آفت کش های بیولوژیک - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی - کود زیستی ، کود ارگانیک

آفت کش بیولوژیک یا سموم زیستی، آفت کش هایی می باشند که از منابع طبیعی مثل میکروارگانیستم ها، گیاهان، حیوانات و چند ماده  به دست می آیند. ۳ دسته اصلی و مهم  از آفت کش های بیولوژیکی، آفت کش های میکروبی، محفاظ های گیاهی و آفت کش های بیوشیمیایی هستند. در ادامه به مبحث آفت کش های بیولوژیک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

نیاز به کنترل آفات:

بیشتر مواد لازم برای غذاهای مورد علاقه شما، توسط کشاورزان تولید و تهیه می گردد. مسئولیت و کار کشاورزان نیز آسان نیست. آن‌ها با چالش های بسیار زیادی روبه‌رو هستند که مهمترین  و اصلی ترین آنها شرایط نامناسب آب و هوایی، از دست رفتن باروری خاک، شرایط نامشخص بارش و البته آفات است. آفات به تنهایی ۲۷ تا ۴۲ درصد از کل تلفات جهانی در محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می دهند.

برای مبارزه با این آفات، استفاده از سموم کشاورزی برای کشاورزان، باغداران و آفات فضای سبز شهری به یک امر کاملا عادی تبدیل شده است. آفت کش ها ترکیب های شیمیایی هستند که آفات را به کل دفع کرده یا از بین می برند. این آفت کش ها انواع متفاوتی دارند از جمله، کربامات ها، ارگانوکلرین ها، ارگانوفسفات ها و سلوفونیل اوره.

یک نمونه رایج  و مهم از آفتکش ها، ارگانوکلروین ها DDT (Dichlorodiphenyltrichloroethane) است که برای کشتن  انواع حشرات استفاده می شود. استفاده گسترده از این آفت کش در طول جنگ جهانی دوم بود که آفت کش های شیمیایی را در سراسر جهان را آغاز کرد.

مشکلات مربوط به آفت کش ها:

با این حال، مشکلات بسیاری ناشی از استفاده از چنین آفت کش های شیمیایی وجود دارد. آلودگی محیط زیست یکی از نگرانی های جدی و مهم  برای کنترل شیمیایی آفات است. افرادی که با آن در تماس هستند ممکن است در معرض مسمومیت های شدید قرار بگیرند. اخیراً دانشمندان  نیز نگران وجود باقیمانده های شیمیایی آفت کش ها درون غذاها می باشند  که می تواند سبب بیماری های مختلف شوند.

از نظر کشاورز، از دست دادن باروری خاک در بلند مدت شاید بزرگترین ایراد استفاده از آفت کش هاست. با این حال، در کوتاه زمان با عملکرد بهتر محصول این مشکل جبران می شود. بنابراین استفاده همیشگی و مداوم از این آفت کش ها، می تواند برای کشاورز یک معضل بزرگ و کاملا جدی  باشد

حل مشکل:

آفت کش های بیولوژیک ، آفت کش هایی هستند که از گیاهان، حیوانات، میکروارگانیسم ها یا مواد معدنی به دست می آیند. آنها غیر سمی هستند، با محیط زیست بسیار سازگاری بیشتری دارند و در باغداری و کشاورزی می توانند نقشی کلیدی و مهمی داشته باشند. برای مثال، روغن کانولا یا جوش شیرین به راحتی قابل دسترسی هستند و معمولاً به عنوان سموم زیستی نیزبرای باغچه های خانگی و آفت کشی گیاهان بسیار کاربرد دارند.

این روزها امنیت غذایی به علت افزایش جمعیت جهان از اهمیت کاملا بالایی برخوردار است. رفاه انسان ها و همچنین اقتصادهای جهانی به تامین مواد های غذایی پایدار و قابل اعتماد نیز بستگی دارد. با افزایش جمعیت، امنیت های غذایی نیز مهم تر شده است. کشاورزی و باغداری پایدار و به حداکثر رساندن حاصلخیزی خاک مستلزم آفت کش های غیر سمی و سازگار با انواع محیط زیست است. بنابریان، به نظر می رسد نیاز به آفت کش های بیولوژیک با گذشت زمان نیز افزایش می یابد.

انواع آفت کش بیولوژیک:

  • انواع آفت کش های میکروبی
  • انواع آفت کش های بیوشیمیایی
  • انواع محافظ های گیاهی

آفت کش های میکروبی:

آفت کش بیولوژیک میکروبی مثل نگهبانی است که برای حفاظت از انواع محصولات به کار گرفته می شود. آنها میکروارگانیسم هایی مثل ویروس ها، باکتری ها یا قارچ ها هستند که آفاتی که به محصول صدمه می زنند را کامل شکار می کنند. شایع ترین آن باکتری Bacillus thuringiensis (Bt) است. این باکتری یک پروتئین های کریستالی تولید می کند که آفاتی مثل کرم ها، پروانه ها و لاروها با خوردن آن از بین می روند.آنچه که این پروتئین ها را به عنوان یک آفت کش بیولوژیک کارآمد می کند این است که تا هنگامی که توسط آفت مصرف نشوند، فعال نمی شوند. هنگامی که توسط حشره بلعیده می گردند ، پروتئین به گیرنده های روده حشره متصل شده و با سوراخ کردن آن، سبب مرگ حشره های زیان آور می شود.

محافظ های گیاهی:

آفت کش بیولوژیک گیاهی ترکیباتی است که توسط  انواع گیاهانی تولید می شود که اصلاح ژنتیکی شده اند و این آفت کش بیولوژیک برای آفت ها سمی هستند. به عنوان نمونه، ژن پروتئین سمی تولید شده توسط BT به چنین گیاهانی اضافه می گردد، به طوری که آنها نیز همزمان پروتئین ذکر شده در قسمت قبل را تولید کرده و گیاه برای آفاتی که سعی می کنند از این گیاه را تغذیه کند، سمی می شود.

آفت کش بیوشیمیایی:

آفت کش بیوشمیایی آفت کش های کاملا گیاهی هستند که دارای مواد شیمیایی طبیعی بوده و سبب دفع آفات می شوند. نمونه هایی از این آفت کش های بیولوژیک شیمیایی حاوی پراکسید هیدروژن و روغن های گیاهی مثل  روغن اکالیپتوس، روغن لیموترش و روغن رزماری هستند.اگر یک ترکیب ساخته شده توسط انسان از نظر ساختاری مشابه یک ترکیب طبیعی باشد، جز آفت کش بیولوژیک شیمیایی قرار می گیرد. برای نمونه ، سموم شیمیایی متوپرن، از نظر ساختاری شبیه هورمون حشرات جوان JH می باشد . متوپرن که به عنوان یک آفت کش در مقادیر غیرطبیعی عرضه می گردد، این هورمون را تقلید کرده و چرخه های بیولوژیکی حشره را کاملا مختل می کند و در نتیجه در گسترش آن نیز  تداخل ایجاد خواهد شد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *