کود شیمیایی سیاه - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کشاورزی - کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک - ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۰۸

کود شیمیایی سیاه در حقیقت کودی است که قسمت اصلی و مهم تشکیل دهنده‌ی آن فسفر است و به نوعی غنی از فسفر است. فسفر یکی از ۳ عنصر اصلی  و مهم مورد نیاز گیاهان است که می‌توانیم در صورت نیاز زمین آن را به شکل اختصاصی و در غالب کود سیاه به زمین بدهیم. همچنین می‌توانیم برای تامین فسفر گیاهان از ترکیبات کود کامل نیز که شامل هر سه عنصر اصلی و مهم هستند استفاده کنیم.کود شیمیایی سیاه در واقعیت همان کود فسفاته است که غنی از عنصر فسفر است. این کودها نقشی مهم در ریشه‌زایی گیاه و بهبود متابولیسم  و انرژی در گیاه دارد. کود شیمیایی سیاه که عنصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن فسفر می‌باشد می‌تواند از گیاه در برابر انواع آفات و بیماری‌ها نیز محافظت کند و منجر به افزایش میزان بازدهی قابل توجه مزرعه بشود. بسیاری از کود ها دارای مقداری فسفر میباشند، به عنوان مثال کود سه بیست که بسیار در کشاورزی استفاده میشود. در ادامه به بررسی برداشت بیشتر با استفاده از بهترین کود برای مرکباتکود شیمیایی سیاه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

 انواع کودهای شیمیایی سیاه

کود شیمیایی سیاه نام کود کشاورزی به خصوص و اختصاصی نیست و هر کودی که عنصر اصلی و پایه آن تشکیل‌دهنده‌ی آن عنصر فسفر باشد با عنوان کود سیاه نام خواهد داشت. برخی از این کودهای فسفر حاوی موارد زیر می‌باشد:

  • سوپر فسفات
  • کود فسفر
  • سوپر فسفات تریپل
  • فسفات آمونیوم
  • نیترو فسفات

نحوه جذب فسفر از خاک:

میزان فسفر در خاک مناطق متفاوت، مختلف است در برخی مناطق میزان فسفر P2O5 در لایه‌های سطحی خاک بسیار زیاد است و در برخی مناطق نیز این مقدار بسیار پایین می باشد. برخی عوامل مثل میزان کشت و کشاورزی، نوع بافت تشکیل‌دهنده‌ی خاک و شرایط های آب و هوایی در میزان فسفر خاک موثر هستند. منبع اصلی و مهم فسفر خاک آپاتیت است که به نوعی ماده ابتدای سازنده کودهای شیمیایی سیاه نیز می‌باشد. برای این‌ که فسفر قابل جذب باشد باید در حالت محلول باشد و به علت واکنش‌پذیری بالای فسفر با دیگر عناصر، نوع محلول آن در خاک نیز کاهش می‌یابد. در واقع فسفر محلول که یک ماده واکنش‌پذیر است برای تثبیت شدن باید با دیگر مواد نیز واکنش بدهد.

نقش فسفر در گیاه:

همان‌طور که گفتیم عنصر فسفر یکی از ۳ عنصر اصلی  و مهم مورد نیاز گیاهان است و نقشی بسیار حیاتی را در رشد و نمو گیاهان را بر عهده دارد. فسفر نقشی اساسی در متابولسیم و انرژی یک گیاه دارد و در حالتی که کمبود فسفر را در یک گیاه را شاهد باشیم بازدهی محصول به مقدار زیاد کاهش خواهد یافت. شما با خرید کود NPK دیگر نیازی به نگران شدن در مورد کمبود این ۳ عنصر مهم در خاک کشت نخواهید داشت.

بعضی از نقش‌های فسفر در گیاهان به شرح زیر می‌باشد:

  • نقش اساسی  و مهم در فتوسنتز گیاه
  • نقش آفرینی در تولید انرژی متابولیک گیاه (ATP)
  • افزایش استحکام و مقاومت گیاهان
  • تحریک ریشه‌زایی در گیاه
  • بهبود تشکیل گل و دانه ها
  • افزایش کیفیت نهایی محصولات در گیاهان

علائم و نشانه‌های کمبود فسفر در گیاهان:

اگر حد بحرانی فسفر در خاک‌های کشور را ۱۵ میلی‌گرم فسفات به ازای هر کیلوگرم خاک را در نظر بگیریم میزان فسفر ۸/۷۱ درصد از خاک‌های کشور کمتر از حد بحرانی می‌باشند. تنها نشانه‌ی قطعی کمبود فسفر در خاک انجام آزمایش خاک است و دیگر  نشانه‌ها تنها نشان‌دهنده احتمال کمبود مقدار فسفر است.

با این حال برخی از نشانه‌های کمبود فسفر در گیاهان به شرح زیر نیز می‌باشد:

  • روند رشد گیاهان نسبت به دیگر محصولات آن منطقه به نسبت کندتر است
  • رسیدن دانه و میوه‌دهی در زمان طولانی‌تری نسبت به زمان معمول خود اتفاق می‌افتد
  • تعداد دانه‌های پوک و بی‌بار نیز افزایش می‌یابد
  • رنگ برگ‌ها و فرم‌ آن‌ها نسبت به حالت عادی نیز تغییر می‌کند. (رنگ بنفش یا قرمز در برگ‌های ذرت)

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *