کود سه بیست برای برنج

نحوه استفاده از کود سه بیست برای برنج

کود سه بیست برای برنج یکی از پرمصرف ترین کودها به شمار می رود. زیرا می تواند نیتروژن، فسفر و پتاسیم مورد نیاز برنج را تامین کند. برنج قوت غالب مردم ایران محسوب می شود و جایگاه ویژه ای در سفره غذای آن ها دارد. کشور ایران به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان برنج در جهان شناخته می شود و کیفیت برنج شمال ایران انکارناپذیر است. در این مطلب قصد داریم به ویژگی ها و نحوه مصرف کود سه بیست برای برنج بپردازیم.

کود سه بیست برای برنج

کود سه بیست برای برنج

آیا کود سه بیست برای برنج، انتخاب مناسبی است؟ در پاسخ باید بگوییم که کود سه بیست یا کود کامل به عنوان یکی از بهترین کودها نه تنها برای رشد برنج بلکه برای رشد گیاهان و درختان به شمار می رود. اما تنها ایرادی که می توان به این کود گرفت شیمیایی بودن آن است. به دلیل مضراتی که در کودهای شیمیایی وجود دارد توصیه می کنیم از کود زیستی یا کود بیولوژیک استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از آفت باید از آفت کش بیولوژیک، قارچ کش زیستی و قارچ کش بیولوژیک استفاده شود. اما همچنان بسیاری از کشاورزان از کودهای شیمیایی مانند کود سه بیست برای برنج بهره می برند.
کود سه بیست را می توان یک کود چند منظوره نیز دانست زیرا برای تمام مراحل رشد مناسب است. شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که معنای سه بیست چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که منظور ۲۰% نیتروژن، ۲۰% فسفر و ۲۰% پتاسیم است تا یک فرمول متعادل را به وجود آورد. کود سه بیست که برای رشد برنج مورد استفاده قرار می گیرد قادر است باید سایر کودها از جمله کود زیستی نیز ترکیب و ادغام شود.
کودی که برای رشد برنج مصرف می شود فاقد کلر است که می تواند از مسمومیت، سوختگی و بروز سایر مشکلات در گیاه جلوگیری کند. توصیه می کنیم قبل از انتخاب کود، نیاز برنج یا نوع زمین را بسنجید و بر اساس آن کود مورد نیاز را تهیه کنید.

خرید کود زیستی و کود بیولوژیک با قیمت مناسب

بهترین زمان برای استفاده از کود سه بیست

زمان کوددهی برنج با کود سه بیست به عوامل مختلفی از جمله منطقه کشت، شرایط اقلیمی، جنس خاک و … بستگی دارد. اما اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم باید بگوییم که بهترین زمان، در اولین شخم زمین است. در این موقعیت باید از کود فسفاته و در مرحله بعد که قبل از نشا می باشد از کلر پتاسیم استفاده شود. نوبت بعدی کوددهی برنج در هنگام خوشه دهی می باشد تا برنج را در برابر بیماری ها ، قارچ ها و آفات مصون کند.

کود سه بیست برای برنج

چگونه کود سه بیست را مصرف کنیم؟

کود سه بیست قابلیت انحلال در آب را دارد و معمولا اغلب کشاورزان از این روش برای کوددهی برنج استفاده می کنند. اگر قصد دارید برنج را بدون خاک یا به روش هیدروپونیک بکارید توصیه می کنیم مقدار مناسبی از این کود را در تانک های بزرگ آب بریزید و به خوبی حل کنید و سپس از طریق آبیاری قطره ای اقدام به رساندن کود به ریشه برنج کنید.
مدت کوتاه بعد از استفاده از کود سه بیست تاثیرات آن را مشاهده خواهید کرد. برخی از افراد به محض مشاهده تاثیرات مثبت این کود بر روی محصول کشاورزی، گیاهان و … وسوسه می شوند تا مقدار بیشتری از این کود مصرف کنند. در صورتی که کوددهی بیش از حد می تواند عوارض زیادی مانند سوختگی برای گیاه به همراه داشته باشد. اگر مطالب قبلی وب سایت را مشاهده کرده باشید قطعا با مطلبی تحت عنوان ” عوارض کوددهی زیاد ” برخورد کرده اید. در این مطلب به بیان مشکلاتی پرداختیم که در صورت کوددهی زیاد با آن مواجه خواهید شد.

مزایای کود سه بیست برای برنج

کود سه بیست به راحتی توسط ریشه برنج جذب می شود و مواد مغذی را به آن می رساند. این کود برای آبیاری های قطره ای نیز گزینه مناسبی است و می توانید در همه شرایط از آن به صورت محلول استفاده کنید. رشد و سرسبزی گیاه، افزایش فتوسنتز و بهبود وضعیت خاک از دیگر مزایای کود کامل به شمار می رود. استفاده از این کود در طولانی مدت سبب شوری خاک نمی شود و هیچ کمبودی در گیاه به وجود نخواهد آورد. بهتر است قبل از استفاده از کود کامل ابتدا نیاز برنج را بررسی کنید. اگر نیازی به کود ندارد به هیچ عنوان آن را به خاک اضافه نکنید. زیرا نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت.

۳.۸/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *