کود سبز چیست

کود سبز چیست ؟ آشنایی کامل با کود سبز

کود سبز چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ اگر بخواهیم به پاسخ دقیق این سوال بپردازیم باید بگوییم که کود سبز گیاهی است که آن را قبل از گیاه اصلی کاشت می کنند. پس از اینکه مقداری رشد کرد آن را به زمین بر می گردانند و آن را در خاک شخم می زنند. در ادامه مطلب بیشتر شما را با پاسخ این سوال که کود سبز چیست آشنا می کنیم.

کود سبز چیست

کود سبز چیست ؟

کود سبز چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟ کود سبز همان گیاهی است که قبل از گیاه اصلی کشت می شود و پس از رشد سبزینه آن را به درون خاک می فرستند و در آن شخم می زنند. سپس اقدام به کشت گیاه اصلی می کنند. ویژگی های کود سبز چیست ؟ ویژگی های کود سبز همانند کود حیوانی است و می تواند به رشد بهتر گیاه کمک کند.
واقعیت این است که کود سبز هیچ گونه مواد مغذی به خاک اضافه نمی کند. بلکه تمام مواد مغذی که در حین رشد خود از خاک گرفته به آن برمی گرداند و به گیاه اصلی کمک می کند که رشد بهتری داشته باشد. کود سبز می تواند شامل هر گیاهی باشد. جالب است بدانید که اگر از گیاهان تیره بقولات برای کاشت به صورت کود سبز استفاده شود این قابلیت را دارند که کل ازت تثبیت شده را در خود ذخیره و بعد از شخم زدن در خاک به آن برگرداند.

بهترین گیاه برای کاشت به عنوان کود سبز

همان طور که اشاره کردیم می توان از هر گیاهی به عنوان کود سبز استفاده کرد اما گیاهی که انتخاب می کنید نباید اثرات فیتوتوکسینی بر گیاه اصلی داشته باشد. از دیگر ویژگی های کود سبز این است که باید دوره رشد کوتاهی داشته باشد و بتواند تراکم بوته بالا را متحمل شود. رشد سبزینه ای آن زیاد باشد تا بتواند علاوه بر اضافه کردن ماده آلی به خاک برای رشد گیاه اصلی ، توانایی پوشش کامل خاک را نیز داشته باشد. مهم ترین دلیل ایجاد پوشش کامل خاک این است که از فرسایش خاک پیشگیری کرده و از رشد علف های هرز جلوگیری می کند. علف های هرز از مهم ترین دلایل نابودی گیاه محسوب می شود. زیرا مواد مغذی خاک را به خود جذب می کنند و اجازه نمی دهند تا گیاه اصلی از این مواد تغذیه کند.

کود سبز چیست

مزایای استفاده از کود سبز چیست ؟

تامین مواد آلی

کود سبز به خوبی قادر است مواد آلی خاک را تامین کند. در دو صورت استفاده از کود سبز توصیه می شود. اولا در زمانی که کود حیوانی در دسترس نیست و نمی توانیم به منظور تامین مواد آلی خاک از آن استفاده کنیم و دوما زمانی که بقایای یک گیاه در خاک باقی مانده اما به حدی نیست که بتواند هوموس خاک را در حد خوب نگه دارد. به همین دلیل با برگرداندن کود سبز می توانیم از قسمت هوایی و ریشه ای گیاه استفاده کنیم. استفاده از کود سبز در هر نوع زمین ، پیامدهای خاص خود را به همراه دارد. به طور مثال کود سبز در زمین های شنی یا سبک باعث ایجاد چسبندگی می شود. اما در زمین های رسی یا سنگین سبب سبک کردن خاک خواهد شد.

افزایش میزان ازت

در ابتدای مطلب اشاره شد که بهترین گیاه برای کود سبز ، گیاهان تیره بقولات است. این گیاهان به خوبی قادر به جذب ازت هستند و هنگامی که به خاک برگردانده می شوند ازت آلی به آن اضافه می کنند. میزان ازت بر اساس شرایط می تواند کم یا زیاد باشد. اما اگر از سایر گیاهان و گیاهان غیر تیره بقولات برای کود سبز استفاده کنید میزان ازت خاک افزایش پیدا نمی کند بلکه فقط ازت معدنی تبدیل به ازت آلی می شود که تاثیر زیادی در رشد و بهبود گیاه به وجود نخواهد آورد.

محافظت از خاک

برخی از فصول سال به دلیل شرایط آب و هوایی شاهد فرسایش خاک هستیم. این موضوع به دلیل بارش های سنگین و طوفان های شدید در زمستان رخ می دهد. معمولا در این فصول از گیاهان پوششی به منظور محافظت از خاک استفاده می شود. زیرا از نشست زمین و فرسایش خاک جلوگیری می کنند. استفاده از گیاهان کود سبز در مناطق بادخیر از کندن خاک پیشگیری می کند و جلوی سرعت زیاد آن را می گیرد.

تامین مواد بیوشیمیایی خاک

میکرو ارگانیسم های خاک قادر به تغذیه از کود سبز هستند و می توانند گاز کربنیک و همچنین ترکیبات نیتراته تولید کنند. علاوه بر این شاهد تولید گاز آمونیاک و بسیاری از ترکیبات دیگر توسط میکرو ارگانیسم ها هستیم. این موضوع سبب می شود تا کود سبز تاثیری عالی در رشد گیاه اصلی داشته باشد. کود سبز به عنوان کود زیستی یا کود بیولوژیک نیز شناخته می شود.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم و شما میتوانید از فواید آفت کش بیولوژیک نیز بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *