کود مناسب درخت بادام

کود مناسب درخت بادام چیست + توضیح کامل

برای تعیین میزان کود مناسب درخت بادام به تجزیه خاک و برگ توجه می­شود. بعضی خاک­ها عناصر کمیابی دارند پس به صورت طبیعی کود کمتری نیاز دارند اما برخی دیگر از خاک­ها فقیر هستند و باید به آنها کودهای شیمیایی و آلی اضافه نمود. کوددادن به درخت بادام به عواملی از جمله سن و فصل و حجم درخت بستگی دارد. در حالت کلی عمل کوددهی به درخت بادام به منظور بهتر شدن رشد و پرشاخ و برگ شدن و بهتر شدن کیفیت بادام و طول عمر اقتصادی درخت صورت می­گیرد. کود بیولوژیک یکی از مناسب ترین کود ها می باشد. برای ارائه بهترین محصولات استفاده از آفت کش بیولوژیک، قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی یک گزینه مطلوب می باشد.

کود مناسب درخت بادام

کود مناسب درخت بادام و میزان و طرز استفاده از هرکدام

در حالت کلی پتاسیم برای بهترشدن کیفیت بادام و نیز افزایش عملکرد درخت بادام اهمیت دارد. چنانچه سطح این عنصر از مقدار استاندارد خاک پایین­تر بیاید موجب محو و کوچک شدن برگ­ها می­شود و رشد شاخه­ها کم می­شود. اگر خاک اصلا پتاسیم نداشته باشد سر و قسمت کناری برگ­ها به سمت بالا خم می­شود و اندازه میوه نیز کاهش پیدا می­کند.

کودهای پتاسیم¬دار

از بهترین کود مناسب درخت بادام دارای پتاسیم بالا می­توان به کمبی فست ۴۰-۵-۵، کمبی فست ۳۶-۱۲-۱۲، هورتی گرو ۴۰-۵-۵، هورتی گرو ۳۰-۵-۱۵ و کمبی فست ۳۰-۵-۱۵ اشاره کرد.

مناسب¬ترین کود فسفر برای درخت بادام

فسفر در خاک بسیار آرام حرکت می­کند از این رو مقدار مورد نیاز درخت بادام تامین نمی­شود. پس همه باغ­ها نیازمند کودهای فسفر هستند. کمبود فسفر می­تواند باعث کم شدن اندازه برگ­ها و طول شاخه­ها شود. مناسب­ترین کودهای فسفردار شامل کمبی فست ۱۰-۵۲-۱۰ و هورتی گرو ۵-۵۰-۲۰ هستند.

استفاده از کودهای بور و روی برای درخت بادام چه اهمیتی دارد؟

مهم­ترین عناصر برای تشکیل میوه بادام روی و بور هستند. روی برای بهتر شدن کیفیت میوه و مشخص کردن اندازه میوه بسیار مهم است. بور برای تنظیم سوخت و ساز گیاه لازم است. بور همچنین در رشد لوله گرده و جوانه زنی گیاه نقش مهمی دارد. اگر گیاه این عنصر یعنی روی را کم داشته باشد و کوددهی مناسب صورت نگیرد گل­ها می­ریزند و میوه­ها کوچک می­شوند. از عوارض دیگر کمبود روی می­توان به کم شدن تولید صمغ در میوه­های جوان اشاره کرد. بهترین موقع برای استفاده از این کود آخر فصل و بعد از برداشت که اغلب پیش از پاییز است و شروع فصل رشد یعنی پیش از جوانه زنی است. از بهترین کودهای دارای روی و باریم می­توان کورت روی را نام برد.

کود مناسب درخت بادام

آیا برای درخت بادام کودهای نیتروژن¬دار لازم هستند؟

کشاورزان در مورد استفاده از کود نیتروژن­دار بسیار سوال می­کنند. برای رشد بهتر درخت بادام کود نیتروژنی مفید است. اگر مقدار آن در خاک کم باشد رنگ برگ درختان کم می­شود و کوچک می­شوند. کم­کم شاخه­های کوچک شده دچار خشکیدگی می­شوند و عملکرد گیاه کم می­شود. پس کود نیتروژنی برای خاک بسیار ضروری است و باعث رشد بهتر میوه­ها و گیاه می­شود. همچنین برای رشد مطلوب تر محصول می توان از قارچ کش زیستی نیز به کار گرفت.

استفاده از سولفات آهن برای رشد درخت بادام

با این که درخت بادام اغلب با فقر آهن مقابله می­کند ولی برای از بین بردن کمبود آهن می­توان از سولفات آهن به اندازه یک کیلوگرم برای هر کدام از درخت­های بارور استفاده نمود.

میزان استفاده از سولفات روی برای درخت بادام

 برای هر درخت حدود ۲۰۰ گرم سولفات روی خشک یا ۴۰۰ گرم سولفات روی آبدار در ناحیه ای که سایه است و ناحیه ریشه­ها در آخر ماه اسفند به همراه بقیه کودها زیر خاک ریخته می­شود یا با غلظت ۵ در هزار ۳ تا ۴ هفته بعد از ریختن گلبرگ­ها با فاصله یک ماه روی برگ درخت ریخته می­شود. همچنین پس از برداشت محصول در فصل پاییز و پیش از ریختن برگ­ها و یک مرتبه نیز هنگام تورم جوانه­ها برای درخت سولفات روی استفاده می­شود. استفاده از قارچ کش بیولوژیک یک راه ایمن برای در امان ماندن محصول از قارچ ها می باشد.

میزان استفاده از سولفات منگنز در درخت بادام

به میزان ۲۰۰ گرم سولفات منگنز برای هر درخت استفاده می­شود که در مکان سایه­دار و نواحی ریشه­ها در انتهای اسفند ماه با بقیه کودها مخلوط شده و زیر خاک دفن می­شود یا به روش محلول پاشی با غلظتی حدود ۵ در هزار ۳ تا ۴ هفته بعد از ریختن گلبرگ­ها روی درخت پاشیده می­شود.

میزان استفاده از سولفات مس در درخت بادام

برای هر درخت حدود ۱۵۰ گرم سولفات مس استفاده می­شود و در مکان دارای سایه و نزدیک ریشه با بقیه کودها مخلوط می­شود و زیر خاک دفن می­شود یا با غلظت ۵ در هزار ۳ تا ۴ هفته بعد از ریختن گلبرگ­ها روی درخت پاشیده می­شود. هنگام متورم شدن جوانه­ها نیز یک­بار درخت با سولفات مس محلول پاشی می­شود.

میزان استفاده از اسید بوریک در درخت بادام ( کود مناسب درخت بادام )

برای هر درخت حدود ۱۰۰ گرم اسید بوریک استفاده می­شود و در مکان دارای سایه و کنار ریشه­ها در انتهای اسفند ماه به همراه بقیه کود زیستی زیر خاک دفن می­شود. بهتر است برای محلول پاشی غلظت ۵ در هزار اسید بوریک دو مرتبه ۳ تا ۴ هفته بعد از ریختن گلبرگ­ها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز و در هنگام تورم جوانه­ها در بهار استفاده شود.

میزان استفاده از سولفات منیزیم در درخت بادام

در روش محلول پاشی مقدار ۲/۳ کیلو گرم سولفات منیزیم داخل ۳۸۰ لیتر آب حل شده و به این وسیله درخت محلول پاشی می­شود. روش مصرف خاکی حدود ۵۰ گرم برای درختان جوان و .۱۰ گرم برای درختان بارده سولفات منیزیم استفاده می­شود.

میزان استفاده از کلرور کلسیم در درخت بادام

 هر چند درخت بادام به علت کاشته شدن در زمین­های آهکی و جذب کلسیم بسیار، دارای کمبود کلسیم نمی­شود اما به علت تحرک زیاد محلول پاشی درخت در چند مرتبه با کلرور کلسیم مفید است.

شیوه صحیح کوددهی درخت بادام

 روش­های مختلفی برای تامین کود مناسب درخت بادام وجود دارد از جمله پاشیدن و مخلوط نمودن با خاک در قسمت زیر سایه­انداز بالای درخت، حل کردن کود بیولوژیک در آب­های آبیاری، ترزیق کردن عناصر غذایی به شاخه و تنه درخت، محلول پاشی روی درخت و گذاشتن موضعی کود زیستی داخل خاک (چالکود).

طبق مطالعات انجام شده بیشتر باغ­های بادام خاک آهکی دارند و بیکربنات بسیاری در آب­هایی که با آن آبیاری می­شوند وجود دارد و همچنین کم بودن تحرک کودها به خصوص کودهای فسفاته، روش­های محلول پاشی، استفاده محلی از کودها و تغذیه برگی درخت­ها خیلی موثر است. در برخی موارد انواع آفات مانع از رشد مناسب محصول می گردد، در این زمان استفاده از آفت کش بیولوژیک یک راه ایده آل برای جلوگیری از این اتفاق می باشد.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *