کشت گلخانه ای - کشت گلخانه ای- قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

کشت گلخانه ای با توجه به جلوگیری از هدر رفتن آب از روش تبخیر و با روش های آبیاری نوین، نسبت به روش معمول کشت به مقدار آب کمتری نیاز دارد. از طرف دیگر با توجه به شرایط کنترل شده و به دلیل مناسب بودن شرایط محیطی معمولا میتوان تا ده برابر بازدهی بیشتری نسبت به کشت در محیط آزاد گرفت. زمانی از روش گلخانه‌ای استفاده می کنیم می توانیم در هر محیطی با هر نوع آب و هوا و هر نوع خاک کشت را انجام بدهیم. یعنی حتی اگر خاک به روش هایی مثل شوری، فقر مواد غذایی، سنگینی، وجود عوامل بیماری زا و آلودگی در خاک قابل کشت نباشد باز هم می توان به روش هیدروپونیک کشت درون گلخانه انجام دهیم. در ادامه به مبحث کشت گلخانه ای می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

پرسودترین محصولات در کشت گلخانه ای

  • شاخه های بریده گل زینتی
  • قارچ
  • توت فرنگی
  • زعفران
  • خیار و گوجه فرنگی
  • فلفل دلمه ای
  • طالبی

اگر بخواهیم مزایای کشت گلخانه ای را به صورت تیتر وار توضیح دهیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. تولید محصولات خارج از فصل
  2. کشت متراکم محصولات
  3. کشت خارج از محیط طبیعی
  4. کم آب بر بودن
  5. تولید محصولات با کیفیت بالاتر
  6. افزایش میزان برداشت
  7. کاهش تعداد کارگران

مراحلی که باید برای کشت گلخانه ای انجام دهیم:

به طور کلی بسته به نوع گیاه این مراحل متفاوت است.

ضد عفونی خاک گلخانه و خزانه های تولید نشاء

ضد عفونی خاک در گلخانه هایی که هر ساله مورد بهره برداری واقع می شود امری ضروری به نظر می رسد ، در غیر اینصورت خاک آلودگی قارچی پیدا کرده و مشکلات زیادی بوجود می آید.

برای ضد عفونی خاک باید با استفاده از مواد شیمیایی و غیر شیمیایی توصیه شده استفاده کرد:

– ضد عفونی خاک بوسیله حرارت
– ضد عفونی خاک با مواد شیمیایی (متیل بروماید و دازومت)

تهیه بذر یا نشاء گیاه مورد نظر

برای کاشت گیاه هم می توانیم از بذر استفاده کنیم و هم از نشاء.

کارشناسان معتقدند که کاشت نشاء با توجه به کوتاه تر شدن زمان بهره بری، کاهش نیروی کار حین انتقال بذر‌ها به گلخانه، کم کردن دور ریز بذر‌ها در زمان ذخیره کردن و  رشد آن ها، قابل تعیین بودن میزان مرغوبیت گیاه و امکان انتخاب گیاهان سالم و یک دست، کاهش آب مصرفی بسیار با صرفه تر از کشت بذر می باشد.

آبیاری بذر ها قبل کشت

بعضی از بذر ها مثل بذر خیار نیاز دارد ابتدا در گلدان کاشته شوند و بعد از آماده شدن به زمین اصلی انتقال یابند. خاک گلدان هر روز باید از نظر رطوبت بررسی شود و در صورت نیاز آبیاری شود، در تابستان ممکن است روزی چند بار آبیاری انجام گیرد ولی در زمستان هر چند روز یکبار کافی است. این با استفاده از شلنگ هایی که در سر آن نازل وجود دارد، برای آنکه آب به نرمی خاک گلدان را مرطوب نماید و یا آبیاری بارانی از طریق سقف عمل آبیاری انجام می گیرد.

ضد عفونی کردن سالن کشت

قبل از انتقال بذر، نشاء، پیازچه به داخل سالن، سالن را باید توسط مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی کرده و از ورود مواد خارجی آلوده به داخل سالن جلوگیری شود.

انتقال بذر، نشاء یا پیاز گیاه به سالن کشت گلخانه ای

قبل از آن که نشاء از محیط کنترل شده خزانه وارد زمین بشود ، باید چند روز گیاه را با شرایط فضای بیرونی تطبیق دهید و سپس اقدام به انتقال آن کنید. این مسئله در بهار برای عادت به سرما و در پاییز برای عادت به گرما انجام خواهد شد، در این صورت هوای گلخانه را روزی چند تا چندین ساعت در شرایط عادی از هوای بیرون از گلخانه قرار می دهند تا در زمان جابجایی به نشا صدمه وارد نشود. دقت نمایید که قبل از انتقال بذر باید همه شرایط فراهم شود  و طبق زمانبندی درست تمام مراحل کار انجام بشود چون توقف نشا بیش از حد در خزانه باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود، که مهمترین آن ضعف بوته و کاهش عملکرد آنهاست.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *