انواع قارچ کش ها

معرفی انواع قارچ کش ها + کاربرد هر یک از آن ها

کشاورزان برای مقابله با بیماری هایی از جمله آفت ، قارچ و … از انواع قارچ کش ها استفاده می کنند. همواره قارچ ها ، آفتی برای محصولات کشاورزی و دغدغه ای جدی برای کشاورزان بوده اند. قارچ کش ها می توانند بیماری هایی مانند قارچ و اسپوری گیاهان را از بین ببرند یا از پیشرفت آن ها پیشگیری کنند. در این مقاله به بررسی انواع قارچ کش ها و کاربرد های آنها می پردازیم.

انواع قارچ کش ها

قارچ کش ها چگونه عمل می کنند؟ سم قارچ کش چیست؟

انواع قارچ کش ها باعث می شوند که روش های مختلفی برای محافظت از گیاهان دردسترس باشد. اکثرا قارچ کش ها به غشای سلولی قارچ آسیب می رسانند یا در تولید انرژی در سلول های قارچی اختلال ایجاد می کنند و با این روش قارچ ها را از بین می برند. اما این تنها روش عملکرد قارچ کش ها نیست و آنها از روش های دیگر نیز می توانند در برابر قارچ ها از گیاهان محافظت کنند.
در حالت کلی می توان گفت قارچ کش ها از پتانسیل عملکرد محافظت می کنند و پس از اینکه عفونت اعمال شود ، در بازیابی عملکرد از دست رفته چندان موفق نخواهند بود. در حالت کلی می توان انواع قارچ کش ها را به این شکل طبقه بندی کرد: قارچ کش های طبیعی و سم های قارچ کش.

 

سم قارچ کش

سم قارچ کش ، یا همان ضد قارچ ، به هر ماده سمی که که برای کشتن یا مهار رشد قارچ به کار می رود ، اطلاق می شود. معمولا سم قارچ کش برای کنترل قارچ های انگلی به کار می روند. این نوع از قارچ ها ، به محصولات کشاورزی ، باغی و گیاهان زینتی آسیب می رساند و باعث ضرر اقتصادی می شوند. قارچ های انگلی حتی ممکن است برای سلامت حیوانات اهلی و انسان ها نیز خطرناک باشند. از قارچ کش ها می توان برای محافظت از گیاهانی که دچار بیماری قارچی مثل زنگ زدگی ، کپک ها و بلایت شده اند ، استفاده کرد.
لکه سیاه ، سفیدک کرکی، کپک پودری ، بلایت ، زنگار (زنگ)، پژمردگی، کلاب روت ، آنتراکنوز و ویروس گیاهی. در برخی از این موارد استفاده از انواع قارچ کش ها می تواند موثر باشد و در مواردی نیز قارچ کش ها نمیتوانند موثر باشند. در بعضی موارد می توان از قارچ کش های طبیعی و در برخی دیگر باید از سم قارچ کش ها استفاده کرد.

 

ضرورت استفاده از قارچ کش ها

با توجه به این که گیاهان دچار بیماری قارچی ، از لحاظ کیفیت محصولات و عملکرد افت می کنند و این کاهش راندمان و کیفیت، میتواند باعث بروز ضرر و زیان اقتصادی شود. بنابراین محافظت، جلوگیری و پاک سازی گیاهان از بیماری هایی مثل بیماری قارچی امری مهم و حیاتی در موضوعات کشاورزی است. از دلایل استفاده از انواع قارچ کش ها می توان به این سه مورد اشاره کرد:
– برای کنترل بیماری در هنگام ایجاد و توسعه محصول
– افزایش بهره وری محصول و کاهش لکه ها
– بهبود عمر و کیفیت نگهداری گیاهان و محصولات برداشت شده

انواع قارچ کش ها

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با قارچ ها همین الان قارچ کش زیستی را سفارش دهید

طبقه بندی قارچ کش ها

از لحاظ نوع و روش کاربرد انواع قارچ کش ها را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

بر اساس حرکت در یک گیاه

قارچ کش های تماسی یا سیستماتیک .قارچ کش های تماسی در سطح گیاهان باقی می ماند اما قارچ کش های سیستماتیک جذب گیاهان می شوند.

بر اساس نحوه عملکرد

نحوه عملکرد قارچ کش ها به این دلیل مهم است که برای مقابله با نوع خاصی از قارچ ها باید قارچ¬کش مناسب را تهیه و استفاده کنیم.

بر اساس وسعت فعالیت

قارچ کش ها با طیف محدود ، تنها در برابر چند عامل بیماری زا موثر هستند. این نوع قارچ کش ها معمولا تک موضعی هستند و فعالیت سیستماتیک دارند. قارچ های طیف گسترده اغلب در برابر طیف وسیعی از عوامل بیماری زا مقاوم هستند. این دسته از قارچ کش ها معمولا تماسی هستند و فعالیت چند موضعی دارند.

نماتدکش ها

نماتدکش ها برای از بین بردن نماتدها به کار می روند . نماتد ها کرم های انگلی کوچکی هستند که در آب یا خاک زندگی می کنند که علی رغم اندازه میکروسکوپی ای که دارند ، در صورت تغذیه از ریشه گیاهان می توانند صدمات زیان باری را تحمیل کنند.
– بر اساس نقش در حفاظت: پیشگیرانه یا درمانی
– بر اساس طیف فعالیت: تک موضعی یا چند موضعی
– بر اساس نوع ماده شیمایی: قارچ کش های معدنی یا قارچ کش های آلی

انواع قارچ کش ها

قارچ کش بنومیل

بنومیل نوعی قارچ کش بنزیمیدازول محسوب می شود که چندین سال است به صورت عملی و بسیار موثر در انواع محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

قارچ کش مانکوزب

قارچ کشی تماسی است که برای از آن در برابر طیف وسیعی از بیماری های قارچی استفاده می شود. از مهم ترین تاثیرات آن، می شود به درمان بذر سیب زمینی ، ذرت ، گوجه فرنگی و غلات اشاره کرد.

قارچ کش کاپتان

کاپتان قارچ کشی غیر سیستماتیک است که اغلب به سایر فرمول های آفت کش اضافه می شود و باعث بهبود ظاهر میوه می شود. شود. از مهم ترین تاثیرات آن، می شود به درمان بذر سیب زمینی ، ذرت ، گوجه فرنگی و غلات اشاره کرد.

انواع قارچ کش ها

جمع بندی در مورد انواع قارچ کش ها و کاربرد آنها

استفاده از قارچ کش ها برای سلامت گیاهان و تضمین مقاصد اقتصادی لازم و ضروری است. در حالت کلی ، می توان گفت در استفاده از این ابزار مهم کشاورزی ، ابتدا می بایست بیماری قارچی گیاه خود را تشخیص دهیم و پس از مطالعه در مورد انواع قارچ کش ها ، قارچ کش مناسب را انتخاب کنیم. سپس باید از نحوه عملکرد و نوع استفاده از آن آگاه شویم تا با استفاده از آنها در موارد درمانی گیاه خود را از این بیماری ها پاکسازی کنیم. بعضی از قارچ کش ها جنبه پیشگیری و محافظت دارند پس می بایست قبل از این که گیاه دچار بیماری شود ، باید آگاه باشیم و با انتخاب قارچ کش مناسب از بروز چنین معضلاتی جلوگیری کنیم. باید موضوع بیماری های قارچی را جدی بگیریم و با تحقیق و استفاده از قارچ کش مناسب، از خطرات و ضرر های این بیماری بکاهیم.
استفاده از کود بیولوژیک می تواند عملکردی مانند قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود به جای کود شیمیایی از کود زیستی یا بیولوژیک استفاده کنید.

 

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

7 نظر در مورد “انواع قارچ کش ها”

  1. I’m excited to uncover this page. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every part of it and i also have you saved to fav to look at new information in your site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *