کنترل های بیولوژیک - کشاورزی ارگانیک - کود ارگانیک - کود زیستی - قارچ کش زیستی

کنترل بیولوژیک یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین استراتژی‌های مبارزه با آفات در کشاورزی های مدرن است. در این روش تلاش ها بیشتر می‌شود تا جمعیت آفات نیز، با استفاده از دشمنان های طبیعی آن‌ها نیز کاهش پیدا کند. بنابراین دیگر خبری از استفاده از سموم شیمیایی قوی و خطرناک برای کنترل آفات کشاورزی نیست. روش‌های کنترل بیولوژیک فقط حاویحشرات و آفات کشاورزی نمی‌شوند. در این شیوه‌ها، کارهایی نیز برای از بین بردن علف‌های هرز و بیماری‌های گیاهی نیز انجام می‌شود. همین موضوع سبب شده که محصولات کشاورزی مدرن که در گلخانه‌ پرورش داده می‌شوند؛ از هر لحاظ سالم تر بوده و سلامت مصرف‌کنندگان را نیز  تأمین کنند. در این متن می‌خواهیم به بررسی اهمیت این روش‌ها و انواع آن‌ها بپردازیم. در ادامه به مبحث کنترل های بیولوژیک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اهمیت انواع کنترل بیولوژیک:

در کشاورزی سنتی از روش‌های شیمیایی برای دفع همه آفات و بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده از این روش‌ها در درازمدت سبب شده که سموم متفاوتی وارد زنجیره‌های غذایی شده و به موجودات دیگر، ازجمله خود انسان‌ها نیز ضربه بزنند. این مواد شیمیایی می‌توانند بر روی حشرات مفید نیز تاثیر منفی گذاشته و آن‌ها را از بین ببرند. همچنین استفاده مداوم از آن‌ها ممکن است آفت‌ها را در برابر سموم نیز مقاوم کرده و رفته‌رفته از بین بردن آن‌ها را نیز سخت‌تر کند. به همین علت است روش‌های کنترل بیولوژیکی قدم به عرصه کشاورزی گذاشتند.

روش‌های کنترل بیولوژیک می‌توانند کمترین نوع خسارت‌های زیست‌محیطی و اقتصادی را به کشاورزان وارد کنند. این نوع از روش‌ها معمولا برای از بین بردن یک آفت، بیماری یا علف های هرز خاص به کار می‌روند و بر روی حشرات مفید نیز تاثیر نمی‌گذارند. به همین علت می‌توانند به بهبود کیفیت های محصولات کشاورزی نیز کمک کنند. استفاده از این روش‌ها در درازمدت می‌تواند سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. روش‌های کنترل بیولوژیک یک راه‌حل کاملا طولانی‌مدت برای حل انواع مشکلات ناشی از آفات یا بیماری‌ها می باشند. به همین علت می‌توانند بر روی کیفیت محصولات کشاورزی، نیز تاثیر مثبتی بگذارند.

انواع روش‌های کنترل بیولوژیک:

روش‌های حفاظتی:

در روش‌های حفاظتی از دشمنان طبیعی آفات، برای از بین بردن آن‌ها نیز استفاده می‌شود. این روش بهترین و ساده‌ترین راه کنترل بیولوژیک آفات است. مهم‌ترین و اصلی ترین مرحله در استفاده از روش‌های حفاظتی برای از بین بردن آفات، شناخت درست آفت و دشمنان طبیعی آن ها است. به همین علت این موضوع برای محصولات کشاورزی متفاوت، نیاز به بررسی و آزمیش  جداگانه دارد.

این دشمنان طبیعی را می‌توان در یک محیط حفاظت‌شده به خوبی پرورش داد و در مواقع لزوم از آن‌ها  نیزاستفاده کرد.  برای از بین بردن آفت‌های گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و بادمجان، از سن‌های شکارگر نیز استفاده می‌شود. این سن‌ها به نام‌های Orius و Macrolophus شناخته می‌گردند .

این موجودات شکارگر از لارو یا تخم آفات ها تغذیه می‌کنند و می‌توانند جمعیت آن‌ها را از این روش کاهش دهند. همچنین می‌توانند آفات بالغ را نیز  کامل شکار کرده و با از کار انداختن اندام‌های درونی آن‌ها، گلخانه را از وجود آفات پاک کنند. حشرات شکارگر برای از بین بردن آفات بالغ، از پاتوژن‌ها استفاده می‌کنند. پاتوژن‌ها موجوداتی مثل باکتری، ویروس یا قارچ هستند که سبب ایجاد بیماری در میزبان می‌شوند.

انواع کنترل بیولوژیک کلاسیک:

در برخی زمان ها ممکن است آفاتی به محصولات کشاورزی حمله کنند که امکان پرورش شکارگر آن‌ها در یک زیست‌بوم خاص وجود ندارد. این موضوع درباره آفاتی که به‌طور تصادفی و ناگهانی وارد یک منطقه جغرافیایی خاص شده‌اند و در یک منطقه شناخته‌شده نیستند؛ بسیار اهمیت فراوان دارد. در این مواقع از روشی به نام کنترل بیولوژیک کلاسیک استفاده می‌ گردد.

در این روش همه دشمنان طبیعی که برای آفات متفاوت شناخته شده‌اند، در محیط رها می‌شوند. این مسئله راحت‌ترین و آسان ترین راه برای شناخت دشمن طبیعی آفات موجود در گلخانه ها است. اما اگر هیچ‌یک از این دشمنان طبیعی نتوانستند در از بین بردن آفت موفق عمل کنند؛ باید منشأ آفت را شناخت و دشمنان طبیعی مناسب آن را کامل جمع‌آوری کرد. دشمنان طبیعی را می‌توان از همان منطقه جغرافیایی که آفت از آن وارد شده است، را پیدا کرد. سپس باید این دشمنان را تحت شرایط کنترل‌شده پرورش داد و برای کنترل آفات، به خوبی رهاسازی نمود.

بزرگ کردن جامعه شکارچیان:

در اغلب از مواقع برای قوی‌تر کردن شکارچیان طبیعی در دفع آفات و کاهش جمعیت آن‌ها، از مکمل‌های دشمنان طبیعی نیز استفاده می‌شود. به علت اینکه ممکن است دشمنان طبیعی در همه اوقات سال تخم‌ریزی را نداشته باشند و تعداد آن‌ها برای از بین بردن آفات نیز کافی نباشد؛ از مکمل‌های دشمنان طبیعی نیز استفاده می‌کنند. زیرا محصولات کشاورزی در همه زمان  سال پرورش داده می‌شوند و باید بتوان در همه زمان‌ها نیز از آن‌ها در برابر آفات متفاوت محافظت کرد.

همچنین یکی دیگر از شیوه‌هایی که برای قوی‌تر کردن شکارچیان طبیعی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ دست‌کاری زیستگاه یا محیط رشد موجودات آن‌ها است. به‌این‌ترتیب با تغییر در تغذیه لاروهای شکارچی، ممکن است در فرایند بلوغ آن‌ها سریع‌تر شود. همچنین می‌توان با تغییر در سیستم های تغذیه، آن‌ها را تشویق به تغذیه از علف‌های هرز و از بین بردن این دست از علف‌ها را کرد.

ایجاد امراض گیاهی یا پرورش انواع آفت‌های خاص:

مانند حشرات شکارگر و یا عوامل بیماری‌زا که تنها بر روی بعضی از آفات خاص تاثیر می‌گذارند؛ امراض گیاهی نیز فقط برخی از گیاهان خاص را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. به همین علت  برای از بین بردن علف‌های هرز، از این روش استفاده می‌ گردد. در این روش باید نوع علف های هرز به‌طور کامل نیز شناخته شود. همچنین کشاورزان باید اطمینان را حاصل کنند که این بیماری گیاهی، بر روی محصول تاثیر جدی نخواهد گذاشت.

روش دیگری که برای از بین بردن علف‌های هرز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ استفاده از برخی آفت‌ها می باشد. در این موارد معمولا آفت‌های خاصی که فقط علف‌های هرز را هدف قرار می‌دهند؛ پرورش داده می‌شوند. اما نکته مهم این است که این آفات باید در محیط‌های کاملا کنترل‌شده پرورش بیابند. زیرا ایجاد بعضی از جهش‌های ژنتیکی می‌تواند ذائقه آن‌ها را نیز تغییر داده و سبب شود که به محصولات حمله کنند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *