بهترین کود - کود زیستی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کشاورزی ارگانیک

دانستن بهترین کود برای کشت خیار، دغدغه و سوال اصلی پرورش‌دهنگان و کشاورزان این گیاه می‌باشد. خیار محصولی پرکاربرد و پر مصرف با بازار اقتصادی قوی است اما در صورتی می‌تواند نسبت به هزینه‌های ابتدایی کاشت، مقرون به صرفه و سودآور باشد که رشد و بازدهی مزرعه یا گلخانه های خیار، بالا باشد. از این رو باید برای بالا بردن باردهی و رشد بیشتر خیار از کودهایی استفاده کرد که بهترین تاثیر را بر بهبود عملکرد کاشت بگذارند. در ادامه به بررسی بهترین کود برای خیار میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

بررسی بهترین کود برای خیار

اگر چه که بهترین و مناسب ترین کود برای خیار می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر رشد و باردهی خیار بگذار اما رشد خیار به عوامل ممختلف دیگری مثل خاک نیز بستگی دارد. خاکی که برای کاشت خیار استفاده می‌گردد باید به خوبی زهکشی شده و سبک باشد. باید اصلاح خاک کشاورزی برای خاک‌های رسی و سنگین نیز انجام شود، این اصلاح می‌تواند با کمک مواد آلی مثثل برگ‌های خشک انجام شود. دانستن نوع خاک شما به تعیین مقدار و مواد مغذی برای کشت خیار کمک می‌کند. در خاک‌های شنی مواد حیاتی شسته می‌شوند و به سرعت از نظر مواد مغذی فقیر می‌شوند و خاللی از مواد معدنی اند. خاک‌های سنگین می‌توانند مواد مغذی را بسیار در خود نگه دارند. افزودن کمپوست قبل از کاشت، خاک را کاملا بهبود می‌بخشد. مواد آلی خاک‌های شنی سبک را بسیار غنی می‌کنند و خاک‌های رسی سنگین را سبک می‌کنند. خیارها خاکی با PH تقریباً خنثی را ترجیح می‌دهند و PH مطلوب برای رشد خیار بین ۶.۸ تا ۷.۲ است ودر این شرایط خیار بهترین ررشد خود را دارد.

تشخیص بهترین کود برای خیار:

نخستین  قدم برای انتخاب بهترین کود برای خیار این است که از نیازهای آن آگاه شویم. خیار مثل همه گیاهان دیگر به عناصر پر مصرف و عناصر کم مصرف نیازهای  ضروری دارد اما این که گیاه به چه مقدار از این عناصر دسترسی دارد، مسئله‌ای است که بهترین کود برای کشت و رشد خیار را تعیین می‌کند. برای تشخیص این که چه موادی و به چه میزانی در دسترس گیاه هستند باید آزمایش و آنالیز آب وخاک انجام داد. برای این آنالیز فقط کافی است مقداری از خاک زمین و بستر کشت خیار را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید و در آنجا آزمایش کنید. این آنالیز میزان عناصر موجود در خاک را کاملا مشخص می‌کند. این اطلاعات نشان‌دهنده این است که خاک چه موادی را کم دارد و چه موادی را به اندازه کافی و برای پاسخ مناسب به خیار در خاک دارد. هر عنصری که میزان آن در خاک کم است باید توسط کود حاوی آن عنصر تامین شود تا خاک فقیر نشود. به عنوان مثال اگر مقدار پتاسیم خاک پایین است باید از کود پتاسیم دار استفاده کرد.

کود NPK بهترین کود برای خیار:

کودهای NPK کودهایی هستند که دارای سه عنصر اصلی و بسیار پرمصرف نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. کودهای NPK توسط سه عدد مشخص می‌شود که عدد اول مربوط به نسبت و مقدار  نیتروژن، عدد دوم مربوط به نسبت فسفر و عدد سوم مربوط به پتاسیم است. خیار به نیتروژن به نسبت بسیار کمتری نیاز دارد، اما به پتاسیم و فسفر بالا نیاز دارد. بنابراین بهترین کود برای خیار کودهایی هستند که مقدار نیتروژن آن‌ها بیشتر از مقدار فسفر و پتاسیم نباشد. یعنی عدد نخست از دو عدد بعدی بزرگتر نباشد. کود NPK با اعداد ۱۰-۸-۵ و کود ۳-۳-۳ کودهایی که با مشخصات فوق هستند که برای رشد خیار مناسب می‌باشند و بهترین  و مناسب ترین کود برای خیار هستند. به طور کلی باید از کودهایی با سطوح نیتروژن بسیار بالا اجتناب کنید زیرا سبب افزایش تولید شاخ و برگ می‌شوند و از تولید شکوفه یا خیار جلوگیری می‌کنند.

کود پتاسیم بهترین کود برای خیار:

خیار به پتاسیم زیادی برای رشد و نمو  نیاز دارد. در حقیقت خیار از محصولات ویژه ای است که به مقدار بیشتری پتاسیم نسبت به مقدار نیتروزن نیاز دارد. در نتیجه بهترین کود برای خیار کودی است ک بتواند پتاسیم مورد نیاز خیار را به خوبی  و به طور کامل پاسخ دهد. کود پتاسیم منجر به افزایش مقاومت گیاه در برابر شوری، خشکی، آفات و بیماری‌هاو … می‌شود. همچنین با تنظیم روزنه‌ها، رطوبت گیاه را ببه خوبی کنترل می‌کند. نقش دیگر پتاسیم در گیاه کمک به انتقال کربوهیدارت‌ها و فعال کردن تعدادی آنزیم است که اثر بر رشد دارد.

کودهای میکرو بهترین کود برای خیار:

اگرچه نیاز های گیاه به عناصر میکرو نسبت به عناصر دیگر به مقدار کمتری است اما این نیاز بسیار ضروری است و حتما باید به طور کامل پاسخ داده شود. عناصر میکرو یا کم مصرف عبارتند از: آهن، روی، منگنز، بور، مولیبدن و مس و …. این عناصر نقش‌های بسیار مهمی در گیاه ایفا می‌کنند که کمبود آن‌ها خسارات زیاد و جبران ناپذیری را به گیاه می‌زند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *