کاربرد کود اوره

کاربرد کود اوره

کاربرد کود اوره به مانند سایر کودها جهت جبران یک یا چند عنصر مورد نیاز بسیار مهم است که باید مقدار آن‌ها را به کمک کود اوره جبران کنیم.
برای همین بهتر است با یکی دیگر از کودهای شیمیایی موثر در رشد گیاهان آشنا شویم و کاربرد آن را تا مرحله به بار نشستن و تبدیل به میوه بررسی کنیم.
در این مقاله از سایت رویان تیسان به کاربرد کود اوره در کشاورزی می‌پردازیم.

کاربرد کود اوره

کود اوره چیست

جهت استفاده از کود زیستی در کشاورزی باید برآورد کنیم که دقیقا به چه نوع کودی احتیاج داریم که این برآورد از طریق بررسی یک سری از فاکتورهای مهم از قبیل موارد زیر قابل اندازه‌‌گیری است:

  • میزان کمبود عناصر مهم در خاک
  • رطوبت خاک
  • کمبود مواد معدنی و مغذی در خاک
  • میزان ph خاک

این موارد برای تعیین کود مناسب خاک لازم است. ار مهمترین عناصر معدنی برای رشد گیاهان نیتروژن، ازت، فسفر و همچنین پتاسیم است که از بین آن‌ها نیتروژن نقش مهمی در رشد ریشه، ساقه، برگ و سایر اجزای ارسال کننده مواد معدنی و شکل‌گیری کلروفیل دارد.
بنابراین کاربرد کود اوره با در نظر گرفتن این فاکتورها نتیجه‌بخش‌ خواهد بود.
کود اوره به عنوان یک کود بیولوژیک و یک قارچ‌کش زیستی به شکل دانه‌های سفید رنگ است و نزدیک به ۵۰ درصد حاوی نیتروژن است، این نوع کود با دارا بودن نیتروژن حلالیت خوبی دارد و نه تنها از طریق خاک بلکه از طریق سایر قسمت‌های گیاه مثل ریشه و ساقه جذب می‌شود.

نحوه تولید کود اوره

کود اوره به روش‌های متنوعی تولید می‌شود که بهترین و موثرترین روش تولید آن از ترکیب آمونیاک و دی اکسید کربن حاصل می‌شود . این دو ماده اساسی تحت تاثیر فشارهای بالا در طی دو مرحله واکنش متفاوت موجب شکل‌گیری کود اوره می‌شوند.
محصول اول از واکنش این دو ماده آمونیوم کاربامات است که دوباره وارد دستگاه می‌شود تا تحت فشار بالا قرار بگیرد و مجددا به کربن دی اکسید و آمونیاک تبدیل شود . در نهایت این دو ماده در واکنش تغلیظ اوره شکل می‌گیرند و مجددا به واکنش برگردانده می‌شوند.
وقتی این نوع کود به خاک اضافه می‌شود، به آمونیاک بی کربنات تغییر می‌یابد و سپس نه به شکل مایع بلکه به صورت گاز متصاعد می‌شود.
برای همین باید بدانیم دقیقا در چه زمانی از روز و در کدام فصل به خاک اضافه کنیم تا درصد بالایی از آن از طریق خاک جذب شود.

نحوه مصرف و کاربرد کود اوره

کاربرد کود اوره منوط به نحوه استفاده و مصرف آن می‌باشد. اینکه بدانیم از آن به چه صورت باید استفاده کنیم تا نتیجه نهایی را بدست آوریم و میوه‌های پرباری را برداشت کنیم.

کاربرد کود اوره به صورت محلول

یکی از روش‌های مصرف اوره این است که مقداری از آن را در آب حل کنیم و سپس به صورت قطره چکانی یا اسپری کردن آن را برای رشد گیاهان استفاده کنیم.
از جمله گیاهانی مثل سبزیجات، سیب زمینی و گندم می‌توانند به این روش کود رسانی شوند.

کاربرد کود اوره به صورت تغذیه به خاک

روش دوم انتقال اوره به خاک است. بسیاری از کشاورزان به دلیل جذب بالا از این روش استفاده می‌کنند. اما قبل از آن باید فاکتورهایی که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم در نظر گرفته شوند. یعنی ph خاک به درستی اندازه‌گیری شود، رطوبت خاک و سایر موارد در نظر گرفته شوند. چرا که غلظت بالایی این کود می‌تواند موجب مسمومیت گیاه شود.
در ضمن وجود کود اوره در خاک به عنوان قارچ کش بیولوژیک و آفت‌کش بیولوژیک از بیماری‌های ویروسی و باکتریایی جلوگیری می‌کند.
بنابراین کاربرد کود اوره بسیار به نحوه مصرف آن و تاثیری که در رشد و پرورش گیاه دارد، وابسته است.

زمان استفاده از کود اوره

نکته بسیار مهم در مورد استفاده از کود اوره زمان آن است. چه موقع باید از کود استفاده کنیم که نتیجه لازم را داشته باشد.
این موضوع خود به دو عامل مهم مثل نوع گیاه و وضعیت خاک بستگی دارد. مثلا در برخی از گیاهان مثل گندم بهتر است به وقت جوانه‌زنی استفاده شود.
در مورد بسیار از سبزیجات سبز و سایرین باید در زمان رشد و قد کشید آن‌ها اضافه شود.

کاربرد کود اوره و مزایای آن

کاربرد کود اوره در کشاورزی با توجه به مزیت‌هایی که از خود بر جا می‌گذارد، بیشتر از قبل شده است. برخی از این مزایا عبارتند از :

  • نحوه متعدد مصرف مثل اسپری کردن یا تزریق کردن
  • قابل ذخیره سازی بدون ایجاد احتراق
  • قابل اختلاط با سایر کودها
  • مناسب برای خاک‌های اسیدی
  • دارای منبع زیادی از عنصر نیتروزن

محصولات نیازمند به کود اوره

با تمامی این اوصاف گیاهان و محصولاتی که به کود اوره نیازمند هستند و کاربرد کود اوره بر روی آن‌ها نتایج خوبی را در بر خواهد داشت، از قبیل موارد زیر است:

  • ذرت
  • گندم
  • زغال اخته
  • تمامی مرکبات
  • انواع توت‌ها

سخن پایانی

کاربرد کود اوره در کشاورزی بسیار مهم و ارزشمند است اما با این حال نیاز است به هنگام مصرف تا جای ممکن از ماسک استفاده کنید چرا که ممکن است از طریق تنفس جذب شود و موجب شکل‌گیری حساسیت یا مشکلات تنفسی شود.
همچنین در دمای بالا گرم می‌شود و ایجاد بخار سمی می‌کند. بنابراین مقررات بهداشتی را رعایت کنید.
در مجموع برای گرفتن نتیجه بهتر از کود اوره فاکتورهای مهم مثل نوع و جنس خاک، نوع گیاه و فصل را در نظر بگیرید و سپس از آن استفاده کنید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *