کود زیستی بیولوژیک - آفت کش بیولوژیک - قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک

کود زیستی یا بیولوژیک

کود بیولوژیک تراکم زیادی از یک یاانواع مختلفی از ارگانیسم مفید خاکزی و یا مواد متابولیک است که با یک ماده نگهدارنده ترکیب شده است و به علت منظور تأمین مواد غذایی موردنیاز گیاه، تولید و تهیه می‌شود. در حقیقت کودهای بیولوژیک به مواد حاصلخیز کننده‌ای گفته می‌شود که حاوی مقادیر کافی از یک یا چندگونه از میکروارگانیسم‌های مفید خاکزی هستند که ابتدا کشت و تکثیر داده شده و سپس به همراه مواد نگهدارنده خاص به‌صورت مایع یا خشک تهیه،بسته‌بندی و عرضه می‌شوند. میکروارگانیسم‌های موجود در این کودها دوره مواد مغذی طبیعی خاک را بازیابی و ارزیابی می‌کنند و مواد آلی خاک را تشکیل می دهند . از طریق استفاده از کودهای زیستی، می‌توان گیاهان را سالم پرورش داد و ضمن آن ثبات و سلامت خاک را نیز افزایش داد. در ادامه به مبحث کود زیستی می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک با رویان تیسان تماس بگیرید.

مزایای کودهای زیستی در کشاورزی

  1. صرفه‌جویی اقتصادی در هزینه.
  2. حفظ و توسعه باروری خاک به‌ همراه افزایش حاصلخیزی خاک.
  3. مانع از ایجاد آلودگی خاک و منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی ناشی از ترکیبات پسماند کودهای شیمیایی.
  4. مانع  از توسعه بیماری‌های ناشی از مصرف آب و محصولات آلوده.
  5. بالا بردن توان تولید محصولات در بلندمدت و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی.
  6. داشتن هزینه کم‌تر از کودهای شیمیایی.

کودهای زیستی چگونه رشد گیاه را تقویت می‌کنند؟

کودهای بیولوژیک از میکروارگانیسم‌های خاصی تولید و تهیه می‌شوند که نیتروژن جو را به دام خود انداخته و آن را به نیترات و نیتریت تبدیل می‌کنند و در دسترس گیاه قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین فسفات نامحلول را به اشکال مورد مصرف گیاه تبدیل می‌کنند.

کودهای زیستی را باتوجه‌به نوع میکروارگانیسم‌های استفاده شده در آن به چند بخش گروه بندی می‌کنند:

  1. میکروارگانیسم‌های سودمند زیستی.
  2. باکتریایی ( ازتوباکتر، آزوسپریلیوم و …).
  3. قارچی.
  4. انواع جلبک ها (جلبک‌های سبز – آبی و آزولا).

کودهای بیولوژیک را باتوجه‌به کارایی که میکروارگانیسم‌ها انجام می‌دهند نیز در چند بخش گروه بندی می‌کنند:

  1. ثبت کننده ازت هوا.
  2. قارچ‌های مایکوریزی همزیستی با ریشه گیاهان.
  3. میکروارگانیسم‌های حل‌کننده فسفات در خود.
  4. اکسیدکننده گوگرد.
  5. انواع کرم‌های خاکی.

علت استفاده از کودهای آفت کش بیولوژیک برای کشت:

امروزه استفاده از کودهای بیولوژیک با منشاء باکتری، قارچ، جلبک یا دیگر موجودات خاکزی مورد توجه همه کشاورزان  قرار گرفته است که مکانیسم عمل آن ها قابلیت جذب عناصر غذایی گیاه را در خاک افزایش می‌دهد. کودهای بیولوژیک نه‌تنها از مزایای اقتصادی و زیست ‌محیطی فراوانی برخوردارند، بلکه علاوه بر ایجاد و حفظ ثبات منابع موجود در خاک، توان تولید در زمان طولانی را افزایش داده و آلودگی‌های زیست‌محیطی را کم تر میکند.

بنابراین به نظر می‌رسد برای دستیابی به توسعه پایدار در کشاورزی و تحقق اهداف و خواسته های پیش‌بینی شده در این راستا، استفاده از راهکاری مناسب برای تأمین نیازهای غذایی گیاه به کمک موجودات زنده ساکن در خاک ضروری خواهد بود که استفاده از کودهای بیولوژیک می‌تواند راهکار مؤثری برای این کار باشد.

مقایسه کود شیمیایی و کود زیستی بیولوژیک

گیاه برای اینکه بتواند مراحل زندگی خود را مانند مراحل رویشی و زایشی خود را با موفقیت طی کند و بتوانیم از آن عملکرد بالایی را برداشت کنیم، نیاز به مصرف حدود ۱۶ عنصر شیمیایی موجود در طبیعت دارند. که همه این عناصر در همه منابع به عنوان عناصر ماکرو و میکرو مطرح هستند. بنابراین هر کودی که بتواند مستقیم یا غیرمستقیم این عناصر را در اختیار گیاه قرار داده و یا آنها را بصورت قابل دسترس در آورد و آسیب‌های زیست محیطی آن حداقل باشد، می‌تواند به عنوان کود مناسب برای گیاهان و کشت در نظر گرفته شود. کودهای شیمیایی بصورت مستقیم و کودهای زیستی به صورت غیر مستقیم در تامین عناصر مورد نیاز گیاهان کاشت می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. توجه داشته باشید که کودهای زیستی در چند گروه قرار می‌گیرند که موثرترین آنها از لحاظ تامین غذا برای گیاه، کودهای حاوی باکتری‌های زنده هستند که به کودهای میکروبی یا کودهای باکتریایی مشهوراند. این میکروارگانیسم‌ها برای خاک و گیاه بسیار مفید بوده و با فعالیت خود باعث حلالیت عناصر خاک، تنظیم اسیدی یا قلیایی بودن خاک و باروری خاک می‌شوند. توجه داشته باشید که کودهای زیستی و کودهای شیمیایی هر دو برای کشاورزی مفید بوده و در کل مکمل همدیگر برای تامین نیازهمه گیاهان و عملکرد بالا آن ها هستند.

توصیه برخی از کارشناسان بر این است که نباید از کود شیمیایی بسیاراستفاده کرد، ولی همانطور که در بالا اشاره شد این کار غیر ممکنی است چرا که ترکیبات شیمیایی به عنوان غذای برای مصرف گیاهان هستند که بدون آنها رشد گیاه غیر ممکن خواهد بود بنابراین نمی‌توان مصرف کودهای شیمیایی را در تولیدات گیاهی کنار گذاشت ولی می‌توان با روش‌های دیگر مصرف آنها را کم تر کرد. در این ارتباط باید توجه کرد که این ترکیبات نباید آنقدر بصورت خیلی زیاد مصرف شوند که در گیاه تجمع و ذخیره شوند. استفاده بیش از حد آنها می‌تواند برای گیاه و خاک  و حتی انسان مضر باشد. بهترین راهکار در این زمینه، استفاده مخلوط کودهای شیمیایی با کودهای میکروبی است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *