این کار هم کاملا اشتباه است، اگر بهترین زمان کود دهی درختان میوه، برای رفع نیازهای درخت انتخاب نشود، ریشه درخت مجبور میگردد از مواد غذایی ذخیره‌ای خود استفاده کند. در نتیجه کود دهی بعد از آن، تاثیری بسیاری بر روی افزایش و بهتر شدن انواع عملکرد های رشد گیاه نخواهد داشت.

هم‌چنین یکی دیگر از علت های اهمیت داشتن زمان کود دهی درختان مقاومت بسیار بالای آن‌ها به آفات و بیماری‌ها می باشد. درختانی که هیچ کمبودی از نظر مواد غذایی مختلف نداشته باشند، قدرت رقابتی بسیار بیشتری با دیگر  آفات نیز خواهند داشت. پس با خرید به موقع کودهای کشاورزی و استفاده صحیح از آن‌ها کیفیت و سلامت گیاه و محصولات خود را کاملا تضمین کنید.

چند نکته بسیار مهم که باید در رابطه با زمان  کود دهی درختان حتمابه آن توجه شود:

۱.نهال‌های جدید کشت شده را در سال اول به هیچ عنوان کود ندهید.

برخلاف تصور بعصی از افراد که فکر می‌کنند بهترین زمان کود دهی به درختان در زمان کاشت آن می باشد، برای سرعت بخشیدن به رشد نهال‌ها به سراغ انواع کوددهی آن ها نروید. چرا که این درختان کوچک و کاملا نوپا هستند و ریشه‌ای بسیار حساسی داشته و کود دهی به درختان سبب به سوختگی ریشه آن‌ها می‌شود. در نتیجه نه فقط کمکی به نهال نکرده‌اید بلکه زمینه را برای از بین رفتن آن نیز فراهم کرده‌اید به همین دلیل از کود دهی نهال‌هایی که به تازگی کشت کرده‌اید کاملا خودداری کنید.

۲.کود دهی در زمان استراحت آن درختان (در زمان و فصل استراحت):

درختان در فصل های پاییز و زمستان نیز به خواب می‌روند اما این نکته را کاملا فراموش نکنید که اگر بعضی از نیازهای درختان و ریشه آن‌ها در این زمان که درختان در خواب هستند تامین گردد، مقاومت آن‌ها نسبت به سرما و بیماری ها نیز بیشتر شده و در فصل های بهار هم سریع‌ترنیز  رشد خواهند کرد. در چنین شرایطی است که ثمره و میوه درختان به خوبی  افزایش می‌یابد. بنابراین بهترین زمان و فرصت در کود دهی درختان در این دو فصل قبل از هجوم انواع موجودات مضر است.

۳. هنگامی که زمان رشد درختان می باشد کود دهی را کامل انجام دهید:

بهترین زمان کود دهی درختان، در ابتدایی بهار و هم زمان با شروع رشد شکوفه‌های درختان در حال کاشت هستیم. در این زمان با گرم شدن هوا و کاهش دما نیز، درختان سریع شروع به شکوفه دهی نیز می‌کنند که تعداد این نوع شکوفه‌ها، کیفیت میوه ها را مشخص می‌کنند. به همین علت است که گفته می شود در بین همه زمان هایی که کشاورز باید به درختان کود بدهد، بهترین زمان کود دهی درختان در فصل بهار است. در این زمان می‌توانید به طور مثال با خرید انواع  کودهای ریزمغذی هر آنچه که در گیاه یا درخت شما نیاز دارد به آن برسانید و ترکیب کامل و مناسبی  از عناصر ریز مغذی را در اختیار ریشه درختان در حال رشد قرار دهید.

همچنین فصل بهار زمان بسیار مناسبی است برای تسهیل انواع فرایند رشد در گیاه، شما با خرید کودهای محرک رشد در این زمان می‌توانید کیفیت در رشد گیاهان یا درخت خود را کاملا تضمین کنید. توجه داشته باشید که یکی از کودهای بسیار عالی و مهم برای گیاهان و درختان کود های ۲۰ ۲۰ ۲۰ می‌باشند. شما با خرید انواع کود های ۲۰ ۲۰ ۲۰ عناصر اصلی ومهم و مورد نیاز گیاه یعنی فسفر، پتاسیم و نیتروژن را به خوبی تامین می‌کنید.

نکته‌ی هم که باید خدمت شما نیز بگوییم این است که اگر شما به هر علتی نتوانستید در فصل بهار کود دهی درختان خود را انجام نداده‌اید می‌توانید ابتدایی تیر ماه این فرصت از دست رفته را کاملا جبران کنید و کود دهی درختان خود رادر چند مرحله  انجام دهید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *