انواع کودهای شیمیایی - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک

صنعت کود، مواد خام را به سه دسته کود اصلی تبدیل می کند: نیتروژن (آمونیاک)، فسفر و پتاسیم. این کاربردهای مختلف نیازمند فرآیندهای شیمیایی با کنترل دقیق و نظارت دقیق دما، فشار، سطح و جریان هستند. پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا پایان این قرن به ۱۰.۹ میلیارد نفر برسد. این فشار کشاورزان را به افزایش بازده محصولات سوق می دهد، که رویکردی سازگارتر با محیط زیست برای تولید مواد غذایی نسبت به جنگل زدایی است. با اضافه کردن تقاضا برای سوخت های زیستی، که بیشتر آن در حال حاضر از محصولات کشاورزی تامین می شود، مشخص می شود که نیاز به کودهای شیمیایی بیش از هر زمان دیگری است. در ادامه به مبحث انواع کودهای شیمیایی میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

انواع کودهای شیمیایی

۱. کودهای نیترات

کودهای مبتنی بر نیتروژن، بزرگترین و مهمترین گروه، مراحل مختلفی را برای ساختن انجام می دهند. مواد خام نیتروژن موجود در هوا و هیدروژن گاز طبیعی / متان (CH ۴ ) است. هنگامی که تحت دما و فشار بالا مخلوط می شود، محصول حاصل آمونیاک (NH ۳ ) است. این محصول میانی برای تولید اسید نیتریک (HNO ۳ ) اکسید می شود که منجر به تولید کودهای معدنی نیترات آمونیوم (AN) و هنگامی که با CO ۲ مخلوط می شود، اوره می شود . نوع سوم کود مبتنی بر نیتروژن، نیترات آمونیوم اوره (UAN) است که از مخلوط کردن AN، اوره و آب ساخته می شود.

۲. کودهای فسفر

این گروه از کودها از سنگ فسفات، یک سنگ معدن استخراج شده به دست می آیند. هنگامی که کنسانتره فسفات با اسید سولفوریک (H ۲ SO ۴ ) درمان می شود، به سوپر فسفات منفرد (SSP) یا اسید فسفریک تبدیل می شود. این اسید با آمونیاک مخلوط می شود تا مونوآمونیم فسفات (MAP) یا دی آمونیوم فسفات (DAP) تولید شود . سوپر فسفات تریپل کود (TSP) را می توان با تغلیظ اسید فسفریک یا تغلیظ بیشتر فسفات تهیه کرد.

۳. کودهای پتاسیمی

این کود همچنین از سنگ معدن استخراج می شود: سنگ پتاس، ملغمه ای از کربنات پتاسیم و نمک های پتاسیم. فرآیند تولید کودهای پتاسیم با تغلیظ پتاس و سپس تصفیه آن برای تولید محلول کلرید پتاسیم آغاز می شود. از این محلول موریات پتاس (MOP) ، نیترات پتاسیم (KN) هنگامی که با اسید نیتریک مخلوط می شود، و سولفات پتاس (SOP) هنگامی که با اسید سولفوریک مخلوط می شود، به دست می آید.

چالش های فرآیند در صنعت کود

در طول فرآیندهای مختلف، تولید کود مستلزم کنترل دقیق و نظارت دقیق بر دماها و فشارهای بالا و همچنین سطح و جریان مواد اولیه و کاتالیزورها است. علاوه بر این، از آنجایی که کودها و کاتالیزورها سوزاننده هستند، ابزارهای اندازه گیری باید قادر به مقاومت در برابر محیط ها و شرایط سخت باشند. هر فرآیندی چالش های خاص خود را دارد. در قلب تولید کود، تقاضا برای ایمنی، قابلیت اطمینان و کارایی است.

چالش های تولید آمونیاک

کودهای مبتنی بر نیتروژن: فرآیند گاز سنتز و آمونیاک از گاز طبیعی

امروزه اکثر تولیدکنندگان آمونیاک از فرآیند Haber-Bosch استفاده می‌کنند که فشارهای بسیار بالا، دمای نسبتاً بالا و کاتالیزورها را برای ایجاد واکنش شیمیایی می‌طلبد. یکی از بزرگترین چالش ها یافتن تعادل مناسب بین فشار و دما به منظور افزایش سینتیک واکنش نیتروژن و هیدروژن به تبدیل آمونیاک هدف است.

یکی از روش های رایج برای به دست آوردن آمونیاک، به دلیل ماهیت تجدید پذیر آن، پردازش الکتروشیمیایی با استفاده از الکترولیز است. بسته به نوع الکترولیت مورد استفاده، این فرآیند همچنین شامل شرایط دما و فشار متوسط ​​به بالا برای تبدیل آمونیاک است.

چالش در تولید اسید فسفریک

اسید فسفریک با استفاده از دو فرآیند تولید می شود. فرآیند “تر” اسیدی با خلوص کمتر به دست می دهد. با این حال، این اسید ضعیف‌تر معمولاً به عنوان کود بدون نیاز به پردازش بیشتر یا انجام واکنش حرارتی برای تولید اسید با خلوص بالاتر استفاده می‌شود.

در فرآیند مرطوب، اسید سولفوریک غلیظ به سنگ فسفات در مجموعه‌ای از راکتورهایی که به خوبی هم زده شده‌اند، اضافه می‌شود و پس از آن فیلتراسیون برای جداسازی محصولات جانبی انجام می‌شود. در نهایت، تبخیر غلظت اسید فسفریک را برای تولید یک کود تجاری افزایش می دهد. یکی از بزرگترین چالش های فرآیند مرطوب، ماهیت بسیار خورنده اسید سولفوریک مورد استفاده در واکنش است.

روش دیگر تولید اسید فسفریک فرآیند حرارتی است. فسفر در هوا در حدود ۱۸۰۰ درجه کلوین تا ۳۰۰۰ درجه کلوین سوزانده می شود و به دنبال آن هیدراتاسیون مستقیم از طریق بخار انجام می شود تا اسید فسفریک با غلظت تقریباً ۸۵ درصد بدست آید. فسفات ها، نمک های اسید فسفریک، می توانند بیشتر در ترکیب با آمونیاک برای به دست آوردن ترکیبات مختلف کود پردازش شوند. یکی از بزرگترین چالش های فرآیند حرارتی، شرایط بسیار خورنده ایجاد شده در طول تولید است.

چالش های تولید کلرید پتاسیم

کودهای پتاس از سنگ معدن استخراج شده به دست می آیند. ابتدا سنگ معدن پتاسیم با آب داغ تزریق می شود تا آب نمک مورد استفاده به عنوان ماده اولیه ایجاد شود. مرحله بعدی در این فرآیند، مرحله تبخیر با استفاده از یک کمپرسور حرارتی است، و به دنبال آن یک سری تبلورهای تدریجی دما و فشار پایین تر برای بازیابی کلرید پتاسیم، محصول میانی کلیدی است. یکی از بزرگترین چالش ها در تولید KCl، حفظ پروفایل های فشار و دما دقیق برای کارایی سیستم است. جریان آب نیز یک پارامتر مهم برای کنترل است، زیرا خلوص محصول و اندازه دانه را تضمین می کند.

تولیدکنندگان کود در حال افزایش تلاش برای بهبود عملکرد به منظور تبدیل شدن به صنعتی ایمن تر، قابل اطمینان تر و دوستدار محیط زیست هستند. این هدف تنها با ابزارهای نوآورانه و با کارایی بالا برای کنترل فرآیند محقق خواهد شد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، انواع کودهای شیمیایی و قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *