روش دفع آفات - کود زیستی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک

مبارزه مصنوعی آفات کشاورزی نوعی مبارزه است که انسان بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در آن دخالت میکند. در این صورت انسان هرچه تلاش بیشتری کند موفقیت بیشتری نیز بدست می آورد. در ادامه به مبحث انواع روش دفع آفات می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک با رویان تیسان تماس بگیرید.

روشهایی که انسان در مبارزه علیه آفات بکار می برد عبارت است از :

  1. روش زراعی
  2. روش فیزیکی
  3. مبارزه مکانیکی
  4. مبارزه قانونی
  5. مبارزه بیولوژیک
  6. مبارزه شیمیائی

الف – تناوب زراعی در مبارزه با  انواع آفات کشاورزی

هنگامی که در یک زمین کشاورزی یک محصول همیشه کشت می شود امکان گسترش آفات مختص آن محصول بالا می رود. ولی زمانی که تناوب کشت محصولات متنوعی در یک زمین زراعی وجود داشته باشد تکثیر آفت به دلیل وجود نداشتن گیاه میزبان از بین می رود.این روش در مورد آفاتی که از گیاهان کمی تغذیه می کنند اثر چشمگیری دارد.

ب – شخم زدن و تیلر زدن

زیر و رو کردن خاک های زراعتی سب تغییر بافت خاک شده و تعداد کثیری از آفات هستند از زیر خاک به روی خاک آمده و در معرض هوا قرار گرفته و از بین می روند. شب پره های زمستانه در خاک های لخت و شخم زده بیشتر می تواند فعالیت کنند و زیر رو کردن خاک شدت را بیشتر می کند. از بین بردن علف های هرز در اوایل  هرفصل موجب می شود که برگخوار چغندرقند نتواند به طور مطلوب تولید مثل کند. این امر موجب می شود که در نسلهای بعدی ضرر کمتری وارد کند.

پ – از بین بردن بقایای گیاهی

پاک کردن زمین از بقایای گیاهیان کمک مفیدی در کم کردن تعداد بعضی از آفات می کند. برای مثال در زمینهایی که گندم کاشته میشود ، کاه و کلش آنها جمع آوری نشود در سال بعدی ذرت یا حبوبات کاشته شود مگس گیاه خوار لوبیا فراوان میشود.جمع آوری میوه های بادام و پسته آلوده به آفات و سوزاندن آنها یکی از راهکارهای مفید در مبارزه با این آفات می باشند. هرس سرشاخه و قطع درختان آلوده به سوسک پوست خوار درختان میوه از شدت خسارت آن به نحوه قابل توجهی میکاهد.

ت – تغییر در تاریخ کاشت برای مبارزه با انواع آفات کشاورزی

برخی از گیاهان اگر زودتر یا دیرتر از زمان معمول کاشته شوند از ضررهای آفت در امان می مانند. مثلا اگر تعداد مگس گیاهخوار لوبیا در یک منطقه بسیار باشد حبوبات مخصوصا لوبیا نباید زود کاشته شود در غیر این صورت ضرری زیادی به کشاورز وارد میکند. این آفت در برخی از سالها نزدیک به ۱۰۰ % گیاهانی مانند لوبیا، ماش و نخود را از بین برده است که اجبار به کشت دوباره احتیاج پیدا کرده است. بعضی از انواع برنج وقتی که زودتر از موعد کاشته شوند ضرر کمتری نسبت به ارقام دیررس از طرف کرم ساقه خوار به آن وارد می شوند.

مبارزه فیزیکی با انواع آفات کشاورزی

۱ – به کار بردن گرما برای مبارزه با  انواع آفات کشاورزی

در این روش در مبارزه با آفات انباری مورد استفاده قرار می گیرند. طبق برسی انجام شده چنانچه بذرهای حبوبات آلوده به سوسک چهار نقطه ای حبوبات به مدت ۳ ساعت در دمای ۵۵ درجه سانتیگراد قرار بگیرند تخم و حشرات کامل این آفت از بین می روند. ضمنا رطوبت نسبی هر چه بیشتر باشد توانایی از بین برندگی حرارت نسبت به آفت مفیدتر است.استفاده از شعله افکن و سوزاندن آفت از کارهای دیگری است که در گذشته بکار می رفت و در حال حاضر نیز در مورد برخی از آفات مثل سرخرطومی برگ یونجه مورد استفاده قرار می گیرند و نتایح آن خوب می باشد. اغلب حشرات در حرارت های حدود ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد به حالت غیر فعال در می آیند و یا از بین می روند.

۲ – استفاده از سرما در مبارزه با  انواع آفات کشاورزی

حرارت های پایین مانند حرارت های زیاد در مبارزه با حشرات موثر نیستند ولی در حالت های ویژه از آن می توان استفاده کرد. برای مثال برسی های که در مورد مگس مدیترانه انجام شده نشان می دهد که اگر میوه های آلوده به مگس مدیترانه را در حدودا دو هفته در حرارت حدودا ۵ درجه بالای صفر نگه دارند چه در مرحله لاروی چه در مرحله تخم از بین می روند و میمیرند.به همین شکل حشراتی که مخصوص نواحی گرمسیری و معتدل گرم می باشند اگر تحت شرایط ویژه به نواحی سردسیری راه پیدا کنند در اثر زمستان های سخت از بین می روند.

۳ – استفاده از امواج رادیویی در انواع آفات

امواج رادیویی با فرکانس های ۲۴۵۰ مگاهرتز با طول موج ۱۲۱۴۵ در گندمهای آلوده به شپش گندم حرارتی حدودا ۸۰ درجه سانتیگراد ایجاد می کند که برای حشرات گفته شده کشنده است. اشعه مادون قرمز با حرارتی که در فرآورده های انباری به وجود می آورد سبب از بین رفتن تعداد کثیری از حشرات می شود. در مبارزه با آفات از روش امواج رادیویی باید به این نکته توجه کرد که این عمل را حتی الامکان در محیط های خشک باید استفاده کرد زیرا بعضی از امواج صوتی با فرکانس ۴۰۰۰ مگاهرتز حباب های هوایی با قشر نازکی از آب ایجاد میکنند که به صورت سپری بدن حشرات را در برابر امواج رادیویی حفظ می کنند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *