اهمیت کود بیولوژیک

اهمیت کود بیولوژیک چیست ؟ چرا از آن استفاده کنیم ؟

در این مطلب قصد داریم شما را با اهمیت کود بیولوژیک آشنا کنیم. استفاده از کود بیولوژیک یا کود زیستی بهترین راهکار برای تقویت خاک و رفع باکتری ها و قارچ های مضر است. در سال های اخیر استفاده از این کودها رواج بیشتری پیدا کرده است اما همچنان بسیاری از کشاورزان در برابر آن مقاومت می کنند. با آگاهی از اهمیت کود بیولوژیک می توانیم گامی مهم در حفظ محیط زیست برداریم.

اهمیت کود بیولوژیک

اهمیت کود بیولوژیک

اهمیت کود بیولوژیک چیست و چرا استفاده از آن توصیه می شود؟ حتما تا به حال با مضرات کود شیمیایی آشنا شده اید و می دانید که چه تاثیر جبران ناپذیری بر محیط زیست می گذارند. از مهم ترین پیامدهای منفی کودهای شیمیایی فرسایش ، از دست دادن حاصلخیزی و همچنین آلوده کردن ذخایر آب زیر زمینی است. در سال های گذشته محققان زیادی به دنبال تولید یک کود زیستی و سازگار با طبیعت بوده اند تا بتواند علاوه بر تقویت گیاه ، سبب حفظ محیط زیست و عدم آسیب رساندن به آن شود. اهمیت کود بیولوژیک را در ادامه مطلب بررسی می کنیم.

جذب مواد مغذی توسط گیاه

کود زیستی یا کود بیولوژیک دارای میکرو ارگانیسم های زنده هستند که می توانند به چند روش از جمله همزیستی ، غیر همزیستی و همیاری با ریشه گیاه ارتباط برقرار کنند. این کود از طریق همزیستی می تواند مواد آلی پیچیده را به مواد آلی ساده تبدیل کند و همین امر سبب جذب بهتر توسط ریشه گیاه شود. به عبارتی دیگر می توان گفت که کود بیولوژیک از نظر فنی زنده است.

مقاومت در برابر خشکسالی

واقعیت این است که کشور ایران جزو کشورهایی محسوب می شود که در سال های اخیر با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می کند. همین امر سبب می شود که بخش اعظمی از محصولات کشاورزی به دلیل کمبود آب از بین بروند. استفاده از کود زیستی یا کود بیولوژیک موجب می شود که گیاهان سلامت خود را حفظ کنند.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با آفات همین الان کود بیولوژیک را سفارش دهید

افزایش عملکرد محصول

بسیاری از کشاورزان تصور می کنند که فقط کود شیمیایی می تواند عملکرد و رشد گیاه را بهتر کند. در صورتی که این باور کاملا اشتباه است. محصولات و گیاهانی که با کود زیستی رشد می کنند ۲۰ % الی ۳۰ % نسبت به سایر گیاهان عملکرد و رشد بهتری دارند زیرا ۳۰ % جایگزین نیتروژن شیمیایی و فسفر می شوند.

اهمیت کود بیولوژیک

حاصلخیزی خاک

تقریبا همه ما می دانیم که کودهای شیمیایی به مرور زمان باعث فرسایش خاک می شوند که در نتیجه شاهد از بین رفتن حاصلخیزی آن هستیم. هنگامی که خاک حاصلخیزی خود را از دست می دهد، محصول و گیاه توانایی رشد در آن را ندارد. کود زیستی که دارای عملکردهایی از جمله قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک است قادر می باشد حاصلخیزی خاک حفظ شود. البته ناگفته نماند که استفاده از کودهای بیولوژیک در خاک هایی که حاصلخیزی خود را از دست داده اند نیز موثر است و می تواند به مرور زمان وضعیت آن را بهبود ببخشد.

اهمیت کود بیولوژیک

مقرون به صرفه

اگر بخواهیم به اهمیت کود بیولوژیک اشاره کنیم باید بگوییم که استفاده از آن ها به جای کودهای شیمیایی مقرون به صرفه است و در طولانی مدت اثرات شگرف آن را شاهد خواهید بود. استفاده از این کودها باعث ترویج خاک سالم می شود و این امر سبب پایداری در کشاورزی خواهد شد.

جلوگیری از بیماری ها

قطعا تا به حال گیاهان و محصولاتی را دیده اید که دچار بیماری هایی از جمله قارچ و کپک شده اند. در مطالب گذشته تحت عنوان ” قارچ کش زیستی چیست ؟ آشنایی کامل با قارچ کش زیستی ” به قارچ کش زیستی اشاره کردیم که از مهم ترین ویژگی های کود بیولوژیک محسوب می شوند. اگر می خواهید محصولات کشاورزی دچار این عارضه نشوند حتما از کود زیستی استفاده کنید. زیرا بعد از وقوع بیماری ، درمان آن ها با قارچ ها و کودهای بیولوژیک امکان پذیر نمی باشد.

محافظت از خاک در برابر آلاینده ها

کشور ایران دارای آب و هوایی آلوده است. آلودگی هوا بنا به دلایل مختلف از جمله سوخت های آلوده ، دود کارخانجات و … به وجود می آید. خاک و محصولات کشت شده در برابر این آلاینده ها مقاوم نیستند و همین امر سبب می شود که عملکرد خوبی در رشد نداشته باشند. اما این وضعیت تا زمانی ماندگار است که در حال استفاده از کود شیمیایی هستید. زیرا بهره مندی از کودهای زیستی باعث محافظت از خاک و محصولات در برابر آلاینده ها خواهد شد. به همین دلیل اهمیت کود بیولوژیک پررنگ است.

نگهداری آب در خاک

علاوه بر مواردی که در بخش قبل در خصوص اهمیت کود بیولوژیک گفتیم باید اشاره ای به یک ویژگی مهم یعنی ” قابلیت نگهداری آب در خاک ” نیز اشاره کنیم. این کودها قابلیت اضافه کردن نیتروژن ، ویتامین و انواع پروتئین را به خاک دارند و می توانند گیاه را سرحال تر و شاداب تر کنند. میکرو ارگانیسم هایی که در کود زیستی وجود دارند شامل ریزوبیوم ، آزوتوباکتر ، سیانوباکتری ها و … هستند.

بهبود رشد گیاه

اگر مطالب گذشته وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی با انواع کود بیولوژیک آشنایی دارید و می دانید که آن ها می توانند نیتروژن جو را به دام بیندازند و آن را به مواد مغذی از جمله نیترات و نیتریت تبدیل کنند. حل کردن فسفات نامحلول و جذب آن توسط ریشه گیاه از دیگر فواید و اهمیت کود بیولوژیک محسوب می شود. تمام این عوامل در کنار یکدیگر زمینه را برای بهبود رشد گیاه فراهم می کند.

سخن پایانی !

متاسفانه یکی از مشکلاتی که در خصوص استفاده از کود زیستی وجود دارد مقاومت کشاورزان در برابر استفاده از آن است. به طور کلی در حال حاضر میزان استفاده از آن افزایش یافته اما هنوز هم تعداد کثیری از کشاورزان بر این عقیده هستند که کودهای شیمیایی برای رشد گیاهان بهتر اند و می توانند رشد آن ها را تسریع کنند. در صورتی که این عقیده اشتباه آسیب های زیادی را متوجه محیط زیست می کند که نتیجه آن نابودی تدریجی و به خطر افتادن سلامتی انسان است. بسیاری از محصولات کشاورزی توسط کودهای شیمیایی پرورش پیدا می کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *