برنامه غذایی اصولی برای گیاهان - قارچ کش زیستی -کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک - رویان تیسان - ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢

برنامه غذایی اصولی برای گیاهان مثل رژیم‌های غذایی سالم برای انسان‌ها عمل می‌کند. یک برنامه غذایی اصولی چه برای گیاهان و چه برای انسان سبب بهبود سلامت  و کیفیت زندگی و افزایش عملکرد آن می‌شود. خاک، مسئول تامین مواد مورد نیاز برای گیاه است اما عمدتا خاک‌ها همه‌ی مواد غذایی را به اندازه و مقدار کافی ندارند از این رو باید از برنامه کودی به عنوان جایگزین مواد مغذی که در خاک وجود ندارند و یا مقدار آن‌ها بسیار کم است، استفاده کرد. بدون اضافه کردن کودها، عملکرد و بازدهی گیاه  به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که از کودها برای کامل شدن مواد مغذی در خاک نیز استفاده می‌شود. کودها جذب بالایی دارند، به سرعت توسط گیاه مصرف می‌شوند و اثرات آن‌ها کاملا نمایان می‌گردد. در ادامه به بررسی برنامه غذایی اصولی برای گیاهان میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

برنامه غذایی اصولی برای گیاهان براساس عناصر ضروری آن ها :

قدم نخست برای تنظیم یک برنامه کودی اصولی شناخت نیازهای گیاهان از جمله مواد و عناصر غذایی مورد استفاده از آن‌ها است. به طور کلی گیاهان برای رشد و نمو خود به ۱۶ عنصر حیاتی و ضروری نیازمند هستند که نبود و یا کمبود هر یک از آن‌ها باعث آسیب به گیاهان می‌شود و روند رشد آن‌ را کند و یا مختل می‌کند. در این میان عناصر هیدروژن، اکسیژن و کربن از هوا جذب می‌گردد. دیگر عناصر غذایی ضروری به دو گروه عناصر پر مصرف و عناصر کم مصرف نیز تقسیم می‌شوند.

برنامه غذایی اصولی برای گیاهان بر اساس آزمایش خاک:

همه ما می‌دانیم که این بستر  مناسب کشت و خاک است که مواد غذایی را برای گیاهان به خوبی تامین می‌کند و گیاه مواد مورد نیاز خود را از خاک به طور کامل دریافت می‌کند. اگر خاک از یک مواد غذایی غنی باشد اما از عنصر دیگر فقیر باشد گیاه با کمبود و بیش‌بود مواد معدنی مواجه می‌شود و طبیعتا روند رشد و نمو آن مختل می‌گردد و در نهایت گیاه به خوبی رشد نمیکند و بازده مطلوبی را نشان نمیدهد. از این رو یکی از مهم‌ترین   اصلی ترین پارامترهایی که برای تنظیم برنامه غذایی اصولی برای گیاهان باید مورد بررسی قرار دهید محتوا و ساختار خاک است. آزمایش آب و خاک بهترین گزینه برای به دست آوردن اطلاعات لازم و مهم در خصوص مواد و عناصر موجود در آن می‌باشد. برای انجام این آزمایش باید با مشورت کارشناس مربوطه از بخش‌های  متفاوت خاک مزرعه یا باغ، نمونه‌برداری کنید و به آزمایشگاه آب و خاک ببریدتا در آنجا مورد برسی قرار گیرد . نتایج این آزمایش ها  به طور کامل مشخص می‌کند که باید از چه کودهایی به خوبی استفاده کنید و برای خرید چه کودهایی اقدام کنید. برای نمونه اگر نتیجه آنالیز آب و خاک مشخص کند که خاک مقدار آهن کمی را دارد باید از کود آهن و یا کودهای حاوی این عنصر برای جبران این کمبود استفاده کنند تا خاک به تعادل برسد.

برنامه غذایی اصولی برای گیاهان نسبت به نوع گیاه:

گیاهان متفاوت اگرچه که در نیاز به عناصر های مختلف، مشابه هستند و همه آن‌ها به عناصر ذکر شده در متن بالا یعنی عناصر پرمصرف و کم مصرف نیاز دارند. اما مقدار نیاز هر گیاه به این عناصر،  بسیار مختلف است. برای نمونه های گیاهی که گل نمی‌دهد و فقط برای شاخه و برگ آن پرورش داده می‌شود با گیاهی که گل و میوه می‌دهد به مقدارهای بسیار متفاوتی از عناصر غذایی نیاز دارند. و یا برای مثال جامع‌تر تفاوت بین گیاهان باغی و زراعی است که مقدار نیازهای بسیار مختلفی به عناصر مختلف دارند.

برنامه غذایی اصولی برای گیاهان براساس مرحله رشد:

هر گیاه باید مراحل بسیار مختلفی را طی کند تا رشد و نمو آن و چرخه زندگی آن تکمیل گردد. مسلما نیاز گیاه به عناصر غذایی در مقدار و نوع آن‌ها در طی مراحل مختلف رشد متفاوت است.برای نمونه در مراحل ابتدایی رشد که گیاه باید رشد کند و برگ‌ و شاخه تولید کند برنامه کودی آن با دیگر مراحل متفاوت است و به مقدار بیشتری به عنصر نیتروژن نیاز دارند در حالتی که در مراحل شکل‌گیری و طعم گیری میوه باید عنصر کلسیم به مقدار کافی در اختیار گیاه باشد تا بتواند محصولی با طعم و شکل مطلوب و با کیفیت  تولید کند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *