اشكال مختلف سازه گلخانه - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

در حال حاظر مواد شفاف زیادی که در مقابل تغییرات شدید محیطی و نفوذ اشعه ماوراء بنفش(UV) مستحکم هستند استفاده می شود. موادی که جهت پوشش گلخانه ها مصرف خواهد شد می توانند قابل انعطاف یا سخت، یک لایه یا دو لایه و صاف یا موج دار هستند. از این طریق بر اساس نیاز و شرایط امکان انتخاب پوشش های مختلف برای گلخانه داران فراهم می باشد. در ادامه به مبحث اشکال مختلف سازه گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اشکال مختلف سازه گلخانه

شیشه

شیشه به عنوان پوشش گلخانه ای حداقل برای مدت یک قرن در اروپا مورد استفاده قرار گرفته بود. در اول قطعات نسبتا کوچک و سنگینی از شیشه استفاده می شد که برای نصب آن ها سازه های گلخانه ها نیز بسیار مقاوم طراحی می شدند. اما گلخانه های تازه به وسیله شیشه های معمولا بزرگ و سبک پوشش داده خواهد شد که ضریب نفوذ نور در آن ها بین ۷۱ الی %۹۲ می باشد و طول عمر مفیدی حدود ۳۰ سال یا بیشتر خواهند داشت. به همین دلیل شیشه در مقایسه با دیگر پوشش ها مشکلاتی مانند سنگین بودن، هزینه اولیه نسبتا زیاد، غیر قابل انعطاف بودن و شکنندگی را دارد که استفاده از آنها را برای گلخانه داران محدود می باشد.

پوشش پلی اتیلن

این پوشش سبک، قابل انعطاف، قیمت پایین و کاربرد آسانتری نسبت به شیشه خواهد داشت. این نوع پوشش امکان دارد یک لایه یا دو لایه باشد که هوای بین آنها در واقع مثل عایق از تبادل حرارت و هدر رفتن انرژی جلوگیری خواهد کرد. این سازه بیشتر در محیط هایی که جریان باد و یا بارش های زیاد داشته باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قدرت نفوذ این پوششها نسبت به نور حدود ۹۰ الی ۱۰۰ % بوده و طول عمر حدود ۲ الی ۴ سال است.

پوشش پلی وینیل کلراید

پلی وانیل کلراید پوشش قابل انعطاف دیگری می باشد که مثل شیشه نور را از خود عبور خواهد داد. این نوع پوشش به مقدار زیادتری در ژاپن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به هر حال نکته ضعف این پوشش باریک بودن قطعه های آن نسبت به پوشش پلی اتیلن است.

پوشش های آکریلیکی

ویژگی های این پوشش ها عبارتند از: وزنی معمولا سبک، کاربرد راحت، مستحکم به اشعه ماوراء بنفش و شرایط آب و هوایی است. قدرت نفوذ پذیری این پوشش ها برابر با ۸۵ % برای تک لایه ها و ۹۵ % برای ۲ لایه ها است. طول عمر این پوشش ها حدود ۲۰ سال یا بیشتر است. به هر حال این ترکیبات با فرسایش بسیار زیاد، بسیار شکننده و گران قیمت می باشند.

پوشش های پلی کربنات

ویژگی های این پوشش ها عبارتند از: وزنی بسیار سبک، کاربرد راحت، مقاومت به تغییرات شرایط محیطی است. پیشرفت های جدید در صنعت تولیدات این محصولات باعث ایجاد لایه هایی با قدرت نفوذ بسیار زیاد ( ۷۵ % برای دولایه و ۹۰ % تک لایه ها) شده است و طول عمری حدود ۶ تا ۱۱ سال دارند. پوشش های گذشته این ترکیبات در برابر خراش ها و هوا بسیار حساس هستند. به هر حال یک لایه از پلی اکریل بر سطوح آنها تا UV زدگی و اشعه حدودی این مشکلات را کاهش خواهد داد.

عامل های قابل کنترل در محیط های گلخانه ای

دما

گرچه نیاز دمایی گیاهان با هم فرق دارند، اما یک گلخانه باید بتواند دمایی حدود ۲۰ تا ۳۰ را برای رشد گیاهان تامین سازد. متعادل کردن دما در محیط های گلخانه ای بسیار گران قیمت و هزینه بر است، بنابر این گاهی پوشش بعضی از گلخانه ها را در فصل های گرم جمع آوری خواهند کرد. در زمان فصل های سرد از آن ها جهت تولید قلمه که نیاز کمتری به دما دارند استفاده خواهد شد.به هر حال نصب سیستم های کنترل دما در بسیاری از گلخانه ها توجیه اقتصادی خواهند داشت.

سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی از اصلی ترین قدم ها در تولیدات محصولات خارج از فصل هستند. در بعضی از گلخانه ها بخاری ها و حتی کوره های قدیمی استفاده می شود و لوله های خروجی دود به دست آمده از محیط بیشتر گلخانه عبور داده می شود و انتقال گرما صورت خواهد گرفت در این سیستم خطر نشت گازهای مضر، مخاطرات بیشتری را برای گیاهان و محصولات به دنبال خواهد داشت.

امروزه بیشتر سیستم گرمایش بهتری که شامل یک منبع دوجداره هستند در گلخانه ها نصب می گردند. ماده سوختنی داخل محفظه درونی سوخته و عبور هوا از بین دو جداره، گرمای حاصله را وارد گلخانه خواهد کرد. البته در گلخانه های جدید انتقال گرما میتواند از طریق سیستم مرکزی (مثل شوفاژ) و به کمک لوله های آب گرم انجام گرفته و دمای گلخانه ها به طور دقیق حفظ می شود، که البته هزینه پایین نسبتا زیادی را در بر خواهد داشت. بنابراین صرفه اقتصادی هر یک از سیستم های بالا در شرایط متفاوت با هم فرق دارد.

منبع های تامین کننده انرژی در گلخانه ها می تواند مانند گاز طبیعی، گاز مایع، دیگر سوخت های نفتی، چوپ و حتی الکتریسیته هستند. البته هزینه های استفاده از این مواد نسبت به منطقه ها و شرایط دارای مزایای نسبتا متفاوتی هستنند. علاوه بر این دسترسی راحت، هزینه های لازم و به کارگیری این منبع ها نیز باید در انتخاب آنها به عنوان منابع تامین انرژی مد نظر قرار گرفته شود.

نکته مهم دیگر هدر رفتن یا پرت حرارت از محیط گلخانه ها است که به هر ۳ روش؛ تابشی، جابجایی و یا تماسی انجام می شود. البته نوع سازه ها و پوشش های گلخانه ها تاثیر زیادتری بر روی مقدار پرت حرارتی و در نتیجه افزایش مقدار انرژی مورد نیاز خواهد داشت.

سیستم سرمایشی

جهت کاهش دمای گلخانه ها در فصل های گرم سال باید از سیستم های خنک کننده استفاده نمود. البته استفاده از سیستم های خنک کننده مخصوصا در شرایط ایران بسیارگران است. با این وجود خنک کردن می تواند بسیار ساده و شامل یک سایه بان و یا حتی استفاده از آب پاشی در سطح گلخانه است. اما شاید رایج ترین و اقتصادی ترین سیستم خنک کننده در شرایط ایران سیستم فن و پد (Fan & Pad) است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *