کاربرد کود پتاس

کاربرد کود پتاس و فواید آن چیست

کاربرد کود پتاس در کشاورزی و رشد گیاهان اثر چشمگیری دارد. این کود دارای عنصری به نام پتاسیم است . عملی که این عنصر در چرخه غذاسازی و تولید محصولات با کیفیت دارد، این است که در استحکام ریشه و افزایش جذب مواد مغذی خاک نقش مهمی را ایفا می‌کند.
در این مقاله از سایت رویان تیسان قصد داریم به مطالب زیر بپردازیم:
• کود پتاس چیست
• اهمیت کود پتاس
• فواید کود پتاس
• انواع کود پتاس
• مصرف کود پتاس
• قیمت کود پتاس

کاربرد کود پتاس

کاربرد کود پتاس : کود پتاس چیست

قبل از آنکه به کود پتاس بپردازیم، بهتر است به خود پتاس بپردازیم، اینگونه است که پتاس یک نوع نمک معدنی است که دارای مقادیر زیادی از عنصر پتاسیم است.
این عنصر در آب حل می‌شود و کودهای پتاس به عنوان یک کود زیستی دارای مقادیر بالایی از این عنصر هستند که برای کشاورزی و رشد گیاهان بسیار موثر است. به این دلیل که عنصر پتاس قابلیت جذب بالایی دارد.
از طرفی همه گیاهان برای رشد خود به این عنصر به شدت نیازمند هستند اما در خاک این عنصر به اندازه کافی موجود نیست و لازم است که ما نیاز گیاهان را از طریق کود تامین کنیم.
کاربرد کود پتاس در جذب مواد معدنی و پرخاصیت آنقدر ضروری است که در واقع عنصری ضروری و جز لاینفک خاک باید محسوب شود.

کاربرد کود پتاس : فواید

گیاهان برای رشد و نمو خود مراحل متعددی را پشت سر می‌گذارند، از ریشه، سلول‌های ساقه، برگ تا گلبرگ و کاسبرگ و میوه‌ها همگی برای تغذیه به مواد معدنی و مغذی احتیاج دارند.
در این میان عناصری مثل فسفر، پتاسیم و مس این فرایند رشد و همچنین نقل و انتقال را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کنند. برای همین است که گاهی متوجه می‌شویم، گیاهان آنگونه که باید رشد نمی‌کنند، پربار نمی‌شوند و در نهایت خشک، زرد و یا پژمرده می‌شوند.
چون مراحل اصلی و اساسی به صورت منسجم و پرقدرت انجام نشده است. در این میان نیاز به کاربرد کود پتاس داریم. این کود می‌تواند بسیاری از مراحلی مثل :
• تامین آنزیم‌ها
• سنتز و تولید پروتئین‌های ضروری
• تنظیم جریان آب در سلول‌های مختلف گیاه
• شکل گیری قند و نشاسته
را به درستی انجام دهد. بنابراین بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده می‌شود و می‌توان وجود این کود بیولوژیک را در کشاورزی به عنوان یک نقش اصلی در نظر گرفت.

کاربرد کود پتاس

کاربرد کود پتاس : اهیمت کود پتاس

همانطور که گفته شد، عنصر پتاسیم در تمامی مراحل رشد گیاه مورد نیاز است و در هر مرحله‌ای یک نقش موثر را ایفا می‌کند. بنابراین وقتی از این نوع کود به عنوان یک قارچ‌کش زیستی استفاده می‌کنیم، می‌تواند محیط خاک را که به سمت قلیایی پیشروی می‌کند به محیط اسیدی تغییردهد و شرایط را برای جذب هر چه بیشتر مواد مغذی توسط ریشه گیاه فراهم کند.
کاربرد کود پتاس در زمینه نمو گیاهان با فعال شدن بیش از ۵۰ الی ۶۰ آنزیم همراه است که جهت ساخت انواع پروتئین‌ها و سنتز آن‌ها عملی شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.
از دیگر فواید کود پتاس باید به تنظیم چرخه‌های مرتبط به آنیون و کاتیون در رشد گیاهان اشاره کرد که مانع از خشکی، پژمردگی و زرد شدن آن‌ها می‌شود.

انواع کود پتاس

در کنار کاربرد کود پتاس در کشاورزی باید به انواع آن نیز دقت کافی داشت. به این دلیل که کود پتاس دارای ترکیبات متنوع ساختاری است که هر کدام برای یک هدف خاص برنامه‌ریزی می‌شوند و شما باید متناسب با نیاز یا هدف خود نوع و مقدار آن را مصرف کنید.
مثلا کود سولفات پتاسیم در گیاهان به عنوان یک آفت کش بیولوژیک عمل کند و آن‌ها را در برابر انواع آفات و عوامل بیماری‌زا محافظت می‌دهد و مقاومت ریشه را بالا ببرد.
به طور کلی هر نوع عمل بیولوژیکی در رشد و نمو گیاهان وابسته به عناصر معدنی است که کاربرد کود پتاس در نقش یک قارچ‌کش بیولوژیک در جهت کاهش شوری خاک و میزان قلیایی شدن خاک به شدت موثر است.
از دیگر انواع کود پتاس می‌توان به :
• کود پتاس منیزیم
• کود پتاس فسفات
• کود پتاس نیترات
هر کدام از این کودها بر اساس نوع نیاز گیاه و هدف شما جهت کشارزی پربازده باید مصرف شود.
نحوه مصرف کود پتاس
اگر قصد دارید از کاربرد کود پتاس نتیجه لازم را دریافت کنید، نیاز است که از نحوه مصرف آگاهی داشته باشید. اینکه:
• چه زمانی باید کود پتاس مصرف شود
• چه مقدار باید مصرف شود
• به چه صورت باید مصرف شود
زمان استفاده از کود پتاس معمولا قبل یا حین کاشت است. چرا که جذب اصلی پتاسیم و عناصر مقوی خاک از طریق ریشه انجام می‌شود. با استفاده از کود پتاس می‌توان استحکام و مقاومت ریشه را بالا برد و جذب مواد را به بهترین حالت خود تغییر داد.
در مورد مقدار مصرف کود پتاس مجددا باید به نیاز گیاه و هدف کشاورز رجوع کرد؛ هدف ممکن است پربار کردن بار میوه باشد، پیشگیری از پژمردگی یا خشکی گیاه و دیگر دلایل ممکن باشد که باید به هر کدام دقت کرد.
و اینکه به چه صورت باید این کود زیستی را استفاده کنیم، معمولا به صورت پودری است و بسیاری از کشاورزان حین شخم زدن آن را به خاک اضافه می‌کنند.

کاربرد کود پتاس

قیمت کود پتاس

قیمت کود پتاس هم بسته به ترکیبات مورد استفاده متفاوت است و همانطور که گفته شد متناسب با مصرفی که دارید، قیمت کود پتاس مشخص خواهد شد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *